kun je opgepakt worden als je een katapult via internet in het buitenland wilt bestellen?

Kun je hier voor opgepakt worden als je naam op het pakketje staat? En wat voor straf krijg je dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (1)

Ja dat kan want het is een verboden wapen in Nederland dus ook bestellen zonder vergunning.

Overtreding Wet Wapens en Munitie – Conclusie
De Wet Wapens en Munitie is een wet die het voorhanden hebben (en onder andere het dragen, het vervaardigen en het overdragen) van bepaalde wapens verbiedt wanneer er geen sprake is van een vergunning, een consent, een verlof, een erkenning, een vrijstelling of een ontheffing. De uitzonderingssituaties hierbij zijn talrijk. Wanneer er geen sprake is van een uitzonderingssituatie en er sprake is van overtreding van de Wet Wapens en Munitie, is er strafbaarheid. Er zijn maximumstraffen van een (relatief) kleine geldboete tot een gevangenisstraf van acht jaar.

Wanneer u wordt verdacht van overtreding van de Wet Wapens en Munitie is het verstandig om contact op te nemen met een advocaat. Zelfs in het geval van de lichtere overtredingen van de wet kunnen hoge geldboetes worden opgelegd. Wanneer er sprake is van zwaardere delicten kunnen er forse gevangenisstraffen opgelegd worden. Hoe eerder u contact opneemt met een advocaat, hoe beter hij/zij uw verdediging kan voorbereiden.

Lijst met verboden wapens in Nederland
- stiletto’s
- werpmessen
- vlindermessen
- boksbeugels
- katapulten
- pijlen met snijdende delen
- andere ongewenste niet-vuurwapens
- speelgoedwapens en lucht-, gas- en veerdrukwapens die sterk op echte wapens lijken
- volautomatische vuurwapens
- handgranaten
- andere militaire wapens
- pepperspray
- andere voorwerpen met giftige, weerloosmakende en traanverwekkende stoffen
- pistolen
- revolvers
- geweren
- alarmpistolen