Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een bedrijfsleider camera beelden achteraf bekijken voor controle van personeel?

Mag een bedrijfsleider achteraf camera beelden bekijken, om je op deze manier aan te spreken/waarschuwen over het geen wat hij gezien heeft?
De situatie: Ik als kassier maak een inschattingsfout qua leeftijd , en vraag een klant geen legitimatie voor verkoop van tabak/alcohol.
Paar dagen later zegt de bedrijfsleider dat hij aan de hand van de beelden heeft gezien dat ik geen legitimatie gevraagd hebt, en beweert dat de betreffende klant 16 jr. pas was.

Op het moment dat ik geen legitimatie vroeg was de bedrijfsleider niet meer aanwezig in de winkel. Mag hij zomaar (structureel) video beelden terug kijken om het personeel te controleren.? (Overigens is het op de camera onmogelijk te zien wat er op een ID-kaart staat)
Gezien de het mij lijkt dat de camera's er hangen om diefstal tegen te gaan, dan wel als bewijs bij een diefstal.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er mag een camera opgehangen worden, zolang dit geen verborgen camera is. Deze camera is er echter om te klanten in de gaten te houden, niet om het personeel in de gaten te houden. Het is dus ook niet de bedoeling dat dit achteraf terug gekeken wordt om hier vervolgens personeel op aan te spreken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat mag niet. Daar was laatst nog een boel ophef over bij de mediamarkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar gaat het hier toch ook over?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding