Is webwinkelier bij een foutieve prijs verplicht te leveren?

Een webwinkelier biedt een artikel dat bij de concurrenten 100 euro kost aan voor 40 euro.

Nu weet ik dat het juridisch zo is dat bij een evidente fout de winkelier niet verplicht is te leveren voor die prijs. Bijvoorbeeld: een TV van 1000 euro wordt aangeboden voor EUR 100.

Zelfde verhaal als blijkt dat het artikel overal EUR 100 kost en de prijs van EUR 40 gewoon logischerwijs niet kan.

Echter: deze webwinkelier heeft op zijn site staan: EUR 100 doorgestreept, nu voor EUR 40. Dan is toch duidelijk dat de winkelier weet van de werkelijke waarde van het artikel.

Ik heb bij wijze van proef dit artikel 2x besteld. Is gezien deze omstandigheden de winkelier juridisch verplicht voor EUR 40 te leveren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Weet je zeker dat de webshop betrouwbaar is? Er is namelijk ook nog zo iets als "te mooi om waar te zijn" en bij webshops, is dat meestal ook zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed punt Heer!

Antwoorden (2)

Misschien ook eens kijken bij de algemene voorwaarden. Mogelijk staat hier iets omschreven. Verder kan de verkoper zeggen dat zijn product is uitverkocht als dit een foute prijzing mocht zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er staat inderdaad in de algemene voorwaarden dat bij evidente fouten in de prijs niet geleverd hoeft te worden. Echter: het oorspronkelijk bedrag van EUR 100 is doorgestreept en daarnaast staat de nieuwe prijs van EUR 40. Dit lijkt me niet evident, aangezien men weet wat de oorspronkelijke prijs was. Het is een ander verhaal als alleen de EUR 40 er had gestaan. Op geen voorraad kan me zich niet beroepen. Er staat namelijk bij: direct leverbaar.
In principe zou de webshop moeten leveren voor dat bedrag want zo vreemd vind ik het verschil niet,je komt wel vaker van deze hoge kortingen tegen.

Maak er voor de zekerheid een printscreen van.