Mag mijn baas mij verbieden op een openbare parkeerplaats te parkeren? En als ik daarvoor getekend heb?

Ik werk bij een supermarkt waar een grote parkeerplaats voor de deur ligt. De parkeerplaats is eigendom van de gemeente. Van onze baas mogen we niet op de parkeerplaats parkeren, dit staat in het huisregelement waar we voor getekend hebben. Mag hij dit überhaupt wel verbieden?
Ik parkeer in de wijk naast de supermarkt, en daar wonen mensen die boos zijn omdat ze geen plaats meer hebben omdat wij daar moeten parkeren van onze baas, resultaat: een paar honderd euro schade omdat mijn auto is bekrast.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K
Castle
9 jaar geleden
Wettelijk kan hij het je niet verbieden. Openbaar is openbaar. Verder was je 15 toen je tekende en dus waren je ouders/voogd hier officieel ook bij nodig. (een 16-jarige is net was anders dan een 15-jarige in de wet). Dus op geen enkele manier kan hij je dit verplichten. Alleen zal het de relatie met je werkgever niet goed doen. Is het de relatie met je baas waard? Is het de ruzie met de buurtbewoners waard? Kom anders lekker op de fiets en het is nog gezond ook. Ik wens je veel succes,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb precies zo'n vraag maanden geleden ook al een keer gelezen....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh ik heb nog gezocht maar heb geen soortgelijke vraag kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is er geen OR waar je contact mee op kan nemen?
liveisgreat
9 jaar geleden
sommige zaken kan je -zelfs met een contract - niet opleggen. Als het bij de parking écht over een openbaar terrein gaat of een domein met een openbaar karakter (dus eigendom van een overheid en/of vrij toegankelijk voor iedereen, dus bv. geen slagbomen) dan geldt daar de wegcode. Die wegcode bepaalt wie er mag parkeren en wie niet.
Op terreinen waar de wegcode niet geldt, mag je rijden, parkeren etc... zonder hierbij de wegcode te respecteren. Meestal heb je wel interne reglementen (bv. snelheidsbeperkingen, afgebakende parkeerplaatsen voor mensen met een speciale vergunning (bv. omwille van beperking), laadzone... Maar een handelaar kan dan bv. de politie niet inroepen om een verkeersovertreding vast te stellen omdat het verkeersreglement er niet telt.
ZOals al in een antwoord staat, is het wellicht de bezorgdheid bij je baas dat, als er teveel parkeerplaatsen ingenomen worden door personeel, de klanten mogelijk geen parking hebben. Maar als het echt over een openbaar domein gaat, kan hij je er niet toe verplichten. Enkel in bepaalde gevallen en mits rechtelijke uitspraak is het mogelijk om mensen te weren uit het openbaar domein (zoals je bv. soms hebt bij geweldpleging, waarbij een dader niet meer in de buurt van het slachtoffer mag lopen, ook niet op het openbaar domein). Als het openbaar domein betreft, kan hij geen speciale parkeerplaatsen voorzien voor zijn personeel, tenzij mits overeenkomst met de gemeente. Hij kan zelfs geen bordje plaatsen met "alleen voor klanten van winkel X" zonder hiervoor toelating te hebben (en wellicht ook iets te betalen). Dus theoretisch kan het dat, als het openbaar domein is, de buurtbewoners op de parking parkeren. En dan is hij zijn parkeerplaatsen ook kwijt.
liveisgreat
9 jaar geleden
Wat de buurtbewoners betreft : als er geen regeling is voor enkel bewonersparkeren, hebben zij niets te piepen. Laat beschadigingen aan je wagen dus sowieso door de politie vaststellen, men mag het recht trouwens nooit in eigen handen nemen. Sta je verkeerd geparkeerd, mag men wel de politie bellen voor vaststelling en eventueel een PV.
Volgens mij zou het goed zijn om met alle betrokken partijen (buurt(groep?), winkel, politie enz...) eens een bijeenkomst te beleggen om het probleem te bespreken. Dit zou ik aan je werkgever voorstellen...en dan een compromis bedenken waar iedereen zich kan achter scharen.
Gewoon zeggen "je mag me niet verbieden want ik mag hier wél parkeren" kan je natuurlijk ook doen, maar de vraag is of -zelfs als het echt om openbaar domein gaat - het de verstandhouding ten goede komt tussen jou en je baas.

