Voorwaardelijke straf is afgelopen, heb ik alsnog een strafblad?

Een aantal jaar geleden, ik was toen 18, heb ik een voorwaardelijke straf gekregen. Deze is nu afgelopen, maar nu vraag ik me af of ik nu dan een strafblad heb. Zoja, blijft dit dan altijd staan? En heeft dit gevolgen voor mijn toekomst?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
8.7K

Antwoorden (3)

Zal afhangen van waarvoor je de straf gekregen hebt. Overtreding, misdrijf of zedendelict. Kijk hier eens:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-een-strafblad.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De term strafblad bestaat niet meer. Alle gegevens worden opgeslagen. Of dat je later in de weg zal zeggen bij het aanvragen van een VOG of ieta dergelijks hangt van de veroordeling af. Als het voor een overtreding is, blijf het vijf jaar geregistreerd, maar aaangezien je voorwaardelijke straf vermoedelijk via de rechter hebt ontvangen blojft het langer staan. Was het een misdrijf? Dan staat het de komende acht jaar geregistreerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of het strafblad gevolgen heeft voor je toekomst ligt er aan wat je wil gaan doen in de toekomst.

Voor je werk kan het gevolgen hebben. Er zijn beroepen waar wordt gevraagd dat je van "onbesproken gedrag" bent. Dus dat je geen strafblad hebt. Dit zijn bv. werkzaamheden bij de politie of marechaussee.

Ook zijn er beroepen waarbij je een zogenaamde "Verklaring omtrent gedrag" (of VOG - ook wel bekend als verklaring van goed gedrag). Deze wordt vaak gevraagd in beroepen waar je met kwetsbare informatie omgaat of andere mensen/kinderen. De VOG krijg je alleen als je geen strafblad hebt voor zaken die betrekking hebben op het werk. Dus bij fraude en je wil in de kinderopvang gaan werken als leider dan zul je wel een VOG krijgen maar niet als je bij een accountantskantoor wil gaan werken. Andersom als je veroordeeld bent voor een zedenmisdrijf. Ook zijn er steeds meer verenigingen die om een VOG vragen als je daar vrijwilligerswerk wil gaan doen. Ook als je lid wil worden van bv. een schietvereniging heb je een VOG nodig.

Tot slot kun je in de problemen komen als je naar een land wil waar je een visum moet aanvragen (zoals de USA, Australië), zij kunnen je een visum weigeren als je veroordeeld bent voor bepaalde feiten.