Welke privacy rechten heb ik op de openbaren weg?

Stel iemand benaderd mij met draaien de camera. Als ik aangeef onherkenbaar in beeld te willen komen moet hij/zij daar gehoor aangeven wanneer hij/zij het beeldmateriaal wilt gaan verspreiden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Wat zegt de wet hierover? In principe mag je iedereen filmen die je wil. Dit valt onder vrijheid van informatiegaring. Als je een camera in je hand hebt hoef je ook niet te zeggen dat je filmt, er wordt verwacht dat mensen snappen dat dat het geval is. Als je de camera ergens bijvoorbeeld ergens hebt opgehangen of ergens hebt opgesteld op bijvoorbeeld een statief, dan moet je degenen die worden gefilmd wel op de een of andere manier op de hoogte brengen dat zij in beeld kunnen komen.

Het verspreiden van het beeldmateriaal is een ander verhaal. Dan krijg je te maken met portretrecht. Als je niet wilt dat gemaakt beeldmateriaal van jou gepubliceerd en/of verspreid wordt, dan kun je je beroepen op het portretrecht. De wet zegt dat als er een redelijk (persoonlijk) belang is tegen publicatie, dat je dan in aanmerking kunt komen om je te beroepen op het portretrecht. Er zijn echter meer zaken waar de rechter rekening mee houdt. Bijvoorbeeld: hoe zwaar weegt het belang tégen publicatie op tegen het eventuele belang vóór publicatie. Dit kan het geval zijn wanneer de persvrijheid in het geding komt. Dit zijn vrij ingewikkelde materies, die per geval door de rechter bekeken worden en waarbij veel belangen tegen elkaar worden opgewogen.

Ik heb een paar zaken meegemaakt waarbij een persoon zich succesvol op zijn/haar portretrecht heeft beroept. In dat geval mag de betreffende persoon niet herkenbaar in beeld worden gebracht. Een rechter kan tot zo een keuze komen omdat hij inderdaad vindt dat er sprake is dat het portretrecht wordt geschonden en dat er geen zwaarder wegende redenen zijn om dit te weerleggen.

Maar ik maak ook genoeg zaken mee waarbij dit niet het geval is. Een rechter weegt dan andere belangen boven het belang tegen publicatie, zoals de eerdergenoemde persvrijheid.

Een laatste punt dat wel kan leiden tot een succesvol beroep op het portretrecht is privacyschending. Bijvoorbeeld intieme beelden, privacy gerichte gesprekken en beelden die iemands reputatie kunnen schaden mogen niet zomaar gepubliceerd worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om nog even apart op jouw vraag antwoord te geven, je kunt je altijd beroepen op het portretrecht. Als diegene hier geen gehoor aan geeft, en jij vindt dat jij zwaarwegende redenen hebt om je te beroepen op het portretrecht, dan kun je feitelijk gezien diegene aanklagen voor het schenden van het portretrecht. De rechter zal in dat geval uitspraak doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ten eerste heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Super interessant. Ik nog een vraag gekregen na het lezen van je antwoord. "zwaarwegende redenen hebt om je te beroepen op het portretrecht, dan kun je feitelijk gezien diegene aanklagen voor het schenden van het portretrecht." Wat voor mij zwaarwegende redenen kunnen zijn kan door iemand anders als onredelijk of ongeloofwaardig ervaren worden. De rechter maakt uit of jouw redenen redelijk zijn neem ik aan. -Snap je me?:)- Hoe gaat een rechter met deze situatie om en hoe komt hij tot een oordeel na die afweging? Wat is redelijk en wat niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik snap wat je bedoelt. Zoals ik zei, het is geen gemakkelijke materie. Om een voorbeeld te geven: "De afgebeelde persoon wordt in de afbeelding voor schut gezet of belachelijk gemaakt. Bepalend is daarbij niet de bedoeling van de maker, maar of het zo opgevat kan worden; of iemand zich door de foto in zijn eer aangetast kan voelen." (Einde citaat Wikipedia.nl) Vaak wordt dit als argument gebruikt. Wat de één ziet als een aantasting van zijn of haar eer, ziet de ander anders. Hier is dus eigenlijks niets eenduidig over te zeggen. Vandaar dat de rechter dus meerdere belangen tegen elkaar zal opwegen. De ene keer vindt de rechter de redenen zwaar genoeg wegen, de andere keer vindt de rechter juist het niet publiceren van het beeldmateriaal tegen de vrijheid van meningsuiting is. Maar simpelweg zeggen: "ik hou er niet van als er opnames van me gemaakt worden en dat deze verspreid worden" is in principe geen redelijk bezwaar. Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht zie je een aantal praktijkgevallen waarbij mensen zich hebben beroept op hun portretrecht. Wel interessant om dat door te lezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, top dankjewel voor je toelichting. Leuk om te weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volledig, uitgebreid en de kern van de vraag beantwoord.