Tiener jongen fietst over stilstaande hockeybal. De moeder stelt mij aansprakelijk. Wat is mijn recht?

Ik ben samen met een maat wezen hockeyen. De witte hockeybal kwam over het hek. Heeft daar even tegen het gras op een fietspad gelegen. Jongen van jaar of 14 denkt; daar fiets ik over heen; met een slag in z'n wiel als gevolg.
De moeder stelt mij aansprakelijk. Voor het zelfde geld had hij over een voetbal of tak heen gefietst. De jongen heeft geen verklaring gegeven en helemaal niets gezegd.

Wat is mijn recht? Ze heeft mijn adres en naam en gaat mij de rekening sturen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet betalen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naja goed. Wij denken dat hij dat wilde. Hij had meer dan 6 seconden te tijd om te anticiperen dat die witte opzichtelijke bal daar lag. Zelfs al wilde hij dat niet is t dan alsnog mijn schuld?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die bal is daar niet zelf gaan liggen...
Van wie is de bal?
Hoe komt de bal daar te liggen? Je schrijft het al :
"Ik ben samen met een maat wezen hockeyen. De witte hockeybal kwam over het hek. Heeft daar even tegen het gras op een fietspad gelegen. Jongen van jaar of 14 denkt; daar fiets ik over heen; met een slag in z’n wiel als gevolg." de bal ... heeft daar even tegen het gras OP EEN FIETSPAD gelegen... door wie? door jullie.
Wat de jongen al dan niet gedacht heeft, weet jij niet, mag je niet invullen, want je weet het niet.
JIJ DENKT DAT, dus dat is makkelijk, dan is het jouw schuld ineens niet meer...
Misschien heeft hij de bal helemaal niet zien liggen, of was hij te laat om te reageren. Allemaal mogelijk, ondertussen is het jouw bal of van je vriend en lag de bal op het fietspad door jullie "even wezen hockeyen".
Het is wel heel gemakkelijk om de schuld zo we te wuiven, hij denkt dit en hij doet dat... JIJ had de bal van het fietspad moeten verwijderen of je vriend, jullie zijn de schuldigen.
BlauwGeel
9 jaar geleden
Wat jodokus zegt gaat hier helemaal niet op. Wat de jongen al dan niet gedacht heeft is helemaal niet interessant. Dat is alleen juist als de jongen geen mogelijkheid had om uit te wijken. Als de bal daar al een tijdje zichtbaar lag, dan had de jongen deze op moeten merken. Jullie moeten de bal zsm verwijderen, maar dat wil niet zeggen dat de jongen ineens ontheffing heeft van zijn plicht om op te letten als verkeersdeelnemer. De vergelijking met een tak gaat hier dus ook prima op en het maakt niet uit of de jongen er uit zijn eigen onoplettendheid overheen is gefietst of dat hij dat leuk vond.
Castle
9 jaar geleden
Ga naar het juridisch loket en vraag het daar.
https://www.juridischloket.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een tak is toch wel een iets ander verhaal. Ook ik ben van mening dat de vraagsteller niet aansprakelijk is overigens. Echter, bij een tak was het wel iets simpeler geweest. Als een tak uit een boom valt, kan dat gebeuren. Hier kan je in principe niemand voor aansprakelijk stellen, al zou je het willen. Je kunt moeilijk een boom gaan aanklagen. Het probleem hier is dat het door menselijk toedoen is dat die bal daar lag. En dan is, zoals ik in mijn antwoord reeds heb aangegeven, de vraag of de vraagsteller onzorgvuldig is geweest en of de jongen die de schade aan zijn fiets heeft opgelopen dan automatisch de vraagsteller aansprakelijk kan stellen. Overigens maakt het mijns inziens ook wel uit of de jongen expres over de bal is gereden of niet. Dit maakt het makkelijker te beoordelen of hij wel of geen uitwijkmogelijkheden had. Dit zou een rechter eventueel ook belangrijk vinden om te weten. Het zou denk ik ook een ander verhaal zijn geweest als het balletje nét voor de rijdende fiets terecht was gekomen en de jongen op de fiets dus écht geen mogelijkheden meer had om de bal te ontwijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stuur de rekening naar je verzekering dan zoeken die het uit. Als je met twee personen aan hel ballen was waarom ben jij dan de enige die verantwoordelijk is?

Antwoorden (6)

Die jongen is toch niet door jullie gedwongen om over die bal te fietsen......Dat heeft hij uit eigen vrije wil gedaan en is daardoor helemaal zelf verantwoordelijk voor de opgelopen schade. Sterker nog, als de hockeybal schade heeft opgelopen, dan is hij daar zelfs ook nog verantwoordelijk voor. De bal heeft geen mogelijkheid om de fiets te ontwijken, andersom wel.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk niet dat deze jongen verantwoordelijk is voor eventueel opgelopen schade aan de hockeybal. Deze hoort, los van de vraag of de vraagsteller verantwoordelijk is, namelijk ook niet op een fietspad te liggen. Dus dit gaat niet op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beetje een gekke redenatie, zo werkt het natuurlijk niet in het rechtssysteem. Daarbij komt: de mensen die aan het hockeyen waren hebben wel de keuze gemaakt om de bal te laten liggen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Pencilventer, je zegt: "de mensen die aan het hockeyen waren hebben wel de keuze gemaakt om de bal te laten liggen." Dat staat niet in het verhaal. Er staat dat de bal over het hek ging en er even heeft gelegen. De mensen die aan het hockeyen waren gingen hun bal natuurlijk halen en dat lukt nu eenmaal niet meteen. Ze moeten er heen lopen/rennen over het hek klimmen/omlopen.
Een interessant vraagstuk. Ik ben zelf advocaat en ik weet uit ervaring dat als je van het sportterrein zo hoog/hard de bal speelt dat je een passant raakt en die loopt letsel op, dan ben jij verantwoordelijk. Je bent immers niet voorzichtig genoeg geweest. Zo zal de rechter het althans zien als hij dit zou moeten beoordelen. Ook bij schade aan bijvoorbeeld een (al dan niet geparkeerde) auto zal jij aansprakelijk worden gehouden. Logisch ook, want jij hebt immers de schade veroorzaakt omdat je dan niet voorzichtig genoeg bent.

