waar kan ik een specificatie vinden van 'onnodig toeteren'?

als ik erop google vind ik dit:
"in 2014 geldt er een bekeuring voor onnodig toeteren van 90 euro. andere vormen van onnodig geluid kunnen bestraft worden met een bekeuring van 370 euro."

welke ANDERE vormen van ‘onnodig geluid’ kun je met je auto maken, dan toeteren?
geldt het onnodig toeteren op bepaalde tijden?

valt onderstaande wel/ niet onder onnodig toeteren:
1) rood stoplicht springt op groen, maar de bestuurder voor je zit te slapen. mag je met een kort beschaafd toetje deze persoon erop attent maken dat het groen is geworden? (met de nadruk op kort + beschaafd!)
2) ik vertrek bij mijn (oude) ouders op een normaal tijdstip. (zeker altijd VOOR 10 uur savonds). Vroeger kon ik mijn vader geen groter plezier doen, dan even een kort toet-toet te doen als ‘tot ziens’.
3) je rijdt op je eigen rijstrook en je ziet dat iemand anders niet oplet en dreigt tegen jouw auto aan te rijden. mag je dan toeteren? of je ziet een voetganger of fietser die echt ZELF een levensgevaarlijke aktie onderneemt, mag je dan toeteren om die te waarschuwen? (in die 2 laatste gevallen toeter ik dus HARD en LANG want daar komt ook MIJN schrik bij om de hoek kijken.)

en hoe gaat de politie ermee om, als je gewoon PER ONGELUK een keer op je toeter leunt? (omdat je vanuit stilstand iets aan de bodem bij de bijrijdersplaats wilt pakken.)

