Heb ik het recht om artikels en foto's uit kranten en magazines te gebruiken voor kunst-doeleinde?

of kan ik aangeklaagt worden voor copyright schending?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het recht heb je sowieso niet, dat ligt altijd bij de originele maker van het werk. Echter...
Er zijn heel veel rechtenvrije afbeeldingen te verkrijgen op het net, die door de maker geheel of gedeeltelijk vrijgegeven zijn.
Zoek maar eens op "rechtenvrije foto's" , "copyleft"of " Creativecommons"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks :)

Andere antwoorden (2)

Grote kans dat je daar gezeur mee gaat krijgen. Als je het als hobby doet, is er geen probleem, maar als je commercieel gaat is het wel een probleem. Dus als je 't voor thuis of bij vrienden maakt, zal je weinig te vrezen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, je mag artikelen en foto's die auteursrechtelijk zijn beschermd gebruiken. Maar (!) dan moet je wel toestemming krijgen van de eigenaar of anders voldoen aan de voorwaarden die gesteld zijn (bijvoorbeeld naamsvermelding). Gelukkig zijn er ook veel rechtenvrije afbeeldingen/artikelen te vinden en als je niets publiceert op het internet kunnen ze er ook niet achter komen.