Kortom, zou jij met deze hockeybal een auto of een persoon hebben geraakt, dan was de situatie duidelijk. Welnu, de situatie is hier dat jij de schade niet direct hebt veroorzaakt toen jij de bal over het hekje werkte. Uit wat jij zegt, maak ik op dat de bal eerst een tijdje op het fietspad (tegen het gras) heeft gelegen. Hier is de jongen overheen gefietst. Jij vermoedt dat hij dit expres heeft gedaan. Desalniettemin, de vraag blijft of jij hiervoor aansprakelijk kan worden gehouden omdat je je niet hebt gehouden aan de algemene zorgvuldigheidsmaatstaven (die zonder twijfel wel gelden bij de eerder beschreven situaties).

Ik denk dat jij in dit geval niet aansprakelijk kan worden gehouden. Dan hou ik wel rekening met het feit dat jij zegt dat de jongen expres over het balletje is heen gefietst en ik hou rekening met het feit dat dat balletje daar al even lag. Veder lag het balletje niet midden op het fietspad, maar tegen het gras aan. Dit versterkt denk ik jouw vermoeden dat hij expres over het balletje is heen gefietst. Immers, zo een balletje aan de zijkant van het fietspad moet in principe gemakkelijk te ontwijken zijn...
Ik zou de rekening dan ook niet betalen. Veder zou ik niks doen. Wacht maar af wat de verdere stappen van de andere partij zijn. Aan de hand hiervan kan je inderdaad eventueel aanvullend juridisch advies inwinnen bij het juridisch loket, zoals reeds is genoemd in de reacties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
molenaar
9 jaar geleden
Dit is een geweldige reactie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helemaal duidelijk. plus ook van mij
Als hij op het gras fietste of op e stoep ipv de openbare weg dan heeft hij niets te vorderen en is zelf fout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is niet op te maken uit de vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was niet het geval heb ik gelezen, hij fietste op het fietspad. Als ik op het voetpad loop met mijn hondje en ik word ondersteboven gefietst dan kan die fietser mooi voor de schade opdraaien want ze horen gewoon niet op de stoep te fietsen. Ik zou in dit geval de nota doorsturen aan mijn verzekering.
Óf je werkelijk aansprakelijk bent, dat kun je beter aan echte experts overlaten.
Ik zou je aanraden contact op te nemen met je WA-verzekering en ze te vertellen wat er gebeurt is. Dan zijn ze alvast ingelicht voor het volgende punt:
Wanneer je daadwerkelijk een rekening krijgt, speel je die door naar de verzekering. Zij zullen beoordelen of ze wel of niet uitbetalen. Het is dan een zaak tussen jouw verzekering en de tegenpartij. De verzekering zal dan ook contact opnemen met de tegenpartij voor nadere inlichtingen (als ze dat al nodig vinden).

Schade aan een fietswiel is natuurlijk een klein bedrag.
Maar door het in handen van de verzekering te geven ben je van het gezeur af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vraag me even af welke onrechtmatige daad jij gepleegd hebt. Ofwel welke handeling heb je verricht, die in strijd is met het recht.

De hockeybal lag gewoon op het fietspad en dat is niet in strijd met het recht. Er liggen wel vaker spullen op de weg. En de tegenpartij had gewoon zelf moeten uitkijken waar hij (zelf) fiets.

Als ze nog reageren is de vraag op grond van welke onrechtmatige daad zij jou aansprakelijk achten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het ontstaan van schade aan voertuigen. Ik denk dat de moeder bij hen de schadeclaim moet indienen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
"Als er schade ontstaat aan een voertuig/vaartuig doordat de rijksweg/rijksvaarweg niet voldoet aan de eisen die de gebruiker daar aan mag stellen, kan aansprakelijkheid van de (vaar)wegbeheerder aan de orde zijn. Op Rijkswaterstaat rust een zorg- en onderhoudsplicht. Deze is bedoeld om gevaarscheppende situaties die schade aan derden kunnen veroorzaken te voorkomen." De schade is niet veroorzaakt door slecht onderhoud van de weg, maar door een hockeybal! Rijkswaterstaat is dus niet verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou het lijkt me niet meer dan logisch om naast een hockeyveld een fatsoenlijk hek te plaatsen zodat hockeyballen niet te pas en te onpas op een fietspad belanden. Nu is de schade nog gering, maar wat als het jongetje op zijn hoofd gevallen was oid?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rijkswaterstaat is niet verantwoordelijk voor het plaatsen van hekken naast sportvelden. In jouw bron gaat het om bijvoorbeeld een slechte staat van de rijksweg/rijksvaarweg.