en wat ik vooral het allerliefste wil weten;
waar staan alle wel / niet toegestane toetermomenten VASTGELEGD ?
graag met link van de site, als dat kan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mij is geleerd dat je alleen mag toeteren om onmiddellijk dreigend gevaar af te wenden. Daaronder zou alleen de eerste situatie onder 3) vallen. Met hard én lang toeteren op toeren uithalende fietsers maak je het m.i. alleen maar erger.
Dat dat niet allemaal is vastgelegd kan ik me wel voorstellen; het hangt allemaal enorm af van de omstandigheden van het geval dus daar dient ruimte voor interpretatie te zijn (bv. voor het stoplicht: hoe lang dien je te wachten nadat het op groen is gesprongen, mag dat alleen degene die als tweede staat, enz.enz.). De regel zegt dat het in geen van die gevallen mag waar er geen onmiddelijk gevaar is, da's ook wel duidelijk dacht ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is niet precies vastgelegd wanneer je een boete krijgt, dat is aan de politieagent, die zal je niet bekeuren als die ZIET dat je per ongeluk de toeter raakt maar je kunt dus best een boete krijgen bij situatie 1 en 2 en zelfs bij de fietser in 3 want het toeteren zal het gevaar niet verminderen, door de schrik van de fietser eerder vermeerderen. Als jij werkelijk doet wat je hier schetst ben je in mijn ogen slecht bezig in het verkeer.
Ritsuka
10 jaar geleden
2 in elk geval niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aan landsgevaer en pelle: ik gebruik mijn toeter echt heel beschaafd hoor. ik geloof dat ik een beeld geschetst heb dat ik graag als een bezetene op mijn toeter lig te hengsten, maar ik twijfel nu sinds de verandering van de wetgeving heel erg over wat wel of niet mag. uit de tot nu toe ontvangen antwoorden lijkt het me allemaal erg vaag en ligt alle beslissingsrecht bij de politie. ik heb 1x erg hard en lang op mijn toeter gedrukt, en dat was pasgeleden. dit was de situatie:
ik rij in eindhoven op de brabantlaan en wil de loeffstraat inrijden. ik kom vanuit een bocht na een stoplicht. de weg waar ik dan in rij is erg smal, (ivm vluchtheuvels die een fietspad afscheiden van de rijbaan. en er staan ook auto's te wachten. 1 van die autos was een grote (brede) vrachtwagen. vanwege de bocht i.c.m. de smalle ruimte reed ik ontzettend langzaam. nog geen 20 km per uur daar. en dat was mijn geluk. of beter gezegd een of andere blinde asociale gek zijn geluk. ja sorrie dat ik het zo zeg. maar hoe noemen jullie iemand die BAM vanachter een vrachtwagen ZO de weg op loopt, zonder te kijken, en dan nog niet eens OP kijkt...niet verschrikt als hij een remmende auto op 10 cm van zijn eigen benen hoort, en vervolgens OOK niet als die bestuurder (ik dus) vanuit onbegrip, schrik, en boosheid, nog eens toeter. HIJ KEEK HELEMAAL NIET OP OF OM !!! het leek wel of hij onder invloed van drugs was of zo. niet normaal. echt, als ik daar 30 gereden had, of harder, had ik hem aangereden !!! ik probeer me altijd super netjes te gedragen in het verkeer...maar ik ben niet helderziend en dwars door vrachtwagens heen kijken kan ik ook niet. ik weet eigenlijk niet waar ik op dat moment bozer om was: om zijn domme oversteek gedrag of om het feit dat hij niet eens SCHROK (en daarmee een les voor de volgende keer had geleerd.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Selina er is helemaal niets veranderd in de wet, die wet was er altijd al maar waarschijnlijk zijn de boetes verhoogd. Dat je niet snapt dat je alleen maar toeteren om direct gevaar af te wenden snap ik weer niet. Waarom is dat zo moeilijk? Je toetert als iemand dreigt onder je auto te kopen of op de snelweg wil inhalen terwijl jij er links naast zit of zoals jij beschreef net. Waarom denk je dat het daar niet mag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pelle, ik wist helemaal niet dat je niet mocht toeteren vroeger. ok, ik heb me altijd al netjes gedragen wat betreft toeteren. ik bedoel, als je bij vrienden om 2 uur snachts vertrekt,dan toeter je NATUURLIJK niet. en vlak achter een fietser of bromfietser gaan rijden en dan ineens asociaal op je toeter gaan hangen, dat doe je natuurlijk ook niet. ik toeterde vroeger zelfs niet eens voor 2 uur smiddags. (mijn man werkt in de beveiliging, dus ik weet dat je dan erg veel last kunt hebben van de wakkere wereld, als je nachtdienst hebt gehad en overdag moet slapen.) vroeger, als er een WK wedstrijd werd dan hoorde je overal autos rond rijden die als een gek (vrolijk) aan het toeteren waren. en overal 'groette' iedereen elkaar bij het wegrijden na een bezoek. en je hoorde toen nooit over bekeuringen. maar wat mij vooral zo heeft angstig doen worden