Wat zijn eigenlijk de regels met betrekking tot het vermelden van E-nummers op etiketten van dranken (en levensmiddelen)?

Zojuist in de supermarkt trof ik een fles "water met fruit" frisdrank aan met in de ingrediëntenlijst bij de vermelding van zoetstoffen alleen de E-nummers genoemd. Op het etiket van de originele Spa en fruit ernaast, wat ik erbij pakte om eventueel te vergelijken, stonden echter weer alleen namen en geen nummers vermeld. Gevolg: ik heb de fles laten staan omdat ik niet zeker wist of er aspartaam in zat. Lekker onduidelijk dus.... vandaar mijn vraag, wat zijn nu de officiële regels hiervoor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Alle gebruikte ingrediënten en additieven moeten op het etiket worden vermeldt.
De wettelijke regel is dat mag óf met de volledige naam óf met het E-nummer.
Het is dus aan de fabrikant hiertussen te kiezen.
Aspartaam heeft nummer E951.
Als er apartaam in een product zit zal er ook altijd op het etiket vermeld moeten worden dat er een "bron van phenylalanine" in het product zit.
Phenylalanine is een bestandeel van aspartaam en komt ook in eiwit voor. Mensen met de ziekte PKU moeten de inname van phenylalanine beperkten: vandaar de vermelding.