Wat is een vrijwillig gesloten inschrijving precies?

Soms zie ik in plaats van een vraagprijs bij een woning staan: "vrijwillig gesloten inschrijving".
Wie kan mij vertellen wat hiermee precies wordt bedoeld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

Wanneer een woonhuis in het openbaar wordt verkocht kan dat vrijwillig of gedwongen zijn. Het laatste gebeurt als de eigenaar van het huis de lasten niet meer kan betalen.

Er kunnen redenen zijn om in plaats van op de normale manier (zelfstandig of via een makelaar), een huis via inschrijving te koop aan te bieden. Je kunt hierbij denken aan bijzondere objecten, onroerend goed uit een nalatenschap of de wens bij de verkopers om de datum van verkoop op voorhand te weten.
Indien er sprake is van een vrijwillige verkoop blijkt dit duidelijk uit de advertentie.

In het algemeen wordt een vrijwillige verkoop georganiseerd als een “verkoop bij inschrijving”. Dit wordt via een of meerdere advertentie in (landelijke) dagbladen bekend gemaakt. In de veilingvoorwaarden staan de spelregels uitgebreid vermeld. Deze veilingvoorwaarden zijn gratis te verkrijgen bij het organiserende notariskantoor.

Na de bezichtigingen kunnen belangstellenden hun bod via een biedingsformulier (ook te verkrijgen bij het notariskantoor) uitbrengen tot een van tevoren bekend gemaakte dag en tijdstip. Ieder bod moet in een gesloten envelop bij het notariskantoor worden ingeleverd, waarbij voor ontvangst wordt getekend en een bewijs van ontvangst wordt afgegeven.

De potentiële kopers weten van elkaar niet hoe hoog het bod van de concurrenten is. Dit heeft z'n eigen specifieke charme en brengt een gedegen risico-afweging met zich mee. Iedere potentiële koper moet een bewijs van zijn financiële gegoedheid tonen, aangezien zijn bod definitief en zonder ontbindende voorwaarde voor financiering uitgebracht wordt. Na sluiting van de termijn zal de notaris in het bijzijn van alle belangstellenden alle biedingen openen en bekend maken. De hoogste bieder zal de akte van veiling ondertekenen.
Amadea
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Slaat het woord "gesloten" in "vrijwillig gesloten inschrijving" dan op de gesloten envelop(pen) of wordt er iets anders mee bedoeld? Wat dan?
Amadea
9 jaar geleden
Het verwijst niet letterlijk naar de gesloten enveloppen, maar wel naar het niet openbaar zijn van de manier waarop potentiële kopers een bod kunnen doen. Het inschrijven kan uitsluitend geschieden door het tijdig indienen bij de notaris van het daartoe bestemde formulier.