Mag je een kopie van je paspoort bij je hebben om je te identificeren?

Mag je een kopie van je paspoort bij je hebben ipv het originele paspoort continue bij je te hebben ter indentificatie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PS De bron staat er gelukkig toch bij ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorrie,was voor Amadea bedoeld :-(

Antwoorden (2)

Ik kan me je vraag voorstellen maar je moet altijd het originele paspoort bij je hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als u geen origineel en geldig identiteitsbewijs kunt of wilt laten zien, bent u strafbaar. U loopt dan het risico dat u naar het politiebureau moet of dat u een boete krijgt.

Identificatieplicht op straat
Alleen bepaalde toezichthouders mogen op straat om een identiteitsbewijs vragen. Personen die uw identiteit mogen controleren zijn:
- politieagenten;
- conducteurs in het openbaar vervoer;
- buitengewone opsporingsambtenaren (BOA’s) zoals inspecteurs van de Arbeidsinspectie of boswachters.

Deze toezichthouders mogen u niet zonder reden naar een identiteitsbewijs vragen. Situaties waarin dit mag zijn bijvoorbeeld:
verkeerstoezicht (bijvoorbeeld als een fietser door rood licht rijdt);
handhaving van de openbare orde (de veiligheid is in het geding);
opsporing van strafbare feiten.
SimonV
9 jaar geleden
Als je geen origineel en geldig identiteitsbewijs kunt of wilt laten zien, ben je strafbaar. Je loopt dan het risico dat je naar het politiebureau moet, of dat je een boete krijgt.

Een kopie is geen origineel. Dus dat mag je niet gebruiken in plaats van je geldige legitimatiebewijs. Een kopie mag je gerust bij je hebben, maar je moet als erom gevraagd wordt het origineel kunnen tonen.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/identificatieplicht
(het is vandaag kennelijk niet mogelijk om in het speciale veld een bron te plaatsen).
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duiselijk +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ps De bron staat er gelukkig toch bij :-)