Heeft een lijnbus nog voorrang als je moet wachten voor een zebrapad?

Situatie. Ik passeer twee lijnbussen die staan te wachten bij een bushaltes voor hun vrachtjes. Ik moet echter halverwege de laatste bus wachten, omdat een auto moet stoppen voor het zebrapad. De auto trekt op, ik ook maar dan gaat dit bus toch optrekken en snijdt mij compleet af. Volgens mij mag de bus pas optrekken als er geen auto's meer naast hem staan. Het knipperlicht was nog niet aan op het moment dat ik de bussen passeerde.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

Volgens mij had de bus gewoon even netjes moeten wachten.

In artikel 56.1 van de RVV staat:
"Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt."

En van dat laatste is in jouw verhaal geen sprake.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit zegt eigenlijk nog niets. Wat betekent nu mijn situatie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is vooral op het moment van passeren zie ik nog geen knipperlicht. Deze gaat waarschijnlijk pas aan als ik naast de bus sta te wachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord staat er gewoon corsa, de buschauffeur zit fout maar heeft jou blijkbaar niet gezien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb nog officieel geen antwoord gekregen van het rijksoverheidsdienst. Mijn vraag is doorgesluisd naar een andere afdeling. Kennelijk weten zij het zelf ook niet goed.