Mag ik in mijn eigen huis alcohol schenken aan mensen onder de 18 jaar?

Wij wonen in een studentenhuis waar mensen van verschillende leeftijden wonen. Nu is het geval dat er dus ook eerste jaars in wonen van 16 jaar. Nu met de nieuwe alcohol regeling mag je geen alcohol kopen in de supermarkt als je onder de 18 jaar bent. Wanneer deze personen s avonds langskomen mag ik hun dan een biertje geven? Of is dit tegen de wet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee officieel mag dat niet maar niemand komt controleren in je huis.
Daarom doet iedereen het; soort van gedoogbeleid.

Het beste antwoord

Natuurlijk ben je dan officieel strafbaar. De wet zegt 'niks onder de 18', en dat betekent dat je niemand onder de 18 alcohol mag voeren, geven, verkopen of schenken. Persoonlijk vind ik dat ook een beetje streng, maar toch zou ik de verantwoordelijkheid niet willen nemen. Je weet niet hoe dergelijke eerstejaars kunnen losgaan, en onder de nieuwe wet ben jij wel degelijk de lul als ze onder invloed dingen doen of ervaren die nadelig of schadelijk zijn.

Natuurlijk zal dat van 1 biertje niet zo heel snel mis gaan, maar we weten natuurlijk allemaal wel dat het in een beetje studentenhuis niet bij 1 biertje blijft., En zij zijn minderjarig, dus hoe onschuldig het ook lijkt, het is spelen met vuur. Bezint eer ge begint.

Toegevoegd na 11 uur:
Mijn excuses ; ondanks alle promotiecampagnes hier omheen blijkt hier geen sprake te zijn van een edchte wet of zelfs maar een richtlijn , maar uitsluitend een verbod op het verkopen door met name slijterijen en supermarkten en horeca.
Je mag in je eigen huis dus gewoon een jongere - waarom zou je wachtren tot ze zestien zijn ? Met 12 lusten ze ook best al wat - laveloos voeren, laten comazuipen, of - iets subtieler- gewoon leren hoe stoer en gezellig drank is, en als hij daarvan schade ondervind of veroorzaakt, ben jij volstrekt niet verantwoordelijk. Tenminste, juridisch niet. Moreel moet je met jezelf uitvechten.

Pas op dat je daarbij NIET van hem eist dat hij meebetaald voor de drank, of in ruil voor de drank glazen ophaalt, de hapjes regelt, de kamer opruimt of enig andere vorm van tegenprestatie levert. Gratis drank verstrekken mag uitsluitend OM NIET ; dus echt helemaal voor niks, en zonder dat er ook maar iets tegenover staat. Daar is de wet dan wel weer duidelijk in.

Artikel 20
1. Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt...'
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op grond van welk wetsartikel is hij dan strafbaar?
Ik ben het wel helemaal eens met je bezint eer ge begint opmerking
ronron1212
9 jaar geleden
De wet zegt ‘niks onder de 18’, verkopen ja maar als je thuis bent is dat nog steeds niet strafbaar Marleen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In elk geval niet in Nederland ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Echt fout antwoord!!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jullie hebben gelijk. Ik was in de veronderstelling dat het hier een WET betrof, met de bedoeling minderjarigen te beschermen tegen alcoholmisbruik. Maar ik ben een beetje aan het googelen geweest, en het blijkt dat deze wassen neus inderdaad kant noch wal raakt, en weinig meer is dan een promotiecampagne. Jongeren mogen dus gerust aan de drank, zich laveloos of comazuipen onder de hoede van een meerderjarige, zolang ze maar niet zelf voor hun uitspattingen betalen.....ligt het aan mij of is dat een eigenaardige constructie ?
Jongeren mogen dus wel drinken, vanaf zesjarige leeftijd als een ' verantwoordelijke' volwassene dat wil,. maar de horeca mag er niks aan verdienen. Wie wordt daar beter van ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is niet zo veel veranderd per 1 januari, wat vroeger pas mocht vanaf 16 jaar mag nu vanaf 18 jaar maar het lijkt net alsof het allemaal losser is geworden in plaats van strenger. Je mag geen alcohol kopen in de winkel maar ook niet in de horeca en je mag ook niet in de horeca drinken en je mag buitenshuis geen alcohol in bezit hebben. Alleen thuis op particulier terrein mag je drinken. Precies een jaar geleden was het allemaal hetzelfde maar dan tot 16, nu tot 18!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus ook in de horeca mag je niet drinken als iemand anders voor je betaalt, ook op straat niet!

Andere antwoorden (4)

Is tegen de wet en strafbaar.als het om u eigen kinderen gaat is het u verantwoording
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
is dat het antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedereen behoort de wet te kennen, de vraagsteller weet dat hij het niet weet en vraagt het hier. Jij geeft een antwoord wat echt helemaal fout is!
Dat mag, zie de Drank- en Horecawet, artikel 20 lid 1

Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.

