Is een lunchoverleg werktijd of niet? En mag dit zomaar in pauzetijd?

Op het werk maken ze er een gewoonte van om werkoverleggen in pauzetijd te plannen. Onder het mom van lunchoverleg. Er wordt dan gewoon gesproken over casuïstiek en werk. En het wordt echt ingepland (dus er wordt verwacht dat je aanwezig bent). Ik vind dit niet echt prettig want ik mag in mijn pauze toch doen wat ik zelf wil? Ik maak namelijk vaak een korte wandeling die ik nu niet meer kan maken. Ik heb al eens een collega gevraagd of dit werktijd was of eigen tijd en zei wist het niet. Ze zei alleen dat zij sowieso elke pauze in eigen tijd doorwerkte. Ik ben pas nieuw op de afdeling dus wil ook niet teveel poespas maken, maar wil eigenlijk ook niet dat er zomaar dingen gepland worden in mijn pauze. Dus ben erover aan het denken om het eens na te vragen of gewoon zelf erna nog even half uurtje te nemen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
6.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie vraag! +1
Computoon
9 jaar geleden
Ik werk in mijn pauzes ook wel eens door maar dat is een eigen keus. De werkdag wordt er natuurlijk niet korter door.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn de pauzes doorbetaald of niet? Dat is de belangrijkste vraag. Als je niet wordt uitbetaald mag dit niet, dan is het je eigen tijd.

Het beste antwoord

Pauze is vrije tijd. Je wordt niet betaald en mag de tijd besteden hoe jij dat graag doet. Wanneer in de middaguren overleg wordt gepleegd mag je dus alsnog pauze nemen. Overleg met je baas of afdelingshoofd. Zeg dat je het niet erg vind om overleg te plegen, maar erna of ervoor pauze wilt. Even er tussen uit zal je concentratie verhogen dan dat je acht uur aan een stuk moet werken. Is dit niet mogelijk moet de pauze doorbetaald worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Ook al is de pauze doorbetaald, dan moet de pauze ("niet werken") nog steeds gegeven worden. Wettelijk minstens een kwartier als er 5, 5 of meer uur per dag wordt gewerkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en zouden ze het niet zo kunnen zien van: het is 'gezellig met collega's samen lunchen' en ondertussen praten we over werk? want dan heb ik misschien daar niets tegen in te brengen? hoewel het dus wel expliciet gepland wordt in mijn agenda (structureel 2 keer per week). Het feit blijft natuurlijk dat ik dit toch zie als een verplichtend iets waarbij van me wordt verwacht dat ik erbij ben.

Andere antwoorden (1)

Als je verplicht aanwezig moet zijn, is het gewoon werktijd. De wettelijk verplichte pauze (bij 5 1/2 of meer werkuren per dag)wordt in de regel niet doorbetaald en is ter vrije besteding.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het plannen van een werkoverleg rond het middaguur is niet verboden. Wettelijk is niet vastgelegd dat een pauze op een bepaald tijdstip moet aanvangen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okee dankje! Dus ik zou na dat overleg officieel gezien gewoon nog even half uur echt pauze mogen hebben?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is inderdaad geen betaalde pauze
Computoon
9 jaar geleden
Van de site van Rijksoverheid:
Duur van pauzes en aantal pauzes "Voor het aantal pauzes dat u heeft en de duur daarvan geldt:
Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in 2 keer een kwartier.
Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u recht op 45 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier.
In een collectieve regeling voor arbeidsvoorwaarden kunnen andere regels staan. Zoals minder of kortere pauzes dan de bovenstaande. U heeft in ieder geval recht op minimaal 15 minuten pauze als u langer dan 5,5 uur werkt. Doorbetaling tijdens pauzes In de Arbeidstijdenwet staat niets over doorbetalen tijdens de pauzes. Pauzes maken geen deel uit van uw werktijd. Uw werkgever hoeft u tijdens uw pauze niet door te betalen. U kunt aan uw werkgever vragen wat voor u geldt. U kunt ook kijken of er in uw arbeidsovereenkomst of cao staat of uw werkgever uw pauze doorbetaalt." http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/wat-is-er-wettelijk-geregeld-voor-mijn-werktijden.html Dan het begrip 'pauze'. Dit is volgens de Arbeidstijdenwet (artikel 1:7, 1e lid, onder e) "e. pauze: een periode van ten minste 15 achtereenvolgende minuten, waarmee de arbeid tijdens de dienst wordt onderbroken en de werknemer geen enkele verplichting heeft ten aanzien van de bedongen arbeid;"
http://www.st-ab.nl/wetten/0035_Arbeidstijdenwet_Atw.htm Ik zou na dat overleg nog gerust die frisse neus buiten halen :-) Nog even voor de goede orde: de Arbeidstijdenwet geldt niet voor werknemers die € 58.350 of meer verdienen (behalve als het om gevaarlijk werk, nachtdienst of werk door niet-leidinggevenden in de mijnbouw gaat) en voor medisch specialisten. Dit is ongeveer 3 maal het minimumloon; vrijwilligers; beroepssporters; wetenschappelijke onderzoekers; gezinshuisouders; podiumkunstenaars;
medisch en tandheelkundig specialisten, verpleeghuisartsen, huisartsen en sociaal geneeskundigen; begeleiders van school- en vakantiekampen; militair personeel bij inzet en bij oefeningen.