schade bij aanrijding in ander land, welke regels gelden er?

Ik heb een aanrijding gehad in het buitenland. De tegenpartij is schuldig. De aanrijding vond plaats in Oostenrijk, de veroorzaker is Duits en ook bij een Duitse verzekeraar verzekerd.

Nu krijg ik de mededeling dat ". Indien de schade niet wordt gerepareerd, zal de schade exclusief BTW worden uitgekeerd (dit i.v.m. Oostenrijks recht)."

Graag zou ik willen weten wat het Oostenrijks recht hier mee te maken heeft? De tegenpartij is Duits en ook bij een Duitse verzekeraar verzekerd.

Toegevoegd na 6 minuten:
..en ik ben Nederlands en bij een Nederlandse verzekeraar verzekerd...

Toegevoegd na 1 dag:
Het mysterie is opgelost. Er stond een fout in de brief, "Oostenrijks" moets "Duits" zijn. Is Oostenrijk krijg je zelf helemaal niets betaald voor je alles gerepareerd hebt, het inhouden van btw doen ze in Duitsland.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

"De aanrijding vond plaats in Oostenrijk"

Staat er al in de vraag, is ook meteen het antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus polisvoorwaarden veranderen als je over een grens gaat? Ik begrijp niet wat Oostenrijk er mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik geloof hier ook niets van, als ik op vakantie ziek wordt in het buitenland, krijg ik toch ook vergoeding van mijn Nederlandse zorgverzekering. Als je met de auto schade toebrengt aan een ander dan vergoedt je Nederlandse verzekering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er had gestaan "volgens Duits recht" had ik het ook niet vreemd gevonden.
Edraket
9 jaar geleden
Als je in het buitenland medicatie krijgt voorgeschreven die niet op de Nederlandse lijst van te verstrekken geneesmiddelen staat, dan wordt deze medicijn niet vergoed.
Als je de factuur naar je verzekeraar stuurt dan komt die medicijn voor eigen rekening.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De tegenpartij is verzekerd bij een Duitse maatschappij. Ik stel deze verantwoordelijk en zij hebben de schuld geaccepteerd. Hoe deze schade wordt uitgekeerd en onder welke voorwaarden staat toch vast? Stel (heel hypothetisch) dat deze mijnheer met zijn in Duitland verzekerde auto schade maakt in een land waar geen autoverzekeing bestaat, is hij dan niet meer aansprakelijk te stellen, omdat hij dan verzekerd is volgens het recht van dit land?? Hij heeft een Duitse verzekering en dan staat toch vast wat er uitgekeerd wordt en hoe? (wat het medicijnverhaal hier moet zeggen is mij even niet helemaal duidelijk, maar inderdaad: de regels van het thuisland gelden in de voorwaarden!)
Utrecht
9 jaar geleden
Nee dat zie je verkeerd.
De Oostenrijkse overheid bemoeit zich er niet mee. Echter, als je in Oostenrijk bent, dien je je aan de Oostenrijkse wet te houden. Dus de aansprakelijkheidsstelling gebeurt onder Oostenrijkse wet. Stel dat Oostenrijk niet de verkeersregel heeft dat rechts voorrang heeft. Dan kan je niet zeggen dat deze regel in Nederland wel geldt en dus de tegenpartij schuldig is.
Andersom: stel de tegenpartij was niet verzekerd. Dan was je wel blij dat een autoverzekering ook In Oostenrijk verplicht is waardoor de lokale politie hem kan aanpakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Utrecht,
Waarom heb je je reactie niet als antwoord geplaatst, volgens mij is het gewoon een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens je verzekering moet je je houden aan de verkeersregels ter plaatse, ongeacht het land waarin je rijdt. Er is geen twijfel over de regels ter plaatse/schuldvraag. Het verwondert mij dat de Duitse verzekeraar mij enigszins een schade reparatie verplicht (niet zozeer verplicht, maar het "afstraft" door de btw er af te halen als je geen reparatiebon laat zien) Als dit zo is omdat dit bij Duitse verzekeraars normaal is, snap ik dat, maar "het "oostenrijks recht"?? Hoe en wat en onder welke voorwaarden ze uitkering is bij Duitse wet geregeld zou je zeggen.. (en staat in de polis) Overigens in geval van een ongeval met een onverzekerde: de politie zal bekeuren voor onverzekerd rijden, maar de schade verhalen moet je zelf doen, daar heeft de politie niets mee te maken. De schade moet je zelf dan proberen te verhalen dmv een civiele procedure.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bovendien zou dit betekenen dat ik eerst de reparatie uit eigen zak moet betalen, om alles vergoed te krijgen. En het is een flink bedrag...
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik zou denken dat zoiets al tig keer gespeeld moet hebben, en dan is de ANWB misschien een betere vraagbaak.
+ voor Goeievraag!
Dit is een internationale kwestie (uzelf komt uit Nederland, tegenpartij afkomstig uit Duitsland, terwijl de aanrijding in Oostenrijk plaatsvindt), dus geldt het internationaal privaatrecht. Dat is wat anders dan het Oostenrijkse of Duitse recht, maar het recht dat in Europese landen onderling geldt wanneer er sprake is van een grensoverschrijdend aspect, zoals hiervoor genoemd.
Als u naast uw gewone WA-verzekering ook voor rechtsbijstand bent verzekerd, dan zullen zij dat in principe voor u regelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar gaat gaat alleen om de eis van een reparatiebon om volledige uitkering te krijgen. De schade is trouwens vastgesteld door een door erkend schadebedrijf EN een schadespecialist van de tegenpartij. De verzekeraar komt hier met de term "Oostenrijks recht" aanzetten. Dit schrijven ze letterlijk" "Is de schade inmiddels gerepareerd? Dan ontvangen wij graag een kopie van de reparatienota.
Indien de schade nog niet is gerepareerd, verzoeken wij u de schade te repareren. Indien de schade niet wordt gerepareerd, zal de schade exclusief BTW worden uitgekeerd (dit i.v.m. Oostenrijks recht)." Ik wordt dus ook gedwongen om de schade eerst zelf te betalen terwijl het best een flink bedrag is.