Moeten relschoppers in Italië hun gevangenisstraf ook in Italië uitzitten?

Bijvoorbeeld de Feyenoord hooligans in Italië: http://www.nrc.nl/nieuws/2015/02/19/bij-rellen-in-rome-zijn-33-fans-van-feyenoord-opgepakt/

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat erom of de straffen wel of niet voorwaardelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah ik lees nu dat de straffen inderdaad voorwaardelijk zijn: http://www.spitsnieuws.nl/sport/2015/02/bestrafte-feyenoord-hooligans-italie-uitgezet

Het beste antwoord

Op 1 november 2012 trad de Wet: Wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging vrijheidsbenemende en voorwaardelijke sancties (WETS) in werking. Op grond van deze wet is het mogelijk dat een gevangenisstraf die in een lidstaat van de EU is opgelegd, in eigen land wordt uitgezeten.
De wet geldt ook als men in een EU-land is veroordeeld tot een alternatieve of voorwaardelijke straf als het land waar men is veroordeeld de nieuwe Europese regels heeft omgezet in de eigen, nationale wet. Alleen dan kan er van de WETS gebruik worden gemaakt.
Om de straf in Nederland uit te kunnen zitten, moet men aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moet de straf definitief zijn en de veroordeling moet voor iets zijn wat in Nederland ook strafbaar is. Verder gelden de volgende regels:
1. De gevangenisstraf die men in het buitenland krijgt, gaat in Nederland gewoon door. Nederland past de straf dus niet aan.
2. Het EU-land waar men de straf uitzit, moet zelf het initiatief nemen om de gedetineerde over te dragen. De gedetineerde kan dit niet zelf doen. kunt dit zelf niet doen.
3. Als een EU-land besluit de gedetineerde over te dragen, mag dit zonder zijn toestemming. Wel kunt hij bezwaar aantekenen.
4. Er zijn duidelijke afspraken over de termijn waarin een land een gevangene overdraagt. De landen nemen binnen 90 dagen een besluit. Binnen 30 dagen na het besluit verhuist de gedetineerde naar zijn thuisland.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord +
Toch roept dit een vraag op: Zou dit (als je hier je detentie uitzit) in Nederland tot strafvermindering kunnen leiden voor straffen langer dan een half jaar als betrokkene aanspraak wil maken op V.I. (voorwaardelijke invrijheidstelling) ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@TegenXinnig, Voorwaardelijke invrijheidstelling (v.i.) is geen strafvermindering, de straf blijft gelijk.
De v.i. geldt voor gevangenisstraffen vanaf één jaar. Men moet minstens 2/3 hebben uitgezeten. Een rechter kan dit omzeilen via de uitspraak bv.: negen maanden, waarvan drie maanden voorwaardelijk, of zes maanden, waarvan twee maanden voorwaardelijk.
Als de gedetineerde op grond van de WETS naar Nederland wordt overgebracht worden de Nederlandse regels voor v.i.. toegepast. Nederland kan wel de buitenlandse v.i. overnemen als die gunstiger is, maar de totale straf wordt niet gewijzigd.
Ik heb in het antwoord niet alle voorwaarden voor strafoverdracht genoemd. Als er niet voldoende strafrestant over is als men in Nederland aankomt, gaat de strafoverdracht niet door. (Het was al laat, vroeg in de morgen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

Er is een uitleveringsverdrag met Italië, dus zodra Nederland vraagt om de uitlevering van de Nederlanders kunnen zij vervolgens hun straf in Nederland uitzitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En waarom zou Nederland dan om hun uitlevering vragen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat de fans waarschijnlijk Nederlands staatsburgers zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Omdat de fans waarschijnlijk Nederlands staatsburgers zijn"
Deze staatsburgers zijn te onbelangrijk voor de staat om terug te vragen....Lekker daar laten, kost alleen maar geld voor dat tuig...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het uitleveringsverdrag is een verdrag tussen twee staten waarbij het land waar de misdaad is gepleegd het andere land vraagt de verdachte uit te leveren, zodat hij in het land waar de misdaad is gepleegd, berecht kan worden.
Als iemand een iemand een misdaad in Nederland pleegt en vervolgens vlucht naar Duitsland kan er door Nederland om uitlevering gevraagd worden, zodat de persoon in Nederland berecht kan worden
of
als de persoon al veroordeeld is, en na de veroordeling vlucht.
Dat is hier niet aan de orde.
Nee ! Die gaan allemaal naar huis . Mogelijk dat hun nog een fikse bekeuring dn schade vergoeding wacht . Maar mogelijk gewoon nooit meer in Italië komen . Anders krijgen ze de boete direct .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Kapperkort, dat zou nog heel goed kunnen.
Een aantal Feyenoordhooligans zijn Italië al uitgezet. De opgelegde gevangenisstraffen zijn voorwaardelijk.