Heb ik recht op de nederlandse nationaliteit?

Ik ben in Nederland geboren en getogen, maar mijn ouders zijn van Turkse afkomst. Wij hebben sinds 2011 (ben in 96 geboren !!) onze verblijfsdocument I gekregen. Ik wordt over een paar maanden 18 en zou het veel fijner vinden als ik een Nederlandse nationaliteit verkrijg.

Nu is mijn vraag:
Krijg ik nu zonder een naturaliseringstoets een Nederlandse nationaliteit, of moet ik deze ook doorgaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Omdat jij de Turkse nationaliteit hebt, mag je vrijwillig inburgeren maar ben je dit niet verplicht. Voor naturalisatie moet je echter wel het inburgeringsexamen halen of een diploma van minimaal A2-niveau waarmee je vrijstelling kunt krijgen.

Je hebt de volgende documenten nodig:
Een geldig buitenlands reisdocument (bijvoorbeeld paspoort).
Een geldige verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd of voor bepaalde tijd met een niet tijdelijk doel.
Een gelegaliseerde en vertaalde geboorteakte uit je land van herkomst.
Een inburgeringsdiploma of ander bewijs van inburgering.
Er kunnen nog andere documenten nodig zijn. Dit is afhankelijk van je situatie. Voor meer informatie over de benodigde documenten kun je contact opnemen met je gemeente.

Bij verkrijging van de Nederlandse nationaliteit verlies je de Turkse nationaliteit niet automatisch. In principe wordt van je verlangd dat je afstand doet van je oorspronkelijke nationaliteit. Hier zijn echter uitzonderingen op.
Let op! Ook van mannelijke Turkse onderdanen die hun dienstplicht nog niet hebben vervuld, wordt verlangd dat zij afstand doen van de Turkse nationaliteit.
De uitzonderingen (zie site IND) kan o.a. zijn: Erfrecht.

Je moet betalen bij de aanvraag en de naturalisatieceremonie bijwonen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het kan dat je recht hebt op naturalisatie, maar dat is te bepalen door de IND aan de hand van je aanvraag met aanvullende informatie.
Of je het inburgeringsdiploma moet halen voor de naturalisatie, ligt aan je vooropleiding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Je zegt dat het aan mijn vooropleiding ligt of ik nu wel of niet een naturalisatietoets moet afleggen. Ik heb mijn VWO-diploma binnen, moet ik dus wel of niet deze toets afleggen.
Ik ga morgen of overmorgen wel even langs de gemeentehuis, om deze vraag ook aan hen te stellen.

Andere antwoorden (1)

Nee, je moet de naturalisatieprocedure door, duur ongeveer een jaar. Ook moet je afstand doen van de Turkse nationaliteit, tenzij dat niet is toegestaan door Turkije (ken de regels van Turkije niet).

Toegevoegd na 10 minuten:
(Het verblijfsdocument I is een verblijfsdocument voor bepaalde tijd. Dat staat de procedure niet in de weg. Behalve als het document is afgegeven voor een bepaald doel, zoals studie).

Toegevoegd na 18 minuten:
Tot slot is er dan nog het verplichte feestje bij de gemeente, de inburgeringsceremonie (is in december). Dan teken je ook de "Verklaring van verbondenheid".

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik bedoel: naturalisatieceremonie.
Computoon
9 jaar geleden
redhouse
9 jaar geleden
Heb min twijfels of Computoon in dezen gelijk heeft.
Turkije heeft een uitzonderings positie in dezen.
.
Bron:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/2925530/2011/09/23/Turken-niet-meer-verplicht-inburgeren-in-buitenland.dhtml
redhouse
9 jaar geleden
Bron : Volkskrant
Computoon
9 jaar geleden
Artikel Volkskrant gaat over inburgeringsexamen, niet over de naturalisatieprocedure.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De gemeente kan zelf beslissen wanneer er een naturalisatieceremonie plaatsvind. In sommige gemeenten wordt de ceremonie elke 2 maanden gehouden.
Zie onder voor mijn antwoord.