Maar zoals je kan lezen mag eigenlijk degene waar jullie de drank inkopen die niet aan jullie verkopen, (maar wel gratis weggeven) ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ik(20jaar) mag het dus wel kopen in de supermarkt, in mijn koelkast zetten en als een 16 jarige langs komt wanneer ik met vrienden een biertje drink mag ik het dan aan hem gratis geven?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is in mijn eigenkamer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verstrekken is zowel geven als verkopen. Je mag het gewoon niet in handen van een zestienjarige geven, gratis of niet, eigen kinderen of niet. De wet is daar vrij duidelijk in.
Nee dus. En de vraag is ook of je dat moet willen of tot in hoeverre je de wet wilt overtreden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee Marleen, in je eigen huis mag je die 16 jarige gewoon laten drinken, hij mag ook meebetalen aan de drank als jij het als 20 jarige maar gewoon zelf koopt. Waar haal je het vandaan? Valt me tegen van jou! De wet gaat alleen over kopen en over het in bezit hebben op openbaar terrein en in de horeca.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
studenten boven de 18jaar zijn jong volwassenen met een groot moreel verantwoordelijkheidsgevoel, zij geven een medestudent onder de 18 jaar geen drank. Je wilt iemands hersenen toch niet willens en wetens beschadigen.
(Ik geloof zelf niet wat ik hier schrijf).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wel, sorry. Maar goed, ik ben dan ook geen student meer maar moeder ; dat verandert je kijk op de zaak wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tsjee een jaar geleden kraaide niemand er naar en nu is de zaak totaal veranderd? Beetje vreemd...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen idee; ik ben in de afgelopen 25 jaar nog niet van mening veranderd eerlijk gezegd, en de drinkleeftijd mag van mij ook wel naar 21. Ik was wel blij met 18, al is mijn dochter sowieso pas na haar achttiende gaan drinken.
Ja dat mag ,Het is echter niet verstandig. Er staat nergens in de wet dat je niet zou mogen drinken als je nog geen achttien bent. Bij wijze van spreken mag je zelfs drinken als je acht bent.'
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Los gezien van zaken als: wat zegt de wet ervan, hoe groot is de straf die iemand krijgt, wat is de pakkans enzovoort wil ik het volgende er over kwijt.

Alcohol bestaat nu eenmaal en in het westerse cultuurpatroon is het niet ongewoon wanneer iemand wat alcohol drinkt. Een glas wijn bij het eten bijvoorbeeld. En met ' s avonds af en toe een of twee biertjes lijk me ook weinig mis. In studentenhuizen (ben oud-bewoner van 2 studentenflats op de IBB-laan in Utrecht) wordt inderdaad meer gedronken dan in een gemiddeld gezin. Er was (toen en hopelijk nog steeds) een onderlinge sociale controle. Zo lang die aanwezig is, gaat het goed. Mis gaat het vooral wanneer degenen die er al langer wonen het stoere voorbeeld geven en flink zuipen. dan ontstaat er voor de eerstejaars zoveel druk om mee te doen dat het met de alcohol flink uit de hand loopt. Elke student(e) of oud-student(e) kan als zij of hij eerlijk is wel mensen noemen die door alcohol of drugs het spoor bijster zijn geraakt.

Momenteel is de tendens naar een repressief beleid (ontmoediging van het drinken van alcohol, ditzelfde geldt trouwens voor roken). Vroeger was het gewoon dat kinderen (zeg vanaf een jaar of tien) met Kerstmis of Pasen als er wijn op tafel kwam, ook wat mochten proeven. Vanaf een jaar of vijftien gaf mijn vader mij wel eens een biertje, ook om te zien hoe ik daar op zou reageren.

Ik heb onvoldoende kennis om een voorkeur voor een van beide opstellingen te kiezen en verwacht dat men er over 30 jaar weer totaal anders over denkt. Misschien is theedrinken dan wel streng verboden.

Sociale controle is de sleutel tot verantwoord gebruik van vrijwel alle genotmiddelen. In elk geval maakt botweg verbieden iets alleen maar spannend en juist mensen rond de zestien vinden het zeer opwindend om uit te proberen wat absoluut niet mag -- juist omdat het niet mag. Dus hier een beetje soepel mee omgaan lijkt me niet slecht. Dan voorkom je in elk geval dat mensen zich op hun achttiende verjaardag volkomen klem zuipen 'omdat het nou eindelijk mag'. Precies datzelfde stoer doen uit zich in zuipcontainers en comazuipen-- juist omdat het eigenlijk niet mag/ stiekem gebeurt is het zo 'leuk'.

Conclusie: zo lang iemand de verantwoordelijkheid neemt en een grens durft aan te geven en dit door de anderen aanvaard wordt, lijkt dit me wel kunnen.