Mijn oma heeft bril gekocht die qua montuur niet goed is en qua glazen. Wat kan zij verwachten van de verkoper?

In het kort: oma koopt bril waar ze de verkeerde glazen inzetten. Keer op keer terug (totaal 4 keer). Erg sneu. Bij second opinion blijkt dat de opticien grove fouten met glazen heeft gemaakt. Opticien geeft aan dat ze bij nieuwe opticien glazen mag aanmeten en hij zak deze vergoeden zodat ze deze 'gratis' krijgt (aangezien ze bij eerste opticien al heeft betaald voor glazen, maar deze waren niet correct). Nieuwe opticien zou glazen in haar aangekochte montuur (van eerste opticien) laten plaatsen. Ik mee naar nieuwe opticien. Deze verteld dat nieuwe glazen helemaal niet in aangekocht montuur kunnen. Oma heeft bril met voetjes nodig en niet met kunststof randjes (ze blijkt een te steile neus te hebben waardoor montuur afzakt en ze dus met een verkeerde kijkhoek door bril zou gaan kijken). Al met al blijkt dat het montuur ook verkeerd is uitgekozen!!! Eerste opticien heeft hier dus ook fouten in gemaakt door haar verkeerde montuur te verkopen! A heeft dus voor weer veel geld nieuwe montuur bij tweede opticien moeten kopen. En zit tevens met een hele dure bril zonder glazen waar ze niets mee kan! Gebeld met opticien. Wilden maar 39 (van de 273) vergoeden! Ik ging hier niet mee akkoord. Vandaag weer gebeld en doen ze een 'bod' van de helft in tegemoetkoming (omdat bril is gedragen). Wat moet ik nu? Eigenlijk vind ik dat oma recht heeft op held bedrag terug. Sowieso omdat oma de bril nooit heeft gedragen!!alleen telkens gepast (waarbij ze merkte dat ze er niet door kon kijken)..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

Jouw oma moet terug gaan naar de eerste opticien en hem de fout(en) laten herstellen. Hij moet er voor zorgen dat er een deugdelijk product geleverd wordt. Is dat in eerste instantie niet gebeurd, dan moet hij dat herstellen. En jouw oma moet hem de gelegenheid geven zijn fout te herstellen.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat de eerste optician kennelijk niet wist wat hij/zij deed, heeft oma nu een 2e, correcte bril. Dus de enige manier voor de eerste opticien om iets te herstellen is oma haar geld terug te geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het fijne antwoord!!! Ik dacht zelf ook al zoiets. Heb ook het idee dar hij het gewoon probeert. Eerst me proberen af te schepen met 39 euro. Als ik voet bij stuk blijf houden en netjes uitleg dat ik dit echt niet kan accepteren, zegt hij weken later (hij zou terugbellen maar heeft dit weer niet gedaan, dus moet er zelf ook nog steeds achteraan gaan) dat hij helft wil doen.
jc54
9 jaar geleden
En toch is dat niet zo. Dat jouw oma bij een andere opticien een tweede bril kocht ,is haar eigen verantwoording.
Dan had zij gelijk terug moeten gaan naar de eerste opticien, en hem de gelegenheid bieden zijn fout(en) te herstellen. De eerste opticien hoeft wettelijk geen geld terug te geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zit iets gecompliceerder. Hij heeft destijds zelf de goedkeuring gegeven dat mijn oma naar een andere opticien mocht om (op zijn kosten) nieuwe glazen in het montuur te laten zetten (omdat hij er zelf, zacht gezegd, niets van heeft gebakken). Bij de tweede opticien hebben ze gezien dat het montuur absoluut niet geschikt was voor oma om hier nieuwe glazen in te zetten. Ze zeiden dan ook dat de bril gewoon echt verkeerd was omdat zij een bril met voetjes nodig heeft. Toen heeft zij hiermee ingestemd. En terecht: anders had ze dus goede glazen in een verkeerde bril gekregen en had ze nog helemaal niet gehad aan de bril (want dan keek ze op een verkeerde manier door de glazen en had ze er nog geen profijt van). Wellicht had ze dan het montuur weer moeten gaan ruilen bij de eerste opticien??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog een toevoeging: oma is totaal vier keer voor de glazen bij hem geweest. Maar elke keer maakte hij fouten en herstelde hij het dus niet naar behoren. Op zijn goedkeuren is ze Naar een andere opticien geweest. Deze gaf zelfs aan dat de eerste opticien grove fouten heeft gemaakt in ontspiegeling enz enz alsook in montuurkeuze.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jc, ze is al 4 (VIER!) keer terug geweest. In hoeveel keer kun je redelijkerwijs iemand (of in dit geval een bedrijf) de kans geven om een fout te herstellen?? En niet zo'n klein foutje ook, en dan nog niet gesproken over het ongemak dat iemand heeft die niet goed kan zien? Oma (wou dat ik de mijne nog had) is al he-e-el geduldig geweest en de eerste opticien heeft meer dan genoeg kansen gehad, vind je ook niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dan nog de toestemming die ze had om naar andere te gaan
Ga naar die eerste optician toe, met oma en met de verkeerde en de goeie bril, en vertel ze dat jullie het HELE bedrag geretourneerd willen hebben, en als ze het nog steeds niet willen, dat je dan geen andere keus meer hebt dan om verdere stappen te ondernemen om de zaak recht te breien. Doe het netjes, geen luide stemmen en zo.

Als dit nog steeds niet helpt, ga dan naar een wetswinkel en vraag daar verder advies al weet ik niet of 'wetswinkels' nog bestaan.

Zelf heb ik tot 2 keer toe uitstekend gratis jurisich advies gekregen via onderstaande website dus ook dat is nog een weg die je kunt onderzoeken.

Sukses, zet 'm op!!!

Toegevoegd na 2 minuten:
"... jurisich advies .." moet natuurlijk "juridisch" advies zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook bedankt voor dit antwoord!! Ik ben zelf altijd van het nette taalgebruik;) dus dat komt wel goed. Tot nu toe heb ik er ook steeds meer bijgekregen qua bedrag waarmee hij overstag wil gaan, alleen al door een redelijk gesprek met hem aan te gaan. Zonder nog enige vorm van 'dreigen met verdere stappen'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeggen dat je gaat onderzoeken welke verdere stappen je kunt ondernemen is geen dreigen, het is een mededeling, en op z'n hoogst een belofte maar zeker geen dreiging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zat ook nog even verder te denken over wat je schreef, dat ze steeds bereid zijn om een beetje meer terug te geven. Naar mijn idee is er voor die eerste opticien geen ruimte om te onderhandelen. Ze hebben een transactie ondernomen die 100% fout was. Je oma heeft er helemaal niets aan gehad, kon niets met de lenzen, en heeft niets aan het montuur want dat was ook verkeerd aangemeten. Die opticien (als hij/zij dat ook daadwerkelijk WAS) heeft dus geen enkel recht om er ook maar EEN cent aan over te houden en je oma heft recht op een 100% teruggave van wat ze betaald heeft.