mag de gemeente twee boets voor een overtreding geven?

Hallo,

Ik heb van de gemeente een boete gekregen, echter ben ik het niet eens met de boete ik heb dit ook gemeld maar ze zijn verder niet op mijn bezwaar in gegaan. De boete ging om afvalzak die buiten stond. Mijn bezwaar werd op twee punten afgewezen en vroeg mij af of dit terecht was?

1) de gemeente heeft de boete die ze mij hebben gegeven gebaseerd op de post die in de zak aanwezig was. Echter was de post die in de zak aanwezig was niet alleen van mij maar ook van mijn buren. Ik woon namelijk in een studenten flat en wij delen dus ook de prullenbak. Er zaten dus meerder post stukken in van meerder personen. Dat er post van mij in die zak zat, is heel wat anders dan dat ik die zak ook buiten heb neer gezet.

2) ze hebben mij buur jongen voor precies de zelfde zak ook een boete gegeven, ze hebben dus twee boetes aan twee personen gegeven voor een en de zelfde overtredingen?

Hoe sterk sta ik juridische, want over het eerste punt zeggen ze: Wij hebben niks te maken met hoe die zak daar komt alleen met de inhoud. Het tweede punt hebben ze volledig genegeerd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (3)

Ten eerste:
Ja, ze mogen zowel jou als je buren voor hetzelfde een boete geven. Allebei in overtreding (kennelijk) dus dat mag (net zoals te hard rijden, krijgen ook meerdere mensen een boete voor hetzelfde vergrijp).

Ten tweede:
Ik begrijp dat ze de zak geopend hebben om te kijken van wie het was. Daar hebben ze jouw post gevonden. Dit moeten zij kunnen aantonen (ze hebben de bewijslast).
Als je zelf kan aantonen dat er meerdere mensen op het adres wonen, de prullenbak gedeeld is en dat dit ook het geval was toen die desbetreffende zak buiten stond, kan je daar volgens mij wel een punt hebben. Ze hebben jou een boete gestuurd terwijl dit door meerdere mensen uitgevoerd kan zijn.
(dit is dan wel weer anders dan met te hard rijden, als je je auto uitleent, blijf je verantwoordelijk voor het gebruik).
Met een rechtsbijstand kan je hier definitief antwoord op krijgen want plaatselijke verordeningen kunnen hier ook een rol spelen.
10 jaar geleden
Wat betreft dezelfde boete voor meerdere personen: stel dat jullie met z'n tweeen een moord plegen en de rechter geeft 6 jaar voor die daad. Dan kom je er ook niet vanaf met 2 x 3 jaar. Dus ja: samen schuld samen een boete betalen.

Wat betreft bewijs. Gevoelsmatig zeg ik dat we in Nederland onschuldig zijn tot het tegendeel is bewezen. Maar jouw brief zat in de zak. Dus jouw afval is illegaal op straat beland. Dat is dus bewijs ! Daar ben jij ook aansprakelijk voor. Hetzelfde geldt voor je buurman. Jullie delen de afvalzak en zijn dus ook samen verantwoordelijk.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus, men gaat ervan uit dat beiden hun post in de zak gedaan hebben. Althans dat beiden ervan af wisten.
Antoni
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix, er zijn nu twee boetes gegeven aan twee personen van wie het adres werd gevonden in één en dezelfde afvalzak. Denk je werkelijk dat de Milieupolitie twintig boetes zal uitdelen wanneer er in één afvalzak van twintig mensen de(zelfde) adresgegevens worden gevonden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Antoni, als al die personen op die adressen dezelfde prullenbak delen, zou dat goed mogelijk zijn ::))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord.
Bij het delen van een afvalbak neem je een risico. Als je denkt dat iemand anders de zak buiten heeft laten staan, moet je dat onderling maar 'uitvechten'. Je kan van de overheid niet verwachten dat zij die taak op zich neemt. Zij constateert en handhaaft. Zo te lezen nog volkomen terecht ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als een tweeling een moord pleegt worden ze allebei vrijgesproken als er alleen DNA bewijs is omdat niet kan worden vastgesteld wie de moord gepleegd heeft.
Lijkt me hier eigenlijk ook aan de hand. Het verbod is op de zak buitenzetten op een verkeerd tijdstip. Het is aan de gemeente om aan te tonen wie dat doet. Dat doen ze via de post. Okee, maar dat laat wel tegenbewijs toe. Het feit dat ze twee mensen allebei een boete geven toont m.i. aan dat ze niet weten wie het gedaan heeft. En dan hoor je allebei geen boete te krijgen.
Het luttele feit dat je post in een zak zit kan toch niet doorslaggevend zijn? Anders zou menigeen het oud papier van zijn buren opeens graag in beheer nemen...
Het gaat hier om een overtreding. Het principe "je bent onschuldig totdat het tegendeel is bewezen" gaat hier niet op, aangezien het onschuldpresumptie alleen geldt voor misdrijven. Bij overtredingen hoeven de politie en bestuursorganen dus geen losse onderzoek in te stellen naar de daadwerkelijke schuld. Jij zult dus als persoon je onschuld moeten aantonen.

