Zijn politie agenten verplicht in te grijpen bij geweld?

Dus stel er wordt een burger mishandeld, en een politie agent die ziet dat. Is deze dan verplicht in te grijpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

DEN HAAG -
Politieagenten kunnen in de toekomst wellicht worden gedwongen bij elk strafbaar feit dat ze zien in te grijpen. Nu hebben ze ruime mogelijkheden de andere kant op te kijken. De Hoge Raad bekijkt vandaag of dat zo moet blijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
„De Politiewet schrijft voor dat de politie de rechtsorde moet handhaven en hulp verleent aan hen die deze behoeven. Er lijkt hier juridisch gezien sprake te zijn van een plicht om op te treden. Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens heeft in meerdere zaken een plicht van de overheid om burgers te beschermen tegen geweld erkend”, legt zijn advocaat Sébas Diekstra uit. „Het gaat om de cruciale vraag of de overheid de burger moet beschermen of gewoon de andere kant op mag kijken.”
Volgens criminoloog en emeritus hoogleraar strafrecht Cyrille Fijnaut zal de Hoge Raad een stevige kluif aan de zaak hebben. Agenten hebben ruimte om te bepalen of ze wel of niet optreden. Tegelijkertijd is het aan hun ambtelijke en politieke leiding om de grenzen van die zogeheten discretionaire bevoegdheid aan te geven. „Het is dus misschien nog meer een politieke zaak, dan een juridische”, aldus de kenner van de Politiewet.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Wel gek dat het mag, een kennis van mij is een keer door een groep mensen belaagd en heeft een paar tikken gekregen. Een agent stond er bij en keek er naar. Kon me nauwelijks voorstellen dat het mocht. Maar blijkbaar is dat wel het geval.