Wat kan de politie zien als ze je kenteken opvragen?

Ik kom wel eens 's avonds een politieauto tegen welke achter iedere voorbijgaande auto aanrijdt en na een minuutje weer aan de kant van de weg gaat staan. Ze vragen duidelijk kentekens op. Ook mijne. Ik hoeft nooit te stoppen en te blazen bijvoorbeeld.
Wat kan de politie in hun auto allemaal zien als je een kenteken invoeren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
14.6K

Het beste antwoord

De politie kan een aantal dingen zien:

Tenaamgestelde
Verzekerd (ja of nee, en ook waar)
Gekeurd (wanneer)
Wanneer op naam gesteld
Relevante registraties op voertuig (en tennaamgestelde)

etcetera.

In de avond en nacht kan het bijvoorbeeld zijn dat ze op zoek zijn naar voertuigen die niet uit de buurt komen, of voertuigen op naam van een verhuurmaatschapij. Dat zijn voertuigen die vaak wat extra aandacht verdienen, net zoals bepaalde tenaamgestelden. Ook kan in een minuutje globaal het rijgedrag beoordeeld worden om te kijken of iemand onder invloed rijdt of niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De politie kan een aantal gegevens inzien, onder andere:

- Geldigheid APK
- Verzekerd (ja /nee)
- Open staande boetes (ja / nee)
- Gestolen (ja / nee)
- Geschorst (ja / nee)

Indien er iets niet klopt, dan houden ze je staande. Anders niet. (Tenzij ze een steekproef willen doen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Motorrijtuigenbelasting betaald...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad. Bedankt voor de aanvulling!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus en het is mogelijk dat er een ANPR (Automatic NumberPlate Recognition) in de politieauto aanwezig is. Deze camera kan de kentekens van voertuigen scannen. De gelezen kentekens worden vergeleken met een referentiebestand in een computersysteem. Een referentiebestand is een lijst met kentekens die op naam staan van personen die worden gezocht, boetes open hebben staan of om andere redenen bij de politie bekend zijn.