Daarnaast kan volgens het ne bis in idembeginsel niemand twee keer vervolgd worden voor hetzelfde feit. Wel kan hetzelfde feit het gevolg hebben dat hiervoor meerdere personen vervolgd kunnen worden. Dat laatste levert dan ook geen strijd op met de wet.

Het enige verweer dat je kunt aanvoeren is dat jouw post per ongeluk in die zak is terechtgekomen en dat het slechts om een incident gaat. Al met al is het dus zeer lastig is om een waarschijnlijk verhaal op te bouwen die strekt naar jouw onschuld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
withdraw, er zijn nu twee boetes gegeven aan twee personen van wie het adres werd gevonden in één en dezelfde afvalzak. Denk je werkelijk dat de Milieupolitie twintig boetes zal uitdelen wanneer er in één afvalzak van twintig mensen de(zelfde) adresgegevens worden gevonden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het advies om een fantasieverhaal op te tuigen, verdient ook geen schoonheisprijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met veel verbalisme je interpretaties als feiten verkondigen is niet hetzelfde als antwoord geven op de vraag...
Beetje jammer... Dikke min...
Antoni
10 jaar geleden
withdraw, mijn eerste reactie kan bot zijn overgekomen, waarschijnlijk vooral door het woord "werkelijk". Mijn excuses daarvoor. Zo had ik deze niet bedoeld. Je gaf een (inmiddels verwijderde) reactie, waarvan ik hieronder een deel herhaal, omdat ik er graag inhoudelijk op wil reageren. Ik vind het namelijk een erg interessante discussie. Jouw reactie luidde: "Antoni, Voor hetzelfde strafbare feit kunnen meerdere personen vervolgd worden. Dat principe is nog steeds houdbaar tenzij jij dat juridisch kan ontkrachten met bijv. rechtspraak waaruit anders blijkt. Voor jou klopt het gevoelsmatig niet [...]. [...] denk jij [...] dat indien er 12 mensen betrokken zijn bij bijv. een vooropgezette moord het openbaar ministerie slechts 1, 2 of 3 personen zal vervolgen ? Waarschijnlijk denk jij dat dat dus wel zo is. In het geval er daadwerkelijk post zou zitten van bijv. 1000 mensen in diezelfde zak, dan is het inderdaad oncontroleerbaar wiens zak het nu eigenlijk is en zullen ze niemand een boete uitdelen. In dat geval zullen ze andere maatregelen nemen om te controleren van wie het is. Het aanbrengen van een overload aan informatie is ook een veelgebruikte techniek om opsporing te bemoeilijken." In de laatste alinea van je reactie geef je precies aan, wat ik met mijn eerste reactie wilde zeggen. Als er 12 mensen betrokken zijn bij een moord, dan moeten ze alle 12 worden vervolgd, daarover mag geen twijfel zijn. Naar mijn idee is het buitenzetten van een afvalzak echter een actie die gewoonlijk slechts door één persoon wordt gedaan, niet door twee of meer personen tegelijk. Omdat het buitenzetten van een afvalzak vrijwel altijd een éénmansactie is, ben ik er, net als de vraagsteller, erg verbaasd over dat er meer dan één boete is uitgedeeld. Het gepleegde strafbare feit is naar mijn mening het onjuist buitenzetten van de afvalzak, niet het weggooien van de post met daarop een adres vermeld. De vraagsteller was niet betrokken (!) bij het buitenzetten, anders dan de eerdergenoemde 12 betrokkenen bij de moord. Is iemand werkelijk verantwoordelijk voor een afvalzak die niet door hem, maar door een huisgenoot op een onjuiste manier buiten is gezet? Dat lijkt mij zeer onlogisch en juridisch moeilijk houdbaar. Daarom twijfel(de) ik aan je antwoord. Dit allemaal maakt een en ander, naar mijn idee, een heel interessante juridische vraag, waarop ik het juiste antwoord niet weet, maar waarvan ik de beantwoording met veel belangstelling volg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Antoni het feit waarop de boetes gebaseerd zijn, is nav de inhoud van de vuilniszak, niet hoe die zak daar stond.
Volgens vragensteller is dit de reactie op zijn verweer. De boete is dus echt alleen gegeven op grond van een niet toegestane inhoud.
Antoni
10 jaar geleden
@JoanDARc, ik begrijp uit de vraag dat de afvalzak onjuist is buitengezet, bijvoorbeeld te vroeg of niet op de juiste plaats. Dat er papier in zit, lijkt mij niet de overtreding. Het is toch niet verboden papier in een afvalzak weg te gooien? De gemeente (of milieupolitie) heeft de papieren in de zak gebruikt om te achterhalen van wie het vuil is (geweest). Zo begrijp ik de vraag. Voor dit soort overtredingen (afvalzakken op een onjuiste manier buitenzetten) worden regelmatig boetes gegeven.