Hoe ver moet een lantaarnpaal van mijn huis af staan?

En kan je een lantaarnpaal uitzetten met het kastje in de paal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
43.5K
Cryofiel
14 jaar geleden
Een klasgenootje had vroeger een felle lantaarnpaal direct voor zijn slaapkamerraam staan. Hij zette die lantaarn regelmatig uit met zijn katapult.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vond het wel makkelijk
'savonds lezen in bed zonder het licht uit te moeten doen anders een lichtdicht rolgordijn kopen

Het beste antwoord

Dat is bepaald door de plaatselijke verordening v.d. gemeente. Bij mij is de straat gerenoveerd en daar hoorden nieuwe lantarens bij. Wel mooi, maar hij staat
bij mij net voor mijn tuinhekje v.d. voortuin. Dit resulteert dat hij precies bij mijn zoon in de slaapkamer schijnt, die aan de voorkant slaapt. Hij sliep altijd met zijn gordijnen open en ik vond dat hij dit moet kunnen als hij dat nu eenmaal graag wil. Mijn man is naar de gemeente gestapt met de vraag of de kant aan onze huisvoorkant afgeschermd kon worden, anders" plak ik hem zelf af"zei hij. De lantaarn had dubbele armatuur en dit was geen probleem, zeiden ze. Dezelfde dag is onze kant afgeschermd en het probleem was opgelost! Ga eens naar de gemeente toe en zeg gewoon dat je er last van hebt en nee, je kan hem zelf niet uitzetten. Misschien kan de gemeente hem ook bij jou afschermen of dempen?
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat hangt van de breedte van de straat, de voortuin en het eventuele trottoir af. Je hebt ook smalle straatjes.
De lantaarnpaal mag je niet uitzetten omdat het gemeentebezit is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Achter dat klepje van dat kastje zit ofwel een zekering ofwel een andersoort verbinding die je los kunt schroeven.

Het is echter geen vraag of dit is toegestaan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan de de paal altijd uitzetten . onderin de paal zit een luikje die je met een driehoek sleutel (of een doppenset) open kan maken . daarachter zit een zekering die je eruit kan draaien . maar dat wordt wel een kat en muis spelletje want om de zoveel tijd (of na klachten) zullen ze (de gemeente ) er wel een nieuwe zekering in doen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat staat niet in de algemene plaatselijke verordening. Het ding mag geen overlast veroorzaken. Als jij er last van hebt, kun je dat schrijven naar de gemeente. Die neemt dan een besluit of de lantaarnpaal verplaatst moet worden. Dat hang af van de mogelijkheden, de alternatieven, de overlast en van de kosten. Als het besluit afwijzend is, kun je daartegen bezwaar maken. Als dat wordt afgewezen, kun je beroep instellen. Tegen die tijd kun je je beter een advocaat inschakelen.
Een flinke schop tegen de paal wil ook wel eens helpen, heb ik uit goede bron vernomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee, wel een goed idee om de boel door de gemeente te laten dempen of afschermen. Je mag er natuurlijk geen last van hebben. Volgens mij is er geen regeling die zegt hoe ver een lamp van je huis af moet staan. Aan de voorkant van mijn huis staat de straatlantaarn op gepaste afstand, maar aan de achterkant kan ik hem vanaf mijn terras aanraken. Bij navraag op het stadsdeelkantoor kon men mij vertellen dat het architectonisch ontworpen pleinverlichting was en geen ordinaire straatverlichting.... Ik werd er gek van en heb er een lampekap op gezet, zo eentje met toeters en ballen uit de Jordaan. Heeft een half jaar gehangen.
Als je zelf de zekering eruit haalt komt er na een tijdje een mannetje van het elektrabedrijf om de boel te repareren.