welk diploma heb je nodig om mensen van de dagbesteding te mogen begeleiden?

Ik hoor steeds vaker dat mensen andere mensen met een verstandelijke of lichamelijke handicap begeleiden. maar moet je daar niet een speciaal diploma voor hebben? Als iemand bijvoorbeeld al 25 jaar in de psychiatrie heeft gewerkt. Maar geen HBO-diploma heeft. Mag diegene dan die mensen begeleiden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
7.3K

Antwoorden (1)

SPH (sociaal pedagogische hulpverlening), zal hier het meeste voor gevraagd worden.
Maar ook met Social work, Creatieve therapie, Culturele en maatschappelijke vorming en Culturele en maatschappelijke vorming zijn goede opleidingen om dit werk te gaan doen. Dagbesteding is een gelegenheid waar groepen mensen worden bezig gehouden, onder begeleiding, mensen met een psychische en/of lichamelijke beperking. Je maakt zeker een kans met 25 jaar ervaring in de psychiatrie, maar de voorkeur opleiding heb je hiermee niet.
Als je overweegt dit beroep uit te gaan voeren, probeer dan als vrijwilliger aan de slag te gaan, om te kijken of dit bij je past. Als dat het geval is, dan kun je zeker solliciteren, met op je cv, de ervaring als vrijwilliger.
Succes.