Krijg je een hogere boete als je vlucht voor de politie?

Als je vlucht voor de politie mogen ze je dan een hogere boete geven voor het vluchten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
76.8K
Amadea
9 jaar geleden
Door te vluchten laat jij al weten iets op je kerfstok te hebben, dus dat is feitelijk een schuldbekentenis. Heb je niets misdaan, dan heb je geen reden om te vluchten maar kan je de agenten gewoon te woord staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een schuldbekentenis van wat? Stel dat ik gewoon haast heb en geen zin/tijd in een gesprek met een agent mag ik gewoon wegrennen. Dan ben ik schuldig aan niks. Als ze me dan toch staande weten te houden is er als ik op dat moment meewerk niks aan de hand.
Amadea
9 jaar geleden
Omdat er niet gevraagd wordt of je een boete krijgt, maar of de boete hoger wordt. Dus er is een reden waarom de persoon wordt aangehouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vluchten is hoe dan ook geen schuldbekentenis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een misdrijf(het feit) is gepleegd, ik voldoe aan het signalement maar ben onschuldig. De politie ziet mij en wil mij aanhouden. Ik vlucht (heb er zin/ lijdt aan paranoide/ heb schijt aan gezag/weet ik wat). De politie houdt mij toch aan. Mijn vlucht maakt mij niet schuldig aan het feit. Ik maak me hoogstens meer verdacht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik krijg toch de boete (want de politie zoekt niet verder). Echter voor het vluchten krijg ik geen "extra" boete.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar ik heb niks gedaan maar ze zeggen ik krijg als nog een boete

Antwoorden (4)

Als je iets hebt misdaan krijg je daar of een waarschuwing voor of een boete.
Een boete is altijd vastgesteld dus een politie agent kan een boete van €100 niet zomaar €200 maken omdat je ging vluchten. Wel kan hij meer boetes gaan geven voor dingen die hij bijvoorbeeld eerst bij een waarschuwing wou laten.

Er is ook nog eens een grote kans dat je word aangehouden als je gaat vluchten !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En als je niks heb gedaan en je bent minderjarig maar je rende zo maar omdat je vrienden wat deden maar zelf niks
Nee, behalve als ze je met het vluchten bijvoorbeeld een snelheidsovertreding begaat. Als de politie aangeeft dat je moet stoppen hoef je daar geen gehoor aan te geven. Je mag straffeloos wegrennen of doorrijden.

Toegevoegd na 55 minuten:
Ik ben gedeeltelijk onjuist.

Als er een algemene verkeerscontrole is moet je gehoor geven. Als je achtervolgt wordt bijvoorbeeld omdat je verdachte bent in een zaak hoef je niet te stoppen.

Je hoeft namelijk niet mee te werken aan je eigen vervolging.

Toegevoegd na 1 uur:
Het ligt dus aan de situatie. Als je een overval pleegt en het stopteken negeert krijg je geen boete. Als je bij een routinecontrole doorrijdt is het wel strafbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je ook overheidsbronnen die deze claim ondersteunen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuk, vooral ook de minister die het niet precies weet.
Maar als je te hard rijdt tijdens dat vluchten, zeker als het gevaarlijk wordt, dan mag de politie ineens heel veel doen om je staande te houden, sowieso mogen ze al veel.
Als het te gevaarlijk wordt, vooral voor anderen, dan hoort de politie de achtervolging trouwens weer te stoppen.. Dit doet me denken aan de o.j. simpson achtervolging.
(alleen de langzame achtervolging, niet het verhaal eromheen)
Er kan wel degelijk een boete opgelegd worden wanneer je met 'vluchten' bedoelt dat je opzettelijk niet voldoet aan een bevel of vordering.
Vluchten is niet per definitie strafbaar, maar is wel in het Wetboek van Strafrecht opgenomen als delict.
In de loop der jaren hebben honderden mensen op basis van Artikel 184 een financiële sanctie opgelegd gekregen. De (kanton)rechter heeft dus de mogelijkheid op basis van deze wet vluchtgedrag te bestraffen.

Let wel: Dit geldt alleen wanneer er een duidelijk stopteken is gegeven door een bevoegd ambtenaar.

