Mag een vrouw een kind baren in gevangenschap?

Ik vraag me ten eerste af of je uberhaupt een kind mag baren in de gevangenis en wat er daarna mee gebeurt. Waarschijnlijk gaat hij of zij naar een pleeggezin?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Amadea
9 jaar geleden
Als dat niet zou mogen zouden er geen zwangeren in de gevangenis mogen komen....
Cryofiel
9 jaar geleden
Ze kunnen er moeilijk een plug instoppen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.nataal.nl/index.php/informatie-geboortezorg/maatschappij/211-zwanger-in-de-gevangenis
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn zelfs vrouwen die met hun baby en al in de gevangenis zitten.
Dat mag meen ik tot de baby 1 jaar is. Dan gaat het kind naar een pleeggezin. Een tijdje terug was er in het programma Buch in de Bajes ook een vrouw met een baby'tje te zien.

Het beste antwoord

Nee, een vrouw mag gewoon bevallen in de gevangenis en zelfs, als ze geschikt worden geacht, de baby deels verzorgen in de gevangenis. Uiteraard komt het kind wel direct onder streng toezicht van de Raad voor de Kinderbescherming en zal alles strikt begeleid worden. Uit de bron haal ik het volgende stukje:
"Aanvullende informatie: Zwangerschap, bevalling en verzorging van het kind
Als een vrouw tijdens haar detentie zwanger is, dan meldt de inrichting haar aan bij een verloskundige of gynaecoloog. Of het kind na de bevalling bij de moeder kan blijven wordt individueel bepaald. Aan de moeder wordt uitgelegd dat de zwangerschap wordt gemeld bij het Advies en Meldpunt Kindermishandeling (AMK), waarna een onderzoek plaatsvindt. Op basis van dit onderzoek komt er een advies of de baby na de bevalling bij de moeder mag blijven.

In de meeste gevallen gaat de moeder twee weken voor de uitgerekende bevallingsdatum naar het Justitieel Centrum voor Somatische Zorg (JCvSZ). De eerste 10 dagen na de bevalling brengt zij ook door in het JCvSZ. Na de kraamtijd keert de moeder, al dan niet met haar baby, terug naar de inrichting. De arts van de inrichting voert daarna de verdere medische controles bij de moeder uit, die normaal gesproken door een kraamverzorger gedaan worden.

Als moeder en kind samen zijn teruggekeerd naar de inrichting dan wordt de aanmelding bij het consultatiebureau gedaan. Er volgt een bezoek door een verpleegkundige van Bureau Jeugdzorg. Vervolgens wordt het kindje op het consultatiebureau verder gevolgd, zoals dat normaal gesproken ook gebruikelijk is."

Dit was onder andere te zien in aflevering 2 van het derde seizoen van Buch in de Bajes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, tuurlijk mag een vrouw die in de gevangenis zit bevallen. Het zou ook bizar zijn als een zwangere vrouw niet zou mogen bevallen. Gewongen abortus kennen we niet in heel continentaal Europa en je kan moeilijk de weeen zolang uitstellen dat ze niet zou kunnen bevallen, dat zou ook in strijd zijn met diverse mensenrechten en zou gevaarlijk voor moeder en kind zijn. Dus ja, een vrouw mag gewoon bevallen als ze opgesloten zit.
Bevalt een vrouw in de gevangenis, dan is zij voorlopig (tenzij ze levenslang of meer dan 18jaar moet zitten) in elk geval niet in staat voor het kind te verzorgen. Dan zal de Raad voor Kinderbescherming een alternatief gaan zoeken, waarbij eerst naar de vader zal worden gekeken. Is deze geschikt, dan krijgt hij het gezag. Is hij er niet (bijv. omdat de vrouw niet weet wie hij is, of omdat hij niet meer in leven is), of ongeschikt dan wordt er verder gekeken naar overige familieleden. Is er geen familielid die geschikt wordt bevonden (bijv. een opa/oma/tante/oom van het kind), dan pas komen pleeggezinnen erbij kijken.

Toegevoegd na 5 minuten:
*typo: er moet staan zorgen i.p.v. verzorgen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is geen wet die stelt dat het verboden is je kind in de gevangenis te baren (lijkt me ook niet erg praktisch uitvoerbaar). Maar een kind van een gevangenis komt wel gelijk onder de Jeugdzorg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een wet die dat zou verbieden zou ook in strijd zijn met onze grondwet, het EVRM, universele verklaring van de rechten van het mens enz. Dus behalve dat het praktisch niet haalbaar is, is het juridisch niet mogelijk (in ons huidige rechtsstelsel) om zulke wetgeving in te voeren.