Het beste antwoord

Dat je er voor getekend hebt betekent niet altijd dat je je er ook aan hoeft te houden. Als in een huurcontract of arbeidscontract bepalingen staan die niet wezenlijk iets met de huur of het werk te maken hebben en ook nog in strijd zijn met bepaalde wettelijke rechten die jij hebt, dan kunnen die bepalingen "vernietigbaar" zijn, d.w.z. dat een rechter ze dus kan vernietigen. Het is natuurlijk wel de vraag of je het zo hoog wilt opspelen, want dat kan de werksfeer danig verstoren en uiteindelijk leiden tot ontslag omdat de werkverhoudingen onherstelbaar beschadigd zijn, al had jij 200% gelijk. Vraag een jurist om advies en als die bepalingen daar idd niet horen, dan kunnen jullie als gezamenlijke werknemers met werkgever en buurt een gesprek aangaan, met daarbij de goede verhoudingen in stand te houden.
Mocht er toch ooit ontslag worden gegeven door dat parkeren dan is "vernietigbaarheid" een sterke kaart in de hand van de ontslagen werknemers.
Wijsheid en voorzichtigheid zijn hier m.i. de beste uitgangspunten. Werk ze!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In principe kan je baas dat niet verbieden, maar als jullie dat overeen zijn gekomen, is het wel zo netjes dat jullie deze afspraak ook nakomen.
Hij zal wel zijn redenen er voor hebben.
Misschien dat je jouw ervaring met hem kan bespreken en dat jullie tot een oplossing kunnen komen. Want als jij het reglement overtreed, zal dat niet in jouw voordeel werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij doet er niks aan. Meerdere collega's hebben, net als mij, erover proberen te praten met hem. Er zijn wijkbewoners die bij hem geklaagd hebben, het kan hem helemaal niks schelen, hij doet er niks aan. Terwijl de parkeerplaats van zondag tot en met vrijdag nooit vol staat! Meteen na de beschadiging weer een discussie met hem aangegaan, maar hij kan echt lullen als brugman, want een oplossing komt er na een uren discussiëren alsnog niet uit. Ik kom mijn afspraak netjes na, maar wil weten of het terug te draaien is. Dat regelement daar heb ik voor getekend toen ik 15 was, dus zonder auto. Op dat moment wist ik niet dat ik er zo lang zou werken (in de hoop na mijn studie meteen werk te vinden, niet gelukt dus), en dus op een gegeven moment met de auto ging komen, laat staan dat ik een bekraste auto aan zou gaan treffen. Als we het regelement overtreden volgt er een "officiële waarschuwing", na twee waarschuwingen word je ontslagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat de situatie op dit moment dan heel simpel is.
3 situaties mogelijk;
1. Of je houd je aan de gemaakte afspraak
2. Of je houd je er niet aan met als consequentie ontslag vanwege het niet houden aan het reglement.
3. Je maakt er een zaak van. punt 2 zou eventueel ook kunnen leiden tot een rechtzaak
Computoon
9 jaar geleden
Dat laatste kan hij alleen doen met een ontslagvergunning van het UWV. Of het UWV daarin meegaat (of de kantonrechter, bij een ontbindingsverzoek) is de vraag, het feit op zich is een overtreding van het arbeidsreglement maar nogal mager.
Toch zou ik het er zelf niet op wagen.
Computoon
9 jaar geleden
Mijn reactie was reactie op reactie van Irisssxx.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn punt 2 had moeten zijn; Of je houd je er niet aan, met als consequentie een mogelijk ontslag
Ivana
9 jaar geleden
De enige reden die de baas hiervoor heeft is, dat er minder plaats overblijft op de parkeerplaats voor mogelijke klanten, als al het personeel hun auto's op de openbare parkeerplaats zet.
Binnen winkelcentra wordt dit vaak gevraagd aan ondernemers en de ondernemers vragen dit weer aan hun personeel, zodat er binnen de straat genoeg ruimte is voor de auto's van klanten.
Echter, dit kan alleen een vriendelijk verzoek zijn, dat ook met motivatie moet worden doorgegeven.
Als je ervoor getekend hebt, kan hij je aan die bepaling houden. Anders natuurlijk niet, dan kan hij het alleen vragen. Over een openbaar parkeerterrein heeft een werkgever namelijk net zoveel te vertellen als jij: niets.

