Heeft een advocaat veel contact met mensen?

Ik twijfel over mijn studie en vroeg me af of een advocaat alleen maar in het papierwerk zit en wat de verhouding papierwerk/contact met mensen is. Ik ben namelijk nogal een sociaal persoon die van contact met mensen houdt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Erna55
9 jaar geleden
Welke opleiding doe je nu?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik doe nu HAVO maar ik kan dan eerst HBO Rechten gaan studeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@gornfika,
Afhankelijk van de zwaarte van de zaak (en welke richting je gekozen hebt) moet je vaak lange gesprekken houden met je cliënt om er achter te komen wat er precies gebeurd is. Het ligt allemaal aan je eigen instelling hoe je de zaken behandelt en je cliënt tegemoet treedt, waardoor hij jou gaat vertrouwen en om het treffend te zeggen: zijn lot in jouw handen legt.
De jaren studie ervoor krijg je niet cadeau als je strafadvocaat wilt worden. Geen enkele studie trouwens krijg je cadeau. Als jij in staat bent je te verplaatsen in mensen en hun situatie en sterk bent in mondelinge communicatie dan kom je er wel.
Het is één van de boeiendste beroepen die ik ken.
http://www.kadv.nl/nl/mensen/advocaten/83/111/kossen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@gornfika, het belangrijkste vergeet ik nog:
Mondelinge communicatie is niet het allerbelangrijkste, de grootste gave van een advocaat is het luisteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is je misschien wel duidelijk, maar met HBO Rechten kun je geen advocaat worden. De vraag is waarom je advocaat zou willen worden en niet bijvoorbeeld jurist? Die laatste route is in elk geval korter en praktischer.
Wil je rechten gaan studeren, dan zul je alsnog eerst een schakelprogramma moeten volgen om aan de universitaire master deel te kunnen nemen. Als je afgestudeerd bent, kost het je nog de nodige jaren om advocaat te worden. Je moet een aanvullende opleiding doen, een patroon zien te vinden die je stage wil begeleiden zodat je als advocaat-stagiaire aan de slag kunt(wat ook niet meevalt) en dan de nodige jaren een flink aantal zaken afwerken en de nodige examens doen voor je je advocaat mag noemen. Reken al gauw op 7 a 8 jaar voor het zover is. Zie https://www.advocatenorde.nl/1716/studenten/.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@sandokan, daarom twijfelt @gornfika, zal ik na de HBO studie doorgaan of niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjulliewel voor deze zeer waardevolle informatie. @JoanDArc ben jij zelf advocaat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn antwoord hierop stuur ik je per PB. Ik wens anoniem te blijven op Goeie Vraag.

Het beste antwoord

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Advocaat staat deze beschrijving van het beroepsprofiel van het beroep van advocaat:

"Beroepsprofiel advocaat

Als Advocaat, ook wel Raadsman of Raadsvrouw genoemd, help je cliënten bij het oplossen hun juridische problemen. Deze kunnen uiteenlopen van echtscheidingen tot een conflict bij een arbeids- of huurcontract. Bij civiele zaken probeer je als Advocaat voor je cliënt de best mogelijke oplossing te vinden en probeer je zo goed mogelijk de belangen van de cliënt te behartigen. In strafzaken gaat het vooral om het verdedigen van de positie van je cliënt.

Je ben als Advocaat vooral bezig met je te verdiepen in het probleem van je cliënt en de bijbehorende wetten en regelgevingen. Tevens heb je vaak intensief contact met je cliënten om hun problemen door te spreken en probeer je tot oplossingen te komen. Bij het behandelen van de problemen van je cliënt kom je als Advocaat ook vaak in aanraking met de rechtbank waarvoor, zeker bij strafzaken, moet verschijnen om je cliënt te verdedigen en zijn of haar belangen te behartigen."

