Kan je iemand strafrechtelijk vervolgen, als het Openbaar Ministerie dit niet doet?

Stel iemand is strafbaar, maar het OM vervolgt deze persoon niet. Kan je dan deze persoon zelf voor de rechter slepen om hem strafrechtelijk te laten vervolgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja en nee. Nee. Je kan niet zelf iemand strafrechtelijk vervolgen. Je kan wel het OM dwingen iemand te vervolgen als je zelf betrokkene, meestal slachtoffer of nabestaande, naar de rechter stappen. Dit noemen ze de artikel 12 procedure. Als het hof je mening deelt zal zij het om verplichten de dader te vervolgen. Overigens kan ironisch genoeg het OM dan alsnog vrijspraak bepleiten in die zaak, maar dat gebeurt niet zo snel en hebben de slachtoffers via de rechter ook de kans om hun zegje te dien. De rechter kijkt dan vooral naar dat laatste. Duits je kan niemand zelf vervolgen, wel via de rechter afdwingen dat het OM iemand vervolgt. Artikel 12 procedure heet dat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van welk boek is Artikel 12?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wetboek van Strafvordering (dus niet het wetboek van strafrecht).
Antoni
9 jaar geleden
Helemaal juist! Hierbij de volledige tekst van het artikel: "Artikel 12 1. Wordt een strafbaar feit niet vervolgd, de vervolging niet voortgezet, of vindt de vervolging plaats door het uitvaardigen van een strafbeschikking, dan kan de rechtstreeks belanghebbende daarover schriftelijk beklag doen bij het gerechtshof, binnen het rechtsgebied waarvan de beslissing tot niet vervolging of niet verdere vervolging is genomen, dan wel de strafbeschikking is uitgevaardigd. Indien de beslissing is genomen door een officier van justitie bij het landelijk parket of bij het functioneel parket, is het gerechtshof Den Haag bevoegd. 2. Onder rechtstreeks belanghebbende wordt mede verstaan een rechtspersoon die krachtens zijn doelstelling en blijkens zijn feitelijke werkzaamheden een belang behartigt dat door de beslissing tot niet vervolging of niet verdere vervolging rechtstreeks wordt getroffen. 3. Geen beklag is mogelijk indien er sprake is van een onherroepelijke einduitspraak als bedoeld in artikel 482a." Zie ook: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001903/EersteBoek/TitelI/Vierdeafdeeling/Artikel12