Is een handtekening in delen gezet wel rechtsgeldig?

Onlangs tekende Obama zijn gezondheidswet met wel 20 verschillende pennen, waarbij hij na ieder deel van een letter van pen wisselde. Ik dacht echter dat je handtekening in 1 vloeiende beweging gemaakt moet worden. Weliswaar mag je je pen van het papier halen om elders door te gaan, maar dat is dan onderdeel van je handtekening. Dat was hier niet het geval, vandaar deze vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Het beste antwoord

Ja hoor, dat is rechtsgeldig. Er is geen regel dat een handtekening in één vloeiende beweging gezet moet worden.

Een handtekening is een authenticatiemiddel, niet meer of minder dan dat. Hij hoeft niet leesbaar te zijn, hoeft zelfs geen letters te bevatten, en hoeft niet in één voeiende beweging gezet te worden. Zolang maar duidelijk is dat de handtekening werkelijk is gezet door degene die hem geacht wordt te zetten.

Wel kunnen er voor sommige documenten regels bestaan dat je maar één pen mag gebruiken, om fraude te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan de machtigingen bij de verkiezingen. Dat is echter geen algemene wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

FILMPJE! (vanaf zes minuten)
Een handtekening moet gelden als bewijs dat iemand dat persoonlijk gefiatteerd heeft.
Met de hele wereld als toeschouwer is dat wel bewezen, zo lijkt het mij. Ook als ie in stukjes wordt gezet.
AWM
14 jaar geleden
Er is geen wet of voorschrift die voorschrijft dat je een handtekening in een vloeiende beweging moet plaatsen.
Bij de meeste handtekeningen tilt de plaaster de pen wel een paar keer van het papier. Ik doe dat b.v. twee maal.
En wat te denken van een Chinese handtekening en dyslectische personen!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is net als je zegt, als je het altijd doet is het je handtekening. Overigens zijn er vroeger, toen nog niet idereen kon schrijven, wel eens een kruisje gezet. It's all in the game.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft het dyslectisch zijn er nu weer mee te maken? Ik ben ook dyslectisch maar haal hem er net als jou maar 2 maal af ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry Ricky, mijn opmerking was niet bedoeld om mensen te kwetsen.
Een vriend van mij is dyslectisch en die heeft grote problemen met het zetten van zijn handtekening. Er schijnen dus verschillen te zijn.