Als ik opgeef bij de bank dat ik 3000 euro p/m verdien, terwijl ik maar 2000 verdien om de benodigde lening te krijgen, is dat fraude?

Niet dat ik dat ga doen hoor, ik ben erg voorzichtig met dat soort zaken en ik hou niet van liegen. Maar vrienden van me hebben dit wel vaker gedaan om een huis te kopen en gelijk te verhuren en dat lijkt me zo erg en ik ben bang dat ze daardoor in de problemen komen later.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Het beste antwoord

Fraude is een groot woord, fraude pleeg je voor financieël gewin en daar is hier geen sprake van. Het is valsheid in geschrifte en bovendien strafbaar in Nederland. Voor een lening bij een bank moet je salarisstroken / jaaroverzichten overleggen, en in jouw verhaal moet je die dus zelf manipuleren, maar de banken zijn niet van gisteren en vragen deze gegevens ook op bij de belastingsdienst, los van het feit dat je het van plan bent of niet lijkt mij dit een heel doorzichtig plannetje...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet inderdaad schriftelijk bewijs meenemen, dat je dat bedrag aan inkomen hebt. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk met je opmerking: dat er van alles gemanipuleerd moet worden. Het is wel degelijk een ernstige vorm van fraude. Hypotheekfraude. De min is niet van mij,maar ook geen plus, dus ::))

Andere antwoorden (4)

Het is geen fraude, maar buitengewoon dom.
Je gaat schulden aan die je waarschijnlijk nooit terug kunt betalen.
Dat zou je toch moeten leren van alle mensen die op het ogenblik hun hypotheek niet kunnen betalen.
9 jaar geleden
Nee dat mag niet .
Met alleen loonstrookjes vervalsen kom je er niet je hebt ook een werkgeversverklaring nodig getekend
Door de werkgever
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ht beeld dat schuldkat schetst is wel degelijk een vorm van fraude, en niet de minste vorm nl: "Hypotheekfraude".

Hypotheekfraude is een vorm van fraude waarbij het recht van hypotheek centraal staat. Een hypotheek is een onderpand voor een onroerend object. Ook taxaties die niet deugen kunnen onder de term hypotheekfraude vallen.
De bekendste vorm van hypotheekfraude is:
1. Vervalsing van loonstroken.
2. Het positief aanpassen van de jaaropgave.
3. Het vervalsen van werkgeversverklaringen, die dienen te worden overgelegd aan de hypotheekverstrekker.
Het vervalsen en gebruiken van één van deze documenten is een zeer ernstige vorm van fraude: hypotheekfraude.
Ook het afgeven van een valse gezondheidsverklaring of de financiering gebruiken voor andere doeleinden dan het doel dat is opgegeven bij de financier valt onder hypotheekfraude.

Er moet ook nog voldaan zijn aan de volgende aspecten:
De fraudeur heeft opzettelijk gehandeld;
De fraudeur heeft een misleidende voorstelling van zaken gegeven;
De fraudeur had het oogmerk economisch voordeel te behalen.

Dat economische voordeel is er door het ten onrechte verkrijgen van een woning en deze woning daarna ook nog eens te verhuren, als verhuur door de gemeente of de hypotheekverschaffer niet is toegestaan.

U zegt bang te zijn dat uw "vrienden" hierdoor in de problemen komen. Zij kómen niet alleen in de problemen, zij zítten al in de problemen. Er zijn namelijk handelingen gepleegd die niet meer terug te draaien zijn. U zegt hiervan op de hoogte te zijn. Niet alleen uw vrienden komen dus in de problemen, maar u loopt dat risico ook. Zij sleuren u gegarandeerd mee als alles uitkomt, en dat komt het vroeg of laat.

Toegevoegd na 11 minuten:
Bij hypotheekfraude is er altijd opzet in het spel. Wanneer men door de rechter wegens fraude wordt veroordeeld dan kan als straf een geldboete worden opgelegd van de vijfde categorie (max. € 81.000) of een gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren.
De rechtbank in 's Hertogenbosch veroordeelde nog in december 2012 een hypotheekfraudeur tot een gevangenisstraf voor de duur van twee jaar.
Vier jaar is wel het maximum, maar zelfs zes maanden gevangenisstraaf is al erg genoeg, al denken veel mensen die nog nooit een gevangenis van binnen hebben gezien, daar vaak anders over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo is het, +. En inderdaad, als dit vrienden zijn, zou ik ook uit de buurt blijven.
Beetje bank gaat dit na......maar het is vooral je zelf beduvelen...