Waarom is polygamie in Nederland verboden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
12.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eind vorig jaar bleek dat Nederland 1374 mensen telt die met minimaal twee mannen of twee vrouwen zijn getrouwd. Het kabinet wil dit zoveel mogelijk inperken omdat polygamie vaak duidt onvrije partnerkeuze en huwelijksdrang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn je antwoorden op? :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@psmans: dat laatste is ook de enige reden dat ik - tot mijn eigen spijt - in de huidige situatie niet ben voor het vrijgeven van het huwelijk voor meer dan één persoon. Dan moet er éérst adequaat opgetreden worden tegen gedwongen (of gedrongen) huwelijken, om te voorkomen dat een wetswijziging die persoonlijke vrijheid zou moeten bewerkstelligen, juist onvrijheid in de hand werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kweenie.. maar ben wel blij dat het verboden is.
Maakt vreemdgaan ook zo pijnlijk he.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het kan niet om religie gaan, want in de Bijbel zijn ook veel goede koningen polygaam en is het niet verboden

Het beste antwoord

Eén woord: religie.

Die scheiding tussen kerk en staat is een mooi gegeven, maar onderhuids hebben we nog steeds genoeg wetten en regels die voortkomen uit religie, en dan specifiek het (Nederlands-hervormde) christendom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De Bijbel en de Thora spreken zich niet uit tegen polygamie. Religie heeft er niets op tegen. Als het katholicisme er wel iets op tegen heeft, heeft dat te maken met iets wat de leiders wilden bereiken en niet met het geloof. Dan zou ik dus willen weten waarom het een wet was in het katholicisme.

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat dat te maken heeft met het geloof.
volgens het geloof wat nederland regeert keurt polygamie niet goed
Het staat ergens in de bijbel dat je niet met meerdere partners mag trouwen

Toegevoegd na 6 minuten:
Jezus Christus wordt door enkele Farizeeën uitgedaagd om zich uit te spreken over ingeslopen gewoonten m.b.t. het huwelijk
Hij spreekt zich in dat verband niet met zoveel woorden uit over polygamie. Toch zijn zijn woorden voor ons onderwerp van groot belang. Hij maakt namelijk duidelijk dat de situatie van vlak na de schepping ook nu norm moet zijn. Normaal is: één man die voor het leven getrouwd is met één vrouw. Dát is wat de Schepper wilde en daar moeten we aan gehoorzamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zouden niet gelovigen in Nederland dan volgens de bijbel moeten leven? In Marokko is overigens polygynie toegestaan.
Dus volgens de koran mag het kennelijk wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de meerderheid van de tweede kamer het christelijk geloof aanhangt en die de weten bepalen
op polygamie staat 4 tot 6 jaar straf op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belachelijk dat liefde dus strafbaar kan zijn en dat dat door een aantal fanatieke gelovigen in de kamer bepaald wordt voor ook mensen die niet gelovig zijn. Laat ze een ander niet lastig vallen met hun geloof. Maar goed dat is slechts mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde is niet strafbaar. Je mag enkel niet trouwen met meer dan 1 persoon.
Het is alleen verboden als je met meerdere mensen wilt trouwen. Als je een samenlevingscontract aan gaat met meerdere mensen is dit wel weer wettelijk toegestaan.

Zie ook de link voor meer uitleg over polygamie in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Polygamie is dan ook, ondanks de spraakverwarring die hier vaak over heerst, per definitie het trouwen met meerdere mensen.
Het huwelijk tussen slechts 2 personen is inderdaad sterk beinvloed door de religie. Nu nog steeds vinden veel mensen dat het huwelijk is bedoeld om 2 mensen te binden: een man en een vrouw. Naast de ethische of religieuze bezwaren is het zo dat het huwelijk als instituut een belangrijke plek heeft gekregen in de wetgeving. In met name belastingwetten en het Burgelijke Wetboek zijn er allerlei rechtgevolgen aan het huwelijk verbonden die ervan uitgaan dat slechts 2 levenspartners gehuwd zijn. Het wijzigen van dit stelsel zou veel problemen met zich mee kunnen brengen. Maar ik denk dat de belangrijkste reden heel simpel is: de meeste mensen zien polygamie gewoon niet zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel, omdat de vrouw meestal het onderspit delft.

Ooit een vrouw gezien met 4 mannen?

Polygamie is zeer vrouwonvriendelijk en daarom is het verboden. Oorspronkelijk vanuit het ( Christelijk ) geloof verboden, dus de tekst zal wel aangepast moeten worden.

In Engeland is het in opkomst, openlijke polygamie. De Islam heeft daar veel minder beperkingen als hier en zelfs de sharia is deels ingevoerd. Gezien de vrijheid die men in Nederland opeist voor de Islam zal het hier ook weer gaan gebeuren.

Dat schijnt een goede zaak te zijn......... alleen ik heb daar mijn twijfels over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten we eerlijk wezen, waarom mag dat niet? Omdat het indruist tegen de Nederlandse cultuur? Waarom mag homoseksualiteit / homohuwelijk dan wel?

Er mogen allerlei naar mijn inziens 'vreemde' dingen in dit land, o.a. drugsgebruik, man met man trouwen, vrouw met vrouw trouwen, als homo-echtpaar kinderen adopteren, abortus plegen, je mag 'samenwonen'...

Maak het rijtje dan compleet en sta polygamie dan ook toe: een man mag met meerdere vrouwen trouwen en een vrouw mag met meerdere mannen trouwen.

Het is niet zozeer dat ik er voorstander van ben, maar het is wel hypocriet!