Ik begrijp wel dat hij het 'eist'. De beste plaatsen bij een zaak zijn uiteraard voor de klanten want de klant is koning. Daar leeft de supermarkt van en daar pluk jij ook de vruchten van. Als klanten ver moeten lopen met hun volle karren, gaan ze wel naar een andere zaak met betere parkeermogelijkheden. Er zijn immers supermarkten genoeg. Maar als klanten weglopen, ben jij op termijn je baan ook niet meer zeker.

Kortom, leer klantgericht denken ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat de mensen in de wijk boos zijn: onterecht, want ook de parkeerplaatsen in die wijk zijn openbaar, al dan niet betaald. Niemand heeft recht op een 'eigen' parkeerplaats, tenzij het een invalidenparkeerplaats-met-bord betreft.

Toegevoegd na 8 uur:
Natuurlijk kun je proberen je werkgever beargumenteerd te vragen het reglement aan te passen. Wil hij niet, dan rest uiteindelijk de gang naar de rechter (maar dan worden de arbeidsverhoudingen grondig verstoord).
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap de regel volkomen, ik houd me er ook netjes aan. Met mijn klantgerichtheid is niks mis... Het is wel zo dat de parkeerplaats op de zaterdag na, maximaal voor 3 kwart vol staat. Het betreft de supermarkt in een dorp, het meeste personeel woont in het dorp en komt te voet of met de fiets (zelfde geld voor de klanten). Met de auto's van het personeel zou de parkeerplaats nog steeds niet vol staan. Het is inderdaad onterecht dat de mensen boos zijn, maar alsnog ben ik de dupe, samen met een andere collega. Ik ben bang dat er nog meer beschadigingen volgen. En tja, zó klantvriendelijk dat ik honderden euro's voor één parkeerplaats extra voor de klant over heb, sorry, dat ben ik niet. Vooral gezien het feit dat er plaatsen genoeg vrij zijn van zondag tot en met vrijdag. Dan kan ik net zo goed niet gaan werken, want een autodeur spuiten kost heel wat uurtjes achter de kassa. Daarom wil ik graag weten of hij het kan verbieden.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
Aan de regel in het huisreglement ben je niet gebonden, ook al heb je die ondertekend, want hij is strijdig met de wet die bepaalt dat iedereen overal op openbaar terrein mag parkeren (de parkeerplaats hoort immers niet bij het 'huis').
Als jij nadelige gevolgen ondervindt van maatregelen die je baas tegen je neemt als je die regel overtreedt, en jij spant een procedure tegen hem aan dan denk ik dat geen enkele rechter hem gelijk zal geven.
Mjn advies: laat je juridisch voorlichten en handel naar dat advies.
Computoon
9 jaar geleden
Naar mijn mening zit je et toch echt naast met de opmerking inzake het huisreglement. Ik geef een vergelijkbare: de werkgever wil niet dat zijn werknemers in de pauze voor zijn pand op het trottoir staan te roken, in het zicht van het publiek. Hij zet dat in zijn reglement en de werknemer verklaart zich daarmee akkoord door ondertekening. Dan is hij daaraan gebonden. Het doet er niet toe of het trottoir eigendom is van de overheid of van hemzelf.
Of: de werkgever verplicht werknemers dat zij oudere mensen desgewenst helpen met het dragen van boodschappen naar het openbare parkeerterrein. Dan kan de werknemer ook niet zeggen: u hebt geen bevoegdheid opdrachten te geven voor plaatsen buiten de winkel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat de wijk bewoners boos zijn vind ik niet onterecht. Ik zou het ook niet leuk vinden. Bovendien wil je ze wel te vriend houden want het zijn eventuele klanten en als ze veelvuldig klagen bij de gemeente zal de gemeente er een blauwe zone van maken. Dit is natuurlijk ook niet fijn voor de werknemers in het centrum
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat de wijkbewoners boos zijn is onterecht, maar wel begrijpelijk. Maar ja, een auto is niet in een rugzak te stoppen. Je moet het ding ergens kwijt. Maar wanneer er voldoende plaats is op de parkeerplaats, zoals jij beschrijft. Is er dan niet met je baas te spreken over een idee dat jullie met uitzondering van de zaterdag wel op de parkeerplaats, maar niet pal voor de deur parkeren ? Zodat de beste plaatsen voor de klanten beschikbaar blijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik vraag me af of een winkelier aanspraak kan maken op gemeentelijke parkeerplaatsen, kan me dit niet voorstellen!! Dus lijkt het mij dat hij dit niet eens in een contract kan vastleggen, tenzij hij weer afspraken met de gemeente heeft.
De "baas" kan niet verbieden dat je op een openbare parkeerplaats parkeert. Hij kan je vragen je auto elders te parkeren om de plaatsen, dicht bij de winkel, vrij te houden voor de klanten. In dat geval, als hij voorstelt om in de wijk te parkeren, moet hij ook zo sportief zijn om eventuele schade (aangericht door boze wijkbewoners) te vergoeden.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helaas staat het woord sportief niet in zijn woordenboek...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niemand MOET sportief zijn. Dat zou wel erg wenselijk zijn maar het is niet verplicht.
Bovendien kan je werkgever (ik snap niet waarom je baas tussen aanhalingstekens zet want hij is en blijft nu eenmaal zijn leidinggevende) je wel verbieden om daar te parkeren want de vraagsteller heeft hiervoor getekend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Baas wordt niet geaccepteerd vaak daphne, een hond heeft een baas, een werknemer heeft een werkgever of leidinggevende.
De openbare grote parkeerplaats bij het winkelcentrum is voor de klanten en parkeren kort. En de werkgever dient voor de personeel parkeerplekken te regelen, dus een plek aan te wijzen waar de auto's voor langere tijd mogen staan.

