Je kan uitstel aanvragen voor de belastingaangifte, zitten hier nadelen aan?

Heeft de uitstel invloed op de hoogte van bedragen of ergens anders op, behalve op dat je meer tijd hebt?
Zoja, wat zijn de verschillen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

Nee, hoewel je waarschijnlijk langer op je geld zult moeten wachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Of langer kunt wachten met betalen.
Computoon
10 jaar geleden
En belastingrente moet betalen.
Als je moet betalen wel, je betaald namelijk langer rente. Als je na 1 juli een aanslag krijgt opgelegd, moet je rente betalen.

Als je geld terug krijgt moet je wat langer op je geld wachten. "Wat langer" valt op zich ook wel mee; de aangifte moet (zonder uitstel) voor 1 juli ingediend zijn en meestal krijg je binnen 8 weken bericht. Als je voor 1 april indiend krijg je voor 1 juli de aanslag; dat is dus nog steeds 8 weken. Dus 'sneller' gaat het niet, maar hoe eerder je indiend, hoe eerder je een aanslag krijgt.

Overigens zijn beide situaties te omzeilen door gewoon je voorlopige aanslag te wijzigen, dat gaat meestal nog sneller ook. Nadeel is dat je dan 2x aangifte doet, 1x voorlopig en 1x definitief.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor 1 april indien is natuurlijk maximaal 12 weken tot je bericht krijgt, geen 8. Ivm de drukte kan het iets langer duren. Ik lees net dat ze er naar streven om binnen 3 maanden een aanslag op te leggen. Mijn ervaring is echter dat je met pakweg 8 weken al een aanslag krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik snap alleen niet wat je bedoelt met dat het voor 1 juli moet zijn ingediend, het is zonder uitstel toch voor 1 april?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmmm. Ik heb vorige week nog ergens 1 juli gelezen. Maar misschien was dat als je geen aangiftebrief ontvangen hebt. Ik kan het zo snel niet meer vinden, dus mogelijk ben ik abuis. Excuses!
fisbel
10 jaar geleden
@inktvisje:
als je een brief hebt gekregen van de belastingdienst, dan moet er zonder uitstel vóór 1 april aangifte worden gedaan. Met uitstel is dat 1 september. Als je geen brief hebt gekregen en je weet dat er meer dan € 45 is verschuldigd, dan moet er aangifte worden gedaan vóór 1 juli. Als er géén aangifteplicht is, kan je de aangifte nog maximaal tot 5 jaar ná aangiftejaar indienen.