Is het mogelijk om als Nederlander met een cjib schuld in Engeland een paspoort aan te vragen zonder verdere consequenties?

Een vriend van mij is 2 jaar geleden vertrokken naar Londen. Hij is weg gegaan voor zijn schulden problematiek. ( niet echt slim!) Nu verloopt zijn NL paspoort dit jaar en moet hij dus een nieuwe aanvragen hij wil dit bij de ambassade doen of evt zelfs een Brits paspoort aannemen. Mijn vraag is kan dat überhaupt nu al? maar nu is ook het volgende aan de hand hij had voor dat hij weg ging nog verkeersboetes open staan bij het cjib hoogstwaarschijnlijk staat hij gesignaleerd nu is mijn vraag wat gebeurd er dan als hij hem daar aanvraagt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K

Antwoorden (2)

Het openstaan van boetes is geen genoemde reden voor het plaatsen op de signaleringslijst.
Ik kan verder alleen terugvinden dat de Belastingdienst/CIJB de schuld ook in het buitenland kunnen innen en dat deze (na 2 jaar kun je geen betalingsregeling meer treffen) dan met 30% verhoogd wordt en meteen afgerekend moet worden. Bij paspoortcontrole in Nederland (bijvoorbeeld vliegveld) is het dan meteen afrekenen of een tijdje de gevangenis in.... Probleem is dat ik hier geen betrouwbare link van kan vinden. Misschien kun je de vraag anoniem stellen door naar het CIJB of de Belastingdienst te bellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
De cel in is een dwangmaatregel de boete moet even goed nog worden betaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.strafrechtadvocatennetwerk.nl/advocaat/64-advocaat/217-vervangende-hechtenis Dat klopt niet ronron1212, dat is alleen bij schadevergoedingsmaatregel, dan wordt de vervangende hechtenis hetzelfde als gijzeling en moet er naast het zitten nog steeds betaald worden.
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=47
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar mijn vraag is ook kan hij nu daar zijn paspoort laten verlengen of niet zonder consequenties?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangaande celstraf/gijzeling. Voor openstaande boetes kan het OM een vervangende celstraf eisen bij de rechter. Dit staat dan in het gewezen vonnis van de rechter. Kan alleen bij de zgn. verkeersmisdrijven (dus die via de rechter zijn gelopen), niet bij de zgn. Mulder-transacties (waarvoor je een acceptgiro van het CJIB krijgt). Bij verkeersmisdrijven waarbij een geldboete is gevonnist zal altijd in het vonnis staan "veroordeeld tot het betalen van een geldboete van €xxx,- of xx dagen vrijheidsstraf". Bij de boetes met vervangende celstraf krijg je bij aanhouding de keuze, betalen of zitten. Bij schulden van niet betaalde Mulder-transacties kan men je gijzelen totdat je je boetes betaald hebt. In dit geval is de gijzeling geen vervangende celstraf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarnaast, de lijst paspoortsignaleringen is een andere lijst dan de Nationale opsporingslijst. Op de opsporingslijst staan alle personen die om één of andere reden gezocht worden. Ook mensen met bv openstaande verkeersboetes en belastingschulden.
In Engeland kun je een nieuw Nederlands paspoort aanvragen bij de ambassade in Londen, of één van de zeven consulaten in het Verenigd Koninkrijk. Bij de aanvraag moet je je verblijfsplaats opgeven.

Het consulaat- / ambassadepersoneel is geen opsporingsambtenaar; zij zullen dus niet overgaan tot het innen van boetes/schulden etc. Daarbij bepaald de wet dat iedere Nederlander recht heeft op het krijgen van een paspoort of ID-kaart. Alleen de rechter mag bepalen dat je die niet krijgt; een paar openstaande boetes/schulden zijn geen reden voor weigering.

Als je je boetes niet hebt betaald dan kan het CJIB je op de opsporingslijst laten plaatsen. Hierdoor kun je, bijvoorbeeld bij controle aan de grens, worden aangehouden. Ook kan het CJIB aan lidstaten van de EU (waar Engeland dus onder valt) vragen om boetes/schulden etc. namens het CJIB te innen. Met het opgeven van de verblijfplaats voor de aanvraag van het nieuwe paspoort komt dit adres uiteraard ook terecht bij het CJIB en is de kans groot dat op korte termijn de Britse overheid aan de deur komt om wat bedragen te innen...

Wat betreft het aanvragen van de Britse nationaliteit, hierop is het antwoord heel eenvoudig. Nee, dat kan niet. Om in aanmerking van de Britse nationaliteit te komen moet je voldoen aan een lijst van voorwaarden; één van die voorwaarden is minimaal 5 jaar in de UK wonen. 2 jaar is dus te kort. (link (kan niet meer bronnen toevoegen): https://www.gov.uk/becoming-a-british-citizen ).

Overigens zal het voor het CJIB (of andere schuldeisers) niet uitmaken of die vriend de Nederlandse of Britse nationaliteit heeft, hij blijft persoon x, geboren op datum y te z.