Ik vind het niet hypocriet. Homoseksulaiteit, drugsgebruik, abortus, etc. Je kan er allemaal zelf voor kiezen. Het huwen van meerdere vrouwen is misschien een keuze van de man, maar wie zegt dat de vrouw hier zo blij mee is? Ik vind het behoorlijk mensonterend. Ik denk dat het in de praktijk ook niet mogelijk is om alle partners op dezelfde manier te behandelen.
Dat terzijde is het al moeilijk om een gezin onder te houden, laat staan meerdere partners.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jee, als je dan toch kopiëert wat een ander op een forum heeft geplaatst, kopieer dan tenminste nog één bijdrage, in plaats van twee tegengestelde bijdrages. Dan lijkt het tenminste nog alsof je werkelijk over de vraag hebt nagedacht en een daarbij passende tekst hebt uitgezocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ: mooi gezegd. Dit soort antwoorden zijn niet serieus te nemen.
In Nederland bepaalt het Burgerlijk Wetboek : "Een persoon kan tegelijkertijd slechts met een andere persoon door het huwelijk verbonden zijn" (Boek 1, artikel 33). Het Wetboek van Strafrecht (artikel 237) maakt het voor een gehuwde strafbaar om ook nog met iemand anders te trouwen; ook trouwen met een partner wetend dat die al getrouwd is is strafbaar. In beide gevallen is de maximale gevangenisstraf 4 jaar (6 jaar indien de huwelijkse staat voor de tweede partner is verzwegen). Iemand met de Nederlandse nationaliteit (al of niet met ook nog een andere nationaliteit) is ook strafbaar als het tweede of volgende huwelijk buiten Nederland plaatsvindt. Als een niet-Nederlander die in Nederland woont met meerdere mensen is getrouwd (waarbij in ieder geval het tweede en de eventuele volgende huwelijken buiten Nederland hebben plaatsgevonden) of getrouwd is met iemand die ook met een of meer andere mensen is getrouwd, dan wordt een en ander wel bij de burgerlijke stand geregistreerd (althans, bekend is dat dit in Amsterdam en Rotterdam gebeurt). Wie de Nederlandse nationaliteit wil bemachtigen, zal eerst zo vaak moeten scheiden dat nog slechts één huwelijk overblijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien er evenveel mannen als vrouwen worden geboren, is het onzinnig om een man meerdere vrouwen te laten hebben, dan zitten anderen zonder vrouw.
Bovendien is het vanuit feministisch oogpunt niks.
Ik moet er niet aan denken!!
Het past gewoon niet hier.

Ik kan me wel voorstellen dat in een vechtcultuur als bijna alle mannen zijn vermoord, dat je dan als vrouw een man wel wilt delen om toch kinderen te kunnen krijgen.

En zoals gezegd: menage a trois, of meer, als mensen ervoor kiezen, kan altijd, in stand gehouden door de eigen keuze, maar de wetgever hoeft daar wat de meerderheid van de Nederlandse bevolking betreft, niet aan mee te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een plus voor je antwoord. Weet je dat trouwens wel zeker, betreffende je stelling omtrent geboortes? Ik heb het idee dat er in Nederland meer jongetjes geboren worden dan meisjes. In China is dat in ieder geval wel zo, en is daar ook een heel groot probleem!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Conan: in China is er een heel ander probleem: dat zwangerschappen van meisjes vaker worden afgebroken, en zelfs meisjes soms na de geboorte worden (werden?) vermoord. Dit vanwege de 1-kind-politiek: zeker op het platteland willen mensen liever een zoon, omdat die later beter mee kan werken op het land. @Ineke: polygamie hoeft niet alleen te gaan om mannen die meer vrouwen hebben (dat heet polygynie)! Het kan net zo goed slaan op vrouwen met meer mannen (polyandrie). Of nog andere vormen, zoals de 'extended family'.
Christenen hebben de Nederlandse wetten en grondwetten bedacht. Hierdoor zijn wij een kapitalistische staat met een parlementaire democratie en sociale verzorgingsstaat geworden. Dit waren de Westerse normen en waarden, waar tot een halve eeuw geleden weinig kritiek op was.

In deze waarden en normen past het huwelijk tussen 1 man en 1 vrouw, waar beide volwassen zijn.

Huwelijk ligt in de maatschappij gevoelig, omdat dit een associatie met seks heeft. Dit geldt niet of veel minder voor andere samenlevingsvormen, zoals samenlevingscontracten.
Aanranding binnen het huwelijk is niet strafbaar. Verkrachting binnen het huwelijk is wel strafbaar, maar dit niet altijd geweest. Dit is strafbaar gesteld vanuit die zelfde sociaal christelijke norm van gelijkwaardigheid van de partners.

Een huwelijk tussen twee volwassen personen past ook goed bij de sociaal democratie, die de gelijkwaardigheid van personen hoog in het vaandel heeft.

In een huwelijk tussen drie partners zijn de relaties complexer en is de gelijkwaardigheid moeilijker te bewaren. Dat geldt ook bij relaties tussen meerder en minderjarigen.

Nederland heeft nooit een kabinet gehad zonder een grote deelname van een socialistische (PvdA) of christelijke (CDA) partij. Ook veel leden van de VVD koesteren gelijkwaardigheid als een belangrijke gedachten over het huwelijk en seks.

Slechts 1 partij in de tweede kamer heeft een verkiezingsprogramma gehad dat andere plannen had. D66 wilde seks met kinderen vanaf 12 jaar uit het strafwetboek halen.
D66 motiveerde dit met dat een homoseksuele relatie tussen iemand van 15 en 18 sneller vervolgd zou worden, dan een heteroseksuele relatie. Dat zou met een tenzij het leeftijdsverschil minder dan 5 jaar is, kunnen worden ondervangen. De passage uit het verkiezingsprogramma legaliseerde echter pedofilie, de ongelijkheid van seks.