Volgens deze beschrijving heb je dus vaak intensief contact met je cliënten. Je hebt dus veel contact met mensen.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+++Plus, @Antoni, ik laat het hierbij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus+
Poet
9 jaar geleden
Zeker een zeer sociaal beroep. Dat is dan wel alleen praten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk is er ook veel zoek en schrijfwerk, maar als je niet luistert en samen praat, valt er weinig op te zoeken en te schrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja een plus van mij; zie mijn reactie op het antwoord van capthavoc.
Antoni
9 jaar geleden
Veel dank, allemaal!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hangt allemaal erg af van het rechtsgebied, mensen. Als je belastingfraudeurs bijstaat zit je vooral met je neus in de boeken en heb je een heel anders soort contact met je cliënt dan als je iemand bijstaat in het geval van een echtscheiding, huisuitzetting of roofoverval.
Je zou je eerst eens in grote lijnen moeten verdiepen in de drie terreinen van het recht: Burgerlijk (proces)recht, Bestuurs(proces)recht en Straf(proces)recht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat staat al in een reactie: afhankelijk van de richting die je kiest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn reactie is op dit gebied gedetailleerder dan voorgaande reacties -- je metareactie is dus een stap terug. Ik geef de vragensteller de suggestie om zich te verdiepen in de drie hoofdterreinen van het recht in verband met het sociale karakter van dit beroep. Nergens wordt hier de overweging gemaakt dat fiscaal recht bijvoorbeeld vaak helemaal niet zo sociaal is.
Bovendien staat jouw reactie bij een ander antwoord, terwijl in dit antwoord unverfroren gesteld wordt dat je als advocaat veel contact met mensen hebt, waar alleen met plusjes op gereageerd wordt terwijl een kritische noot beter zou passen. Ik stel OP voor eens te gaan praten met mensen uit het beoogde werkterrein.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn reactie staat niet bij een ander antwoord maar bij de vraag van Gornfika, die hier informatie inwint over zijn beoogde werkterrein.
Belastingfraude valt onder strafrecht (specialisatie fiscale delicten), kan heel interessant zijn, bij het inwinnen van alle informatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fiscaal recht valt overigens absoluut niet onder strafrecht. Je begint over belastingfraude, terwijl ik het over fiscaal recht heb (dat onder publieksrecht valt, net als strafrecht).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij schrijft: Als je belastingfraudeurs bijstaat zit je vooral met je neus in de boeken. De advocaten aangesloten bij LS Advocaten Strafrecht zijn gespecialiseerd in fiscale delicten zoals belastingfraude, en kunnen u daarom uitstekend bijstaan in uw verweer bij justitie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat schrijf ik niet. Niet letterlijk en ook niet met die strekking. Fiscaal recht valt onder bestuursrecht.

Andere antwoorden (1)

Dan moet je geen advokaat worden ,de studie is naast behoorlijk theoretisch zeker de eerste jaren nogal gevuld met papierwerk en wetten en interpretaties van teksten dus nogal droog daarnaast continue met conflict gesprekken die nogal zakelijk dienen te verlopen maar niet sociaal zijn. dus niemand wil eigenlijk met je te maken hebben
alleen omdat het moet.
Lijkt mij niets in elk geval.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@capthavoc, ik weet niet hoe je aan deze wijsheid komt, maar neem van mij aan dat als je in de penarie zit, je maar al te graag met een advocaat te maken wilt hebben.
Afhankelijk van welke richting men gekozen heeft, zoekt men met de cliënt samen naar de best mogelijke oplossing. Men voert zeker geen conflictgesprekken, integendeel. Zeker in strafzaken, ben je soms nog de enige steun en houvast.
Als je met sociaal bedoelt: samen uit eten of bij elkaar op visite, neen, dat zit er niet in, wel een kop koffie drinken tijdens en na de rechtszaak in de kantine van het gerechtsgebouw.
Een zwaargestrafte riep bij een ongeluk in de gevangenis niet om zijn moeder maar riep zijn advocaat om bijstand. De enige persoon nog in zijn bestaan, de enige die niet moraliseerde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste capthavoc,
als oud-voorzitter van een vereniging die last had van een lid die zaken van de vereniging had ontvreemd, kan ik je melden dat ook als je niet persoonlijk in de penarie zit, je toch blij kunt zijn met een advocaat, die de belangen van jouw leden behartigt. In het bedoelde geval was een strenge brief van de advocaat voldoende. Kosten alles bij elkaar 2000 euro, maar de vereniging kreeg haar spullen ter waarde van circa 10.000 euro terug.
Als ondernemer heb ik ooit een klant die niet wilde betalen (en dat naar mijn idee wel kon) een advocaat plus deurwaarder op zijn dak gestuurd 9schriftelijk). Kosten 125 euro, maar de rekening van 1075 euro werd diezelfde dag nog betaald. tenslotte zijn ook advocaten mensen; zij hebben ook humor. En sociaal: jazeker, ik ben ooit door enkele advocaten die een specifiek probleem op mijn vakgebied hadden met de douane (onduidelijkheid over hoe iets moest worden uitgelegd/ geinterpreteerd) uitgenodigd om het een en ander tijdens een zakenlunch met enkele douanebeambten te bespreken. Het werd leuk, het liep qua tijd erg uit (er vloeide geen alcohol, voor de duidelijkheid) en na afloop was iedereen tevreden en er was duidelijkheid. Ook zaken doen is sociaal werk, elkaar dingen gunnen; en ook als het gaat om de wet. Zie de beter passende reactie van Antoni hieronder!