Hoe hoog is de boete als je op de vluchtstrook loopt in het jaar 2014?

Dus dan heb ik het niet over onnodig op de vluchtstrook rijden. Ik mijn geval was het ook niet onnodig, want ik kwam met een lege tank om 03.00 uur snachts te staan. Ik ben toen maar gaan lopen maar kwam op gegeven moment de snelweg politie tegen. Voordat meneer agent mij naar het tankstation wou brengen, wou hij eerst ff controleren of de auto op de vluchtstrook zat. Ook werden mijn gegevens gecontroleerd en meneer agent ging gelijk ook ff kijken of ik in het politiesysteem voorkwam. Blijkbaar zag ik er onbetrouwbaar uit. Maar goed, hij heeft me uiteindelijk wel naar het tankstation gebracht. Ik vroeg of hij mij ook weer kon afzetten bij mijn auto. Nee kreeg ik te horen, want ze moesten verder gaan. Ik ben toenmaar gewoon terug gaan lopen, zoveel mogelijk achter het vangrail. En jahoor kom ik diezelfde agenten gewoon weer tegen, die zogenaamd verder moesten gaan. Ik werd van alles uitgemaakt en had dit allemaal express gedaan. Hij had zijn oordeel al klaar. Verteld hij mij dat ik 2 keer een boete krijg voor het lopen op de vluchtstrook. Deze boetes ga ik niet betalen en maak er gewoon een bezwaar tegen en als het moet voor de kantonrechter laten komen. Maar ik kan nergens op internet vinden wat de boete bedraagt voor het lopen op de vluchtstrook.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie je wel als je ze ontvangt toch? (Maakt het uit als je ze toch niet betaald)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja ik zie het wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent strafbaar als je met een lege tank op de snelweg komt te staan en dus loop je onnodig op de vluchtstrook. Je dient alvorens je aan het verkeer gaar deelnemen je voertuig te controleren en daar valt brandstof ook onder. Als je het een zaak laat worden ben je van te voren al verloren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die tweede bekeuring lijkt mij niet bij voorbaat een uitgemaakte zaak, als dat tenminste tweemaal een bekeuring voor hetzelfde feit is. Lijkt mij dat VS geen keus had dan ook terug te gaan lopen. Eerste bekeuring is inderdaad wel terecht (genoeg brandstof bij je hebben is inderdaad gewoon de verantwoordelijkheid van de bestuurder) al heb ik wel begrepen dat daar in de praktijk soms verschillend mee omgegaan wordt. Al is dat op zich natuurlijk geen reden om een bekeuring aan te vechten, want een politieman of -vrouw mag nog altijd zelf beslissen of er bekeurd wordt of niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het niet eens met je antwoord @Lies12. VS maakt zelf de keuze om terug te lopen in plaats van voor een andere oplossing te zorgen (een lift regelen, iemand je laten ophalen, je auto laten slepen naar het tankstation etc). De snelweg is de gevaarlijkste plek op de autosnelweg. Nergens is de kans op een dodelijke aanrijding op de snelweg zo hoog als op de vluchtstrook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb geen antwoord gegeven, slechts een reactie. En ik ben het helemaal met je eens dat lopen langs de snelweg levensgevaarlijk is en een boete dan ook terecht. Zoals ik al schrijf is het hebben van voldoende brandstof in je tank de verantwoordelijkheid van de bestuurder, dus een lege tank is op geen enkele manier een excuus om over de vluchtstrook te lopen. Alleen vind ik het niet logisch om tweemaal voor hetzelfde feit te bekeuren: volgens mij is dat één overtreding en was het teruglopen vanaf het tankstation iets wat min of meer logisch volgde op het erheen lopen. Nu VS eenmaal naar et tankstation was gelopen, lag het in de lijn der verwachting dat hij ook terug zou gaan lopen. Al zou hij een lift geregeld hebben zodat hij per auto op de vluchtstrook was afgezet bij zijn auto, had hij óók opnieuw buiten noodzaak van de vluchtstrook gebruik moeten maken door daar uit te stappen, de tank bij te vullen en weg te rijden. Ook daar had hij dan opnieuw voor bekeurd kunnen worden, omdat een lege tank geen noodsituatie is die gebruik van de vluchtstrook rechtvaardigt (of ja: wel een noodsituatie natuurlijk, maar wel één die je zelf had moeten voorkomen). Het opnieuw stoppen op de vluchtstrook en uitstappen uit de auto van iemand die een lift aanbiedt is nog steeds een overtreding. Maar zolang als de auto daar stond met een lege tank, was de enige mogelijkheid van VS om verder te kunnen rijden, het nogmaals gebruiken van de vluchtstrook. Ik denk dus dat er iets voor te zeggen valt dat al die handelingen vallen onder dezelfde overtreding, en acht het niet onmogelijk dat een rechter de tweede boete voor hetzelfde feit zal verlagen of in het geheel niet zal opleggen.

Het beste antwoord

R461 - Op autosnelweg anders dan met motorvoertuig dat sneller mag en kan dan 60 km/h soort voertuig; reden niet sneller kunnen rijden (geldt ook voor voetgangers/ lifters op vluchtstroken);
Boete voor een voetganger: € 110,-
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je, duidelijk!!