Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Biologische vader is overleden zonder erkenning. Stiefvader heeft me geadopteerd. Heb ik recht op een (kinds)deel van de erfenis?

Mijn biologische vader is anderhalf jaar geleden overleden. Ik heb dat recent via via te horen gekregen. Mijn vader heeft me nooit erkend maar zijn familie weet van mijn bestaan. De verdeling heeft inmiddels ongetwijfeld al plaatsgevonden, maar het huis staat nu in de verkoop. Kan ik, na anderhalf jaar, toch aanspraak maken op een (kinds)deel van de erfenis? Ook als mijn stiefvader (getrouwd met mijn biologische moeder) mij op mijn achtste heeft geadopteerd?
Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bel het juridische loket dan heb en krijg je goede antwoorden succes

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Wanneer iemand overlijdt, wordt het nalatenschap in eerste instantie verdeeld over diens echtgenoot/echtgenote en kinderen. De wet (artikel 4:10 Burgerlijk Wetboek) geeft hierbij uitdrukkelijk aan dat het gaat om personen die in ‘familierechtelijke betrekking’ tot de overledene stonden.

Door adoptie worden de familierechtelijke banden met de biologische familie verbroken. Je bent nu juridisch het kind van je adoptiefouders. Dit betekent dat wanneer één van je biologische ouders overlijdt, jij niet automatisch recht hebt op een deel van de erfenis. Je staat nu in familierechtelijke betrekking met je adoptieouders en zult dus van hen erven.

Je kunt alleen erven van je biologische ouders wanneer zij jou hebben opgenomen in een testament.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding