kan ik een mondeling verleningd huurcontract eerder beeindigen?

Ik heb 1 november 2012 een huur contract getekend voor 1 jaar. Deze hebben we oktober mondeling voor 1 jaar verlengd. hier is echter niet voor getekend. Nu wil ik eerder mijn huur contract opzeggen en ik heb dit al 25 maart 2014 de huurder gemeld. Nu zegt hij dat ik eerder weg mag, maar dat ik verantwoordelijk ben om een nieuwe huurder te zoeken (ook de advertentiekosten zijn voor mijn rekening). Klopt dit? Of kan ik me houden aan de regel dat ik 2 maanden huur extra moet betalen om er eerder uit te kunnen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een mondelinge overeenkomst met getuigen is even bindend als een contract dus theoretisch gezien niet.

Antwoorden (1)

Een mondelinge afspraak is, hoewel lastiger controleerbaar, alsnog een juridisch bindende afspraak.
Je zult je dus moeten houden aan de afspraak die je hebt gemaakt met de verhuurder. Als je hebt afgesproken dat je je contract voor één jaar verlengt zonder tussentijdse opzegbaarheid mag je er niet eerder uit en zul je moeten voldoen aan de voorwaarden die de verhuurder jou stelt.
Als je hebt afgesproken dat je een nieuw jaarcontract aangaat maar met de voorwaarden dat de opzegtermijn 3 maanden is kan je inderdaad gewoon 2 maanden extra huur betalen.