Wat is de opzegtermijn bij mijn arbeidscontract?

Deze vraag is al eens eerder gesteld, maar ik heb een toevoeging.

Mijn tijdelijke arbeidscontract loopt bijna af, nu vroeg ik me af of mijn werkgever dit voor een bepaalde tijd van het beëindigen van mijn contract moet melden.
Nu lees ik verschillende berichten, echter kwam ik bij het surfen op internet bij de volgende link:
http://www.rendement.nl/bestuur/nieuws/id12576-einde-of-verlenging-baan-moet-schriftelijk.html

is dit wetsvoorstel inmiddels geaccepteerd? Dit kan ik namelijk nergens terug vinden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Het wetsvoorstel is geaccepteerd maar wel verschoven naar 15 januari en zelfs deze datum staat niet vast. Je werkgever heeft dus geen termijn waarin hij dit moet melden. Gepast is w 1 tot 2 maanden van te voren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is er via een koninklijk besluit al een invoeringsdatum vastgesteld (staatsblad Jaargang 2014, Nr. 274). Het betreffende onderdeel gaat per 1/1/2015 in.

Andere antwoorden (1)

Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd hoeft op dit moment door de werkgever niet te worden opgezegd, omdat deze van rechtswege (= automatisch) eindigt. Als de werkgever niet wil dat je een nieuw contract krijgt, moet hij dat (maar da's echt 'last minute') vertellen voor je de volgende dag opnieuw aan het werk wil gaan. Fatsoenlijk is die 'termijn' natuurlijk niet.

Alleen als in de arbeidsovereenkomst vermeld is dat deze door de werkgever moet worden opgezegd om rechtsgeldig te eindigen, moet dat gebeuren. In dat geval heeft de werkgever een ontslagvergunning nodig van het UWV. Na ontvangst daarvan kan hij het ontslag aanzeggen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Even de wetsartikelen uit Burgerlijk Wetboek 7:

"Artikel 667

1. Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst, bij de wet of door het gebruik aangegeven.

2. Voorafgaande opzegging is in dat geval nodig:

a. indien zulks bij schriftelijk aangegane overeenkomst is bepaald;

b. indien volgens de wet of het gebruik opzegging behoort plaats te vinden en daarvan niet, waar zulks geoorloofd is, bij schriftelijk aangegane overeenkomst is afgeweken.

(...)"
Computoon