Waar is art 10 GW ingevult ?

Art 10 GW gaat over de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer.
Maar waar is dit gedefinieerd. Waar is het door ingevuld?

Jurisprudentie ? Vakliteratuur ?
en als iemand weet waar dan vermeld graag een bronvermelding.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Poet
9 jaar geleden
Hier staat een lijstje van wet- en regelgeving die is gebaseerd op GW art 10. Dus daarin zal de nodige concretisering staan. De namen van de links geven al een beetje aan in welke sferen die uitwerkingen liggen. Ik heb ze verder nog niet uitgeplozen: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001840/Hoofdstuk1/Artikel10/geldigheidsdatum_07-06-2014/informatie

Antwoorden (2)

Dat staat in de Grondwet, het behoort tot de grondrechten van allen die zich in Nederland bevinden, en is vastgelegd door de Staten-Generaal op 24 augustus 1815:

Artikel 10 - Eerbiediging en bescherming persoonlijke levenssfeer
1) Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.
2) De wet stelt regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer in verband met het vastleggen en verstrekken van persoonsgegevens.
3) De wet stelt regels inzake de aanspraken van personen op kennisneming van over hen vastgelegde gegevens en van het gebruik dat daarvan wordt gemaakt, alsmede op verbetering van zodanige gegevens.

Hier kan je precies zien hoe het origineel vastgelegd is: http://www.gahetna.nl/collectie/archief/inventaris/gahetnascans/eadid/2.02.01/inventarisnr/13
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn er uitspraken waarin rechters grenzen leggen van art 10 lid 1 GW. Dus een soort lijst van wat wel en niet onder eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer valt tegenwoordig.
Op kluwer navigator kan ik zo 1 2 3 geen arrest vinden met specifiek art 10 GW.
Amadea
9 jaar geleden
Wellicht is dit er een: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2014:723
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje, ik stop voor nu even met mijn onderzoek naar privacy . Morgen ga ik weer verder. Dan kan het zijn dat ik je nog een berichtje stuur. Ik heb namelijk een onderzoek over privacy van de werknemer in verhouding met het controle recht van de werkgever. en in hoofdstuk 2 leg uit dus uit wat is nu privacy. ik wou me beperken tot alleen artikel 10 eerste lid. omdat dit gaat over eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer. En ik heb in mijn onderzoek 3 maatregelen die een werkgever wil nemen namelijk camera toezicht, e-mail verkeer controleren en het afluisteren van telefoongesprekken. Dus ik kom bij artikel 10 lid 1, en artikel 12 - 13 zoiets.
De concretisering van GW art 10 is te vinden op de volgende plekken:

1) In wet- en regelgeving die op het artikel is gebaseerd.
2) Concretisering is te herleiden uit wet- en regelgeving die anderszins naar het atikel verwijst
3) In jurisprudentie.

Ad 1)
Dit vind je in de wettechnische informatie die GW art 10 staat in bijvoorbeeld www.overheid.nl Zie bron 1 waarin ook directe links naar die regelgeving staan.

Ad 2)
Dit vind je op dezelfde plek en staat dus ook in bron 1

Ad 3)
Ik heb in www.rechtspraak.nl de functie gebruikt waarmee je kunt zoeken in uitspraken. Daar heb ik de zoekterm "persoonlijke levenssfeer" ingevoerd. Resultaat: 3998 hits. Zie bron 2.
Een schrale troost: het aantal uitspraken zal kleiner zijn want de zoekfunctie telt niet de uitspraken maar het aantal keer dat de zoekterm in uitspraken wordt gevonden.

Toegevoegd na 12 minuten:
In je reactie op het antwoord van @Amadea zie ik dat het je specifiek gaat om 3 maatregelen die een werkgever jegens werknemers wil nemen namelijk camera toezicht, e-mail verkeer controleren en het afluisteren van telefoongesprekken.
Dat is wel een andere vraag. Daar zou ik even een aparte vraag van maken indien je met deze antwoorden nog onvoldoende op weg bent geholpen.
Poet
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt het gaat om 3 maatregelen die een werkgever wil treffen ter preventie van "diefstal". Maar het gaat voornamelijk over artikel 10. en we hebben ons alleen bij artikel 10 gehouden. Nu heb ik artikel 11 - 12- 13 GW er ook bij genoemd omdat je dat ook als privacy kan zien bij eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer. Deze artikelen tezamen vullen privacy in. De uitbreiding van bron 1 die je aangaf geeft 2 verwijzingen weer de relevant zijn:
Wet bescherming persoonsgegevens
Wet tot wijziging van bepalingen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens Nu wouden we de wbp eigenlijks buiten beschouwing laten omdat het voornamelijk gaat over persoonsgegevens. We wouden in ons onderzoek gaan kijken dat als de werkgever bijvoorbeeld camera's plaats is dit dan in strijd met artikel 10.
Dat als de werkgever emails gaat onderscheppen en doorleest is dit dan in strijd met art 10.
Dat als de werkgever telefoongesprekken afluistert is dat dan in strijd met artikel 10
(en dan met name de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer.) Onze centrale vraagt luidt ook:
Hoe verhoud zich het controle recht bij voorkoming van diefstal op de werkvloer tot het recht van privacy dat in art 10 gw staat?