Hoe werkt bevrijdend betalen ?

In het kader van verzekeringsrecht ben ik benieuwd hoe het werkt wanneer een verzekerde zijn premie aan de tussenpersoon betaald. En deze betaald niet door aan de verzekeraar. Heeft die verzekerde dan bevrijdend betaald? Of is dit alleen zo bij beurs gerelateerde verzekeringen (Del Crede beding)?

Graag beantwoording met artikel uit boek 7 zal fijn zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (1)

Het antwoord is niet te vinden in boek 7, maar in de wet op het financieel toezicht. In artikel 4:104 Wtf :

Artikel 4:104
1. Tenzij anders wordt overeengekomen of de bemiddelaar zich bij de verzekering tegenover de verzekeraar tot betaling van premie en kosten als eigen schuld heeft verbonden, verzorgt de bemiddelaar voor de verzekeraar het incasso van de premies. Ter zake van dit premie-incasso is hij jegens de verzekeraar te allen tijde rekening en verantwoording schuldig.

2. Tenzij tussen een verzekeraar en een bemiddelaar anders is overeengekomen kan de verzekeraar bepalen dat de bemiddelaar niet langer gerechtigd is tot premie-incasso, indien: a. de bemiddelaar niet meer is ingeschreven in het register, bedoeld in artikel 1:107; b. de bemiddelaar het premie-incasso in ernstige mate verwaarloost; c. de bemiddelaar in gebreke blijft namens de verzekeraar door hem geïnde premies tijdig aan deze af te dragen; of d. de bemiddelaar zich schuldig heeft gemaakt aan handelingen, die de vrees wettigen dat hij niet zal voldoen aan zijn uit het premie-incasso voortvloeiende verplichtingen.

3. In de gevallen waarin op grond van het tweede lid het premie-incasso door een bemiddelaar eindigt, wordt dit door de verzekeraar overgenomen.

De verzekerde heeft dus bevrijdend betaald en de verzekeraar kan verantwoordelijk gehouden worden voor de betaling.