Kun je in bezwaar gaan tegen een declaratie van een zorgverlener (apotheek)?

Ik krijg een brief van mijn zorgverzekeraar dat ik een rekening moet betalen.
Het gaat om 2 bedragen van mijn apotheek, de ene is van de medicijnen zelf (dat klopt), de andere staat bij 'uitleg 1e uitgifte'
Die 2e declaratie ben ik het niet mee eens, ik kwam gewoon een herhaalrecept ophalen en ik ben volledig bekend met de werking van dit middel. Er is mij toen alleen gevraagd of ik wist hoe ik de kuur moest volgen, en toen heb ik het aan HUN uitgelegd, omdat het op speciaal voorschrift is van de huisarts.

Ik zag in de brief zelf niet iets staan of ik er in bezwaar tegen kan gaan, of moet ik dan bij de apotheek zijn?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
Ivana
9 jaar geleden
Ik denk dat je bij de apotheek moet zijn. Die kan de heleboel terugdraaien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel vreemd want alleen bij de eerste uitgifte van een medicijn moet je de uitleg en eerste afgifte betalen dus dit klopt niet.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ja, dat snap ik dus ook niet. Ik heb dit medicijn al jaren (het is preventief, ik gebruik het indien nodig en haal nieuwe als het op is)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon even langs de apotheek gaan,misschien is het een misverstand.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ja, deze week eens heen met de brief

Het beste antwoord

Dit moet bij de apotheek. Normaal gesproken kun je inderdaad in bezwaar gaan tegen iets wat de zorgverzekeraar niet vergoedt, maar dit is echt iets wat bij de apotheek ligt. Het gaat blijkbaar om medicatie die je NIET vergoed krijgt om de één of andere reden (anders zou je er geen rekening van krijgen) en dáár hoort dan die uitleg bij. Zolang je geen bezwaar hebt tegen het feit dat zij de medicatie niet vergoeden (omdat dat - naar ik aan mag nemen - in overeenstemming is met de polisvoorwaarden) kun je ook geen bezwaar maken tegen de uitleg die daarbij hoort.

Overigens schijnt die rekening voor "uitleg" vooral te maken te hebben met een opsplitsing van het tarief, en zou je anders hetzelfde bedrag hebben betaald. Dat is tenminste de uitleg die apothekers geven, ik ben het nog niet tegengekomen en heb me er daarom ook nog niet in verdiept.

Het is trouwens al ongebruikelijk dat je zo'n rekening via de zorgverzekeraar krijgt. Bij de meeste apotheken moet je rechtstreeks betalen zodra iets niet in het basispakket valt, en moet je iets wat eventueel onder het aanvullende pakket valt daarna zelf declareren bij je zorgverzekeraar. De apothekers hebben over het algemeen geen trek om te achterhalen wie waar verzekerd is en wat onder welke polis wel of niet vergoed wordt (ergens ook wel begrijpelijk, maar tot een paar jaar geleden ging het meestal wel rechtstreeks allemaal) en laten daarom alles wat niet in het basispakket valt, eerst door de klant betalen. Als het een rekening was waarvan de verzekeraar de uitleg van de apotheek afwees, had je dan weer wél bij je verzekeraar moeten zijn. Maar in dit geval gaat het om een medicijn dat blijkbaar niet wordt vergoed, en de uitleg daarbij is dan één pakket met het middel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
het gaat om iets wat ik in april heb opgehaald, dus ik moest al hard nadenken wat het ook alweer was..
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik vind het zo belachelijk. Ik ben net verhuisd, gebruik al sinds mijn 18e de prikpil. Ik zit nu bij een nieuwe apotheek moest ik €21 betalen, normaal kost dat ding €16. Was voor de "uitleg" die ik overigens NIET gehad heb, en ook niet nodig heb.

Andere antwoorden (1)

Het ziet er naar uit dat je het bedrag wat je voor de uitleg hebt betaald een eerste keer zou zijn. Je bent echter bekend met het medicijn. Nu is het zo dat als je het medicijn een jaar lang niet gehaald hebt bij de apotheek, je dit wederom moet betalen. als dit niet zo is (Dus je hebt het binnen een jaar al gehad) dan zou ik zeker even met de apotheker praten. Het uitleg bedrag heb je altijd al betaald maar staat dit jaar voor het eerst gespecificeerd op de rekening.