Toegevoegd na 5 minuten:
Correctie: Het is dus per definitie wél strafbaar, maar wordt niet altijd bestraft. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoho je link van dichtbij.nl is niet van toepassing. Dat gaat niet over vluchten maar over het negeren van een aanwijzing. De richardhak geeft je ongelijk in "per definitie wel strafbaar". Uit je link: Paul Enkelaar: Negeren van een stopteken is dus niet altijd strafbaar
Normaal gesproken moet iemand aan een stopteken gevolg geven, maar .... alléén als dit wordt gegeven bij verkeersregeling óf als er sprake is van een te houden controle op allerlei bepalingen uit de verkeerswetgeving. Als iemand verdachte is moet je accepteren dat iemand het stopteken negeert. De achterliggende gedachte bij het stopteken is dus bepalend, want als het wordt gegeven ter staandehouding van een verdachte hoeft deze er in principe geen gevolg aan te geven. In alle andere gevallen wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik rij te hard, krijg een stopteken, ik rij door tot mijn huis waar ik staande wordt gehouden door de politie. Niks aan de hand, behalve de boete te hard rijden.
Reddie
9 jaar geleden
@MrTomaat, je kunt wel degelijk een boete krijgen voor het negeren van een stopteken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Het is dus per definitie wél strafbaar" Daar reageerde ik op. In sommige gevallen is het strafbaar, en andere gevallen niet. Het is dan niet zo dat het wel strafbaar was, maar er geen boete wordt gegeven. Bij een routine controle is het wel strafbaar. Als je vlucht vanwege een misdrijf dan niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is strafbaar of het is niet strafbaar.
Dat er niet altijd tot vervolging wordt overgegaan is een tweede.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar in sommige gevallen is vluchten in het geheel niet strafbaar. Dat is mijn punt.
Dat ligt aan de situatie.
Als je een stopteken van de politie negeert pleeg je minstens een overtreding en soms een misdrijf (afhankelijk van de reden voor het stopteken). Zelfs als je blijft staan als de politie je gebiedt door te lopen/ te rijden, kun je al een overtreding of misdrijf plegen. van ' vluchten' is alleen sprake als je toch wegloopt als een ambtenaar (politieman ofandere) je heeft bevolen te blijven staan. Is dat bevel niet gegeven, dan kun je weglopen zonder dat er sprake is van vluchten.

Wanneer je was aangehouden en er gebeurt een verkeersongeluk vlakbij en alle agenten zouden er naar toe lopen en ze laten jou staan (zonder eraan te denken dat ze tegen jou moeten zeggen: blijf staan!), is weglopen niet strafbaar; je hoeft immers niet mee te werken aan je eigen arrestatie (wat iets anders is dan je er actief tegen verzetten).

Wanneer je geweld gebruikt (trekken en duwen is ook geweld) ben je altijd strafbaar.
In Nederland en Frankrijk is ontsnappen uit de gevangenis strafbaar, maar in Belgie niet, zolang je daar geen geweld bij gebruikt. Als een of andere oen de deur open laat staan en je loopt erdoor weg, of je klimt met een ladder die er staat over de muur is dat (in Belgie) niet strafbaar. Het is immers de verantwoordelijkheid van het gezag om de gevangenen voldoende te bewaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht dat in Nederland ontsnappen ook niet strafbaar was. http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/strafbaar-gevangenis-ontsnapt.49047
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een stopteken van de politie negeert pleeg je minstens een overtreding Nee, zie mijn antwoord. Er is op zijn minst niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MrTomaat
in theorie heb jij gelijk (en ik dus ongelijk). Alleen zijn er zo veel haken en ogen aan (je mag geen hulp krijgen van wie dan ook, je mag niets beschadigen, je moet alles in je eentje doen) dat het sop de kool niet waqard is. en uiteraard ben je daarna 'voortvluchtig' waardoor de politie en andere ambtenaren mkeer bevoegdheden hebben, als zij jou willen aanhouden. Maar idd ontsnappen door oenigheid van de overheid (en die is er af en toe zeker (:+=)) blijft mogelijk.