Kun je in een 'rechtbankjury' terecht komen in de VS als je geen autochtoon bent?

Stel, ik verhuis over twee weken naar Amerika. Kan ik dan vanaf dat moment uitgenodigd worden om plaats te nemen in de jury of is dit alleen voor mensen geboren in de Verenigde Staten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, voor het selecteren van een rechtbankjury wordt, voorzover mij bekend, gebruikgemaakt van een database met geregistreerde kiezers. Er is in de VS geen bevolkingsregister. Wie mee wil doen met verkiezingen, moet zich laten registreren als kiezer. Om dit te kunnen doen, moet men voldoen aan een aantal voorwaarden. Wie niet aan die voorwaarden voldoet, kan zich niet laten registreren als kiezer en zal dus ook niet als rechtbankjurylid kunnen worden opgeroepen. De kans dat iemand die net in de VS is gaan wonen, wordt opgeroepen voor het zitting nemen in een rechtbankjury, lijkt mij dus nihil. Je mag immers ook niet direct meedoen met de verkiezingen. Toegevoegd na 13 minuten: Op deze website http://en.wikipedia.org/wiki/Voter_registration#United_States staat nog dit: "Only US citizens have the right to vote in federal elections. In a few cases, permanent residents ("green card" holders) have registered to vote and have cast ballots, generally without realizing that doing so was illegal. Non-citizens convicted in criminal court of having made a false claim of citizenship for the purpose of registering to vote in a federal election can be fined and imprisoned for up to a year. Deportation and removal proceedings have resulted in several such cases. Some states prohibit convicted felons from voting, a practice known as felony disenfranchisement. Of these states, some prohibit voting only during parole or probation but allow voting after. Other states ban felons from voting for life." Uit die tekst blijkt ook dat alleen inwoners van de Verenigde Staten mogen stemmen (in landelijke verkiezingen). Buitenlanders met een "green card", een werkvergunning, hebben zich in het verleden geregistreerd als kiezer, maar realiseerden zich niet, dat dat illegaal was. Er hebben hiervoor veroordelingen plaatsgevonden.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Voter_registr...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100