Mijn zwager is overleden en hij had een bankschuld. Wie draait voort deze schuld op?

Toegevoegd na 9 uur:
HIJ WAS VRIJGEZEL

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
SimonV
9 jaar geleden
Was hij getrouwd in gemeenschap van goederen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer iemand komt te overlijden wordt de schuld doorgegeven als de erfenis wordt geaccepteerd door de persoon die recht heeft op de desbetreffende erfenis, Hoe dit zit als de erfenis opgedeeld wordt weet ik niet, dat was bij mij niet aan de orde.

Het beste antwoord

Bij overlijden gaat de schuld naar de erfgenamen.
Deze kunnen meteen aangeven dat ze de erfenis weigeren.

Dit heeft consequenties. Er mag dan ook niets meer van de overledene aan de erfgenamen gaan. De weigerende erfgenamen kunnen dan ook geen persoonlijke bezittingen ontvangen. In geval van overlijden in het ziekenhuis of zorginstelling wordt de toegang tot deze dan meteen ontzegd.

Denk na hoe hoog de schuld is en hoeveel het je waard is om nog wel " persoonlijke bezittingen" te mogen ontvangen en wat het je waard is om nog wel goed afscheid te nemen.
Erna55
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Het maakt niet uit of de vrouw van de zwager in gemeenschap van goederen getrouwd is?
ronron1212
9 jaar geleden
In dat geval de vrouw zij is mede verantwoordelijk voor de schuld. Daarnaast is zij de erfgenamen en niemand anders.

Andere antwoorden (2)

Degene die de erfenis in ontvangst neemt zonder voorbehoud . De Bank heeft vaak wel een overlijdens risico bedongen bij de schuldenaar . Dan is het een ander verhaal . Je kunt een erfenis verwerpen . Maar dan niks er uit halen . Je kunt een erfenis ontvangen met de lusten en lasten . ( nooit zomaar doen ) of Ondervoorbehoud ( beneficiair ) dat moet je in deze doen . Dat kan natuurlijk een notaris voor je doen anders zelf naar de recht bank en dat is 10 minuten werk. Of laat je daar voorlichten . Bel eerst . Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt niet onbeperkt de tijd omdat te regelen . Anders hang je eraan zoals men dat noemt .
Bij overlijden met een bankschuld draait de risicolevensverzekering op voor deze schuld, want bij de terugbetaling zit de premie van de rlv!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Die moet er wel zijn dan dat is niet altijd het geval.