Wat is de prijs per vierkante meter als je een woning huurt?

Volgens mijn huisbaas mag hij 14 euro per vierkante meter vragen als huurprijs,,,klopt dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
9 jaar geleden
De huur per woning is verschillend waar staat de woning hoe oud enz tellen daar allemaal bij mee. Dus hier is geen antwoord op mogelijk met de beperkte info in de vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De huurprijs wordt bepaald door een puntensysteem. Hoeveel m2 de vertrekken zijn en bepaalde voorzieningen in de woning.
Ik weet niet meer precies hoe het werkt maar de onderstaande links helpen misschien iets.
http://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurprijs-en-punten/huurprijscheck-en-puntentelling/huurprijscheck-zelfstandige-woonruimte/
http://www.huurders.info/huurprijzen-en-woonlasten/bereken-uw-huur/rekenprogramma-puntentelling-woning/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, dat de huurprijs wordt bepaald door het aantal punten dat het krijgt. Alleen particuliere verhuurders mogen hiervan afwijken. Als je verhuurder dit per vierkante meter bepaald, dan mag dat.

Antwoorden (1)

De maximale huurprijs van een woning of kamer wordt vastgesteld aan de hand van een puntentelling. Wat voor voorzieningen biedt de woning, is het een flat of een vrijstaand huis, betaal je servicekosten - dat soort zaken heeft allemaal invloed op wat de huur mag zijn. Met een online huurprijscheck kun je erachter komen hoeveel punten jouw woning of kamer waard is. Als je die prijs deelt door het aantal vierkante meters van de woning, weet je of het bedrag redelijk is.

Wel weer een boel uitzonderingen natuurlijk. Zo gaat dat alleen op voor woningen onder de liberalisatiegrens, in 2014 is dat € 699,48. Daarboven gaat bovenstaande regeling niet op.
Bovendien kan er sprake zijn van een zogenaamd 'schaarstegebied' en dan mag er weer een toeslag op worden berekend.