Mag je een fietser inhalen op een weg met een doorgetrokken streep?

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat doe ik dan fout: over de lijn (moet wel voor tussenafstand auto<>fietser) of het inhalen op zich?

Toegevoegd na 1 uur:
Foto: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.641009,4.760245&spn=0,359.993155&t=h&z=18&layer=c&cbll=52.640966,4.760016&panoid=z8VqULcp3MBC91CJi3QjVQ&cbp=12,72.64,,0,12.48

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K

Het beste antwoord

Ja, er is niet zoiets als een inhaalverbod voor fietsers/ om fietsers in te halen. Je mag alleen niet de doorgetrokken streep overschrijden: dit kan je een bekeuring (met de auto) van 160 euro opleveren.

Toegevoegd na 26 minuten:
Wat dus niet mag is het overschrijden van de doorgetrokken streep. Het inhalen mag gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, een doorgetrokken streep betekent altijd niet inhalen.

Toegevoegd na 17 minuten:
http://www.gratistheorie.nl/Motor/verkeerstekens/p04.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook een fietser mag een door getrokken streep niet passeren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag wel, zolang je de doorgetrokken streep maar niet overschrijdt. En in veel gevallen is het mogelijk om een fietser in te halen zonder over die streep heen te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woutb, kijk even naar mijn toevoeging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan mijn bron: de wet. In dit geval het RVV 1990, gebaseerd op de WVW1994: Artikel 76 1. Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, heeft de volgende betekenis: 2. Indien de streep zich bevindt tussen de naast de spitsstrook gelegen rijstroken en spitsstroken: bestuurders mogen de doorgetrokken streep overschrijden. a. indien de streep zich bevindt tussen rijstroken dan wel op paden, met verkeer in beide richtingen: bestuurders mogen de streep niet naar links overschrijden en zich niet links van de streep bevinden, tenzij aan de rechterzijde van de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht; b. indien de streep zich bevindt tussen rijstroken dan wel op paden, voor verkeer in één richting: bestuurders mogen de streep niet overschrijden, tenzij tussen de bestuurder en de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht. Nergens in de wet staat dat je bij doorgetrokken streep niet mag inhalen op de eigen rijstrook. Dat mag dus gewoon, zolang het veilig kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk maar je moet wel heel dunnetjes zijn om dat te redden. Maar gelijk heb je.
Nee want je mag die lijn niet passeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Droom maar lekker.
een doorgetrokken streep is een doorgetrokken streep, je mag dus niet inhalen. maar als je een auto bent hoef je toch nooit een fietser in te halen want je zit nooit op dezelfde weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha kan er zo een paar aanwijzen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beetje ondoordacht antwoord, doekje..
Simpel gezegd nee.

Of het nu een enkele of een dubbele streep is maakt niet uit.

Maar een weg moet voldoen aan bepaalde minimale eisen vwb breedtes en belijning moet eveneens voldoen aan minimale eisen.

Zo moet een fietsstrook minimaal 1.50 meter breed zijn en bij wegen buiten de bebouwde kom zelfs 2.50 meter (zie 2e link)

Dit om voor de fietser een veilige buffer te maken als hij wordt ingehaald.

Als aan de eisen zijn voldaan is het meestal geen probleem om die fietser in te halen.

Wil je dit veilig doen moet je de snelheid aanpassen en vooral kijken of je last heb van naderend verkeer.

Heb je te maken met één of erger nog twee naast elkaar fietsende en wie weet slingerende fietsers dan zou je in de problemen kunnen komen.

Veiligheid voor alles maar als je afremt en rustig inhaalt waarbij je een doorgetrokken streep overschrijd ligt het aan de mate waarin je die streep overschrijdt.
Dus helemaal of slechts met twee wielen.

Zou je dan een bekeuring krijgen dan heeft het geen zin om een hele discussie op te starten met de agent.

Wel is het zinvol om (als dat veilig kan) eens te kijken naar de afmetingen van het wegvak en later bezwaar te maken tegen je bekeuring.

In mijn geval is de boete niet doorgegaan, mede door de motivatie in het bezwaarschrift.
Ik had ook aangevoerd dat een ieder verkeersveilig moet rijden, niet alleen ik maar ook de fietsers en dat was eigenlijk de doorslaggevende reden in mijn geval om de zaak te seponeren.

tip: als de wegsituatie niet veranderd is kan je heel goed gebruik maken van streetview van google.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik de andere antwoorden zo bekijk mag het volgens de regels inderdaad niet.
Maar als ik de foto van je toevoeging bekijk denk ik dat het verstandig is om in deze situatie het gezond verstand te volgen en gewoon over de doorgetrokken streep heen te gaan.
Weet zeker dat ik wel doe, wat de officele regels ook zijn.
Veiliigheid boven alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze foto mag je de fietser wel inhalen mits je niet over de doorgetrokken streep rijdt. Er is namelijk genoeg ruimte tussen fietser en streep mits je dit voorzichtig doet.
Ben je van plan om de streep te overschrijden, dan is dit fout, dit mag niet, of het nou een fietser is of een andere bestuurder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, zoveel ruimte lijk je niet te hebben hoor. Dan ga je wel erg dicht langs de fietser.