over die akelige rot-toeter, is dat dat ding zo midden op je stuur zit en zo makkelijk per ongeluk aangeraakt kan worden, in combinatie met die ABSURD hoge bedragen die je vaak hoort, (370 euro) en het feit dat er blijkbaar helemaal niks vast is gelegd en het daardoor alleen maar vager blijft. oftewel, je moet het van de goodwil van de politie hebben en hopen dat hij niet smorgens met koppijn uit zijn bed is gestapt of dat zijn vrouw hem niet toevallig die morgen de huid volgescholden heeft en hij daardoor een rot-humeur heeft. ik ben best bereid verantwoording voor mijn fouten te dragen, maar dan moet ik wel duidelijk weten wat WEL of NIET mag. gelukkig hebben we in nederland geen politie zoals in veel van die corrupte landen...(mexico...cuba) maar op DIT gebied is de wetgeving dermate vaag dat het er toch flink in die richting naar begint te lijken. en DAT stoort me...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt niet zeggen dat je 'dit helemaal niet wist', ik ben 6 jaar jonger en ik wist het wel al vanaf dat ik mijn rijbewijs haalde. Verder houd je met iedereen rekening maar niet met kinderen of mensen die voor 10 uur op bed lagen? Interessant....
Verder heb ik nog NOOIT in 20 jaar tijd de toeter per ongeluk laten toeteren dus ik vind het knap dat jou dat wel lukt. Kijk dat je vroeger geen bekeuring kreeg zegt nog niet dat het toen wel mocht. Nog steeds is de kans klein dat je een boete krijgt, je zult eerder een waarschuwing krijgen en een agent ziet heus wel dat je per ongeluk de toeter raakte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lieve pelle. je wilt me van allerlei dingen in de mond leggen die ik niet zeg en ook niet zo bedoel. ik ZWEER je dat ik ECHT nooit geweten heb, dat je ook vroeger voor een lief klein bescheiden toetertje (1x kort) ten afscheid een bekeuring kon krijgen. misschien is dat fout. dat kan. maar ik wist het ECHT niet.
komt nog bij dat ik sowieso niet van asociaal getoeter houd, dus dat heb ik ook vroeger nooit gedaan, ook niet toen ik nog DACHT dat het onbekeurd kon blijven.
verder toeterde ik wel ten afscheid bij mijn ouders, maar die wonen in een straat van 9 huizen, met ertegenover een school. (daar slapen geen kinderen) en omdat ik in dat huis geboren en getogen ben, ken ik alle buren van die straat. er zijn daar geen kleine kinderen die vroeg liggen te slapen en alleen als er op dat moment iemand ziek zou zijn, zou die op dat tijdstip in bed kunnen liggen. ik weet zelfs van alle mensen welk beroep ze uitoefenen en dat er niemand is met wisseldiensten dus ook geen nachtdiensten. verder heb ik zelf zeker minimaal 4x mijn toeter per ongeluk af laten gaan, in de 27 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, bij het 'graven' naar boodschappen die ik naast me op de bijrijdersstoel had staan. ik schrok me er altijd wezenloos van en ik voelde me ook altijd beschaamd. (net alsof je aandacht wilt trekken, bah. zo zielig.) maar misschien is het vrouw eigen om zoveel mogelijk tegelijk te doen, en dus niet 6x op en neer naar de auto te willen lopen (wat een man wel zou doen) en dat je dan dus te veel in 1x mee probeert te nemen en dan kom je een stuur met een toeter tegen. verder stond ik vandaag in de rij voor een rood stoplicht...en op de linkerbaan stond een politie busje. rechts vooraan stond een gewone personen auto. die bestuurder stond te dromen want toen het groen werd reed ie niet door. de politie stond blijkbaar ook te dromen want ook die reed in de eerste instantie niet door. toen toeterde de auto die erachter stond...schuin 'NAAST' de politiebus dus. iedereen schoot wakker en het verkeer reed weer verder. en de politie sprak de toeteraar niet aan. en weer werd het toeter-verhaal voor mij dus vager. want DAT mag dus blijkbaar weer wel. maar volgens de wet en de antwoorden op mijn vraag mag het toch niet. oftewel de politie weet er zelf ook geen raad mee. vaag allemaal...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee het mag NIET (toeteren bij het stoplicht) maar nergens staat dat je dan ook meteen een bekeuring krijgt! Mijn man (ik ben namelijk een vrouw) toetert wel, ik toeter pas na 10 sec ofzo.

Het beste antwoord

Het enige dat ik er in de wetgeving over kan vinden is:

Artikel 28
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.

Dat houdt in dat je bij jouw voorbeelden op punt 1 en 2 niet mag claxonneren en op punt 3 wel. En het kan in de praktijk dus voorkomen dat je per ongeluk een keer op je toeter leunt en toch een boete krijgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Andere vormen van onnodig geluid zijn bijvoorbeeld heel hard gas geven, of heel hard de muziek aan hebben staan.