Misschien is het een idee, dat jullie in gesprek gaan met jullie baas en met de wijkbewoners, want zakelijk parkeren in de wijk daar worden de bewoners niet vrolijk van.

Vraag bij de gemeente wat het doel is van de parkeerplaats is het voor de winkelend publiek of ook voor de werknemers van de winkels?

Bij de supermarkt waar ik gewerkt heb waren er bij de personeelsingang een aantal autoparkeerplekken en deze waren helemaal niet interessant voor de klanten want deze lag te ver weg van de klanten ingang en geen onderdeel van de grote parkeerplaats.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel simpel, jij parkeert daar omdat je daar moet zijn.

Stel jij gaat om 17:00 beginnen met werken, maar om 16:45 haal je nog even vlug een boodschap of moet je wat mij betreft een brief posten. Dan heb jij reden om daar te zijn, en om daar te parkeren. Dan heeft je baas er helemaal NIETS meer over te zeggen. Het is jouw keuze hoe lang jij daar je auto laat staan.

Je baas heeft er gewoon niets over te zeggen. Openbaar is openbaar, ongeacht de huisregels van de winkel. Dat kan gewoon niet. En als hij daarvoor ontslag wil geven wens ik hem veel succes. Dat lukt hem nooit, zelfs de schriftelijke waarschuwing is niet eens officieel. Dus als je er 1 krijgt weigeren deze te tekenen (dat mag jij) en het document bewaren.

En jij kan gewoon altijd zeggen, "Ik moest hier zijn, dus daarom parkeerde ik daar." en als je baas vraagt "Wat moest je doen dan?" zeg jij "Privé redenen" altijd leuk die laatste ;-)