moet een vereniging een tuchtcommissie hebben?

Moet een vereniging een tuchtcommissie hebben of kan er ook in de statuten/tuchtregelement worden opgenomen dat het bestuur hier zelf mee om gaat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Het is niet wettelijk verplicht om een tuchtcommissie te installeren voor een vereniging.
Dus de andere optie zou ook prima zijn. Maar ook dat is niet verplicht.

De wet schrijft voor dat een vereniging statuten moet hebben vastgelegd. Het minimale dat hier wettelijk gezien in moet staan is:
de naam van de vereniging en de gemeente in Nederland waar zij haar
zetel heeft;
• het doel van de vereniging;
• de verplichtingen die de leden tegenover de vereniging hebben of de
wijze waarop deze verplichtingen kunnen worden opgelegd;
• de wijze van bijeenroepen van de algemene vergadering;
• de bestemming van het batig saldo van de vereniging in geval van
ontbinding of de wijze waarop de bestemming zal worden vastgesteld;
• de wijze van benoeming en ontslag van de bestuursleden.

Ook moet een vereniging een huishoudelijk reglement opstellen. Daar worden echter helemaal geen inhoudelijke eisen aan gesteld.

Als het gaat om sportverenigingen is het steeds vaker de bond die afspraken maakt met verenigingen hierover. Maar dan is het nog steeds niet wettelijk verplicht.