Kan je vanuit het buitenland een kind adopteren?

Stel je voor. Ik zou naar een land in Afrika gaan voor een jaar vrijwilligers werk. Daar kom ik een weesje tegen van een paar maanden waar ik die periode voor zorg en waar ik hotel de botel op wordt.
Natuurlijk komt het dan ongepland maar ik zou dan graag dat kindje willen adopteren en mee naar Nederland nemen als ik naar huis ga.

Zou dit mogelijk zijn?
Dan gezien vanuit Nederland, dus niet de regels die dat land heeft mbt adopte maar hoe Nederland dit geregeld heeft.
Daarnaast omdat het onverwachts komt ben ik natuurlijk niet bezig in Nederland met een adoptieproces (wat normal 3 jaar duurt).

Maar zou ik dan bijvoorbeeld in het betreffende land dat kind kunnen adopteren en dan mee nemen naar Nederland?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee. Er is een zeer uitvoerige procedure (zie de bronsite) waaruit ik hier enkele zaken kopieer.

". Indienen van de aanvraag en toelating tot de procedure
De adoptieprocedure begint met het aanvragen van een beginsteltoestemming. Stichting Adoptievoorzieningen toetst of voldaan wordt aan de voorwaarden om toegelaten te worden tot de adoptieprocedure. Deze voorwaarden zijn opgenomen in de Wet opneming buitenlandse kinderen ter adoptie (Wobka).
Iedere volwassene mag een adoptieprocedure starten.

2. Informatiebijeenkomst
Na betaling van de acceptgiro van € 210,- volgt een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst. Deze bijeenkomst duurt drie uur en vindt overdag plaats in Utrecht. In deze bijeenkomst wordt informatie gegeven over de adoptieprocedure en de adoptiepraktijk van de laatste jaren. Daarna is er ruimte voor vragen.

3. Voorlichtingsbijeenkomsten
Na afronding van de informatiebijeenkomst volgt een acceptgiro van € 1.385,- voor de vijf verplichte voorlichtingsbijeenkomsten.
Het doel van deze bijeenkomsten is om aspirant-adoptieouders voldoende informatie te geven om een weloverwogen keuze te maken om al dan niet te adopteren. In deze bijeenkomsten wordt aandacht besteed aan de thema's die in adoptiegezinnen speciale aandacht verdienen.

4. Gezinsonderzoek
De Raad voor de Kinderbescherming adviseert de minister van Veiligheid & Justitie over het geven van de beginseltoestemming. Tijdens het gezinsonderzoek kijkt de Raad voor de Kinderbescherming naar de gezins- of leefsituatie en de wensen en beweegredenen om te adopteren. Doel van het onderzoek is zicht te krijgen op de geschiktheid van de aanvragers om een adoptiekind op te voeden. Het onderzoek bestaat standaard uit een aantal gesprekken. Het rapport en het advies worden met de aspirant-adoptieouders besproken.
In de landen van herkomst wordt het gezinsrapport onder andere gebruikt om te bepalen welk gezin het meest geschikt is om een adoptiekind te plaatsen.

5. 5. Beginseltoestemming
Het ministerie van Veiligheid & Justitie besluit op basis van het gezinsrapport en het advies van de Raad voor de Kinderbescherming tot het wel of niet verlenen van een beginseltoestemming. Daarmee krijgen aspirant-adoptieouders al dan niet toestemming om een kind uit het buitenland te adopteren. "

Daarna begint de bemiddelingsfase. Zie verder de bron.
Computoon