Een huisgenoot gooit vuile vaat van 3 mensen weg, helpt het om aangifte te doen?

De huisgenoot van een vriend van mij heeft zijn spullen/vaat en dat van 2 anderen weggegooid omdat ze gefrustreerd was dat ze altijd achter hun kont aanzat omdat ze zich niet goed hielden aan het schoonmaakrooster. Ze heeft al toegegeven dat ze het heeft gedaan en dat ze t moeilijk heeft op dit moment. Maar er zaten dure spullen bij van tupperware en pannen, die hij dus terug wilt. Maar zij wilt niet betalen. Helpt aangifte doen? Wat ze lachte hem uit dat hij geen poot heeft om op te staan.

Toegevoegd na 5 uur:
Het Schoonmaakrooster was eigen initiatief van het meisje in kwestie, waar overigens niet hele duidelijke regels over waren (meer van, ik heb een roostertje gemaakt, kijk er maar even naar). De consequenties waren dat de vuile vaat op het balkon zou worden gezet, als het bleef staan. Niet dat het weggegooid zou worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Hoe kun je bewijzen dat zij het gedaan heeft? Zij heeft het al TOEGEGEVEN! de vraag is of ze het heeft toegegeven aan hem of aan hem en een of meerdere getuigen?

Als er geen getuige is, lijkt het een moeilijke zaak te worden.
Ze mag het moeilijk hebben op dit moment, ze heeft wel iets gedaan wat niet verstandig is, namelijk dure spullen weggegooid. Zijn er ouders die jullie kunnen bellen/schrijven om te vragen hierin mee te denken en misschien wel een oplossing te bieden?

Antwoord

Ik zou aangifte doen, als je dat namelijk niet doet, ligt het niet vast. Beter doe je dat trouwens met z'n drieën [de andere huisgenoten dus], de mensen die het aangaat.
Ook zou ik ouders/familie van de "dader" informeren en vragen om suggesties/hulp hierbij.
Bovendien moeten de huisgenoten overwegen om de woningstichting/ huisbaas te informeren, voor het geval dit een reden zou kunnen zijn om de "dader" niet meer als huisgenoot te willen hebben, door deze vreemde actie. Zou dat werkelijk het geval worden, zorg dan gelijk voor een nieuwe huisgenoot, zodat het voor de huisbaas geen financieel probleem wordt.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, niet omdat ik het helemaal eens ben met je antwoord, maar omdat er wel goede punten instaan, bijvoorbeeld de ouders betrekken bij het probleem. Maar ook omdat ik het bijzonder flauw blijf vinden om minnen te gaan geven, zonder daar enige uitleg aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Crea : Dank je wel niet [niet voor de plus -ook natuurlijk- maar voor je uitleg]. Ik baal van -5 zonder argumentatie!
Bedankt mensen -5 waar heb ik dat aan te danken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
van mij in dit geval geen min maar ouders informeren ???? hallo ik neem aan dat het hier gaat over min of meer volwassenen niet over kinderen die nog onmondig zijn en kan mij voorstellen dat er daar minnen voor gegeven worden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kinderachtig gedrag mag kinderachtig aangepakt worden, dus niets mis met de ouders te laten helpen een oplossing te vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangifte doen is schieten met een kanon op een mug, en de dame in kwestie door de huisbaas laten verwijderen al helemaal, kennelijk is ze de enige in het gezelschap die het belangrijk vindt dat er af en toe opgeruimd wordt. Laat die jongens hun verantwoordelijkheid nemen en hun zooi opruimen. In elk studentenhuis dondert het er wel eens over het schoonmaakrooster. Dat heet 'levenslessen'. Als je daar telkens de politie bij moet gaan halen, is het einde zoek.
Utrecht
10 jaar geleden
@stippel: helemaal mee eens. In elk studentenhuis gaat het wel eens soortgelijk 'mis'.. Lesson learned.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangifte doen gaat erg ver vind ik en de huisbaas informeren met de kans dat "de dader" het huis uitgezet wordt is zelfs een belachelijk zware sanctie. Zelfs bij ernstige en langdurige geluidsoverlast kan een huurder pas na tussenkomst van een rechter er uit gezet worden. Daar gaat het in dit geval niet om. Een zeer dikke min krijg je van mij!!! Brrrr. "De dader" kan misschien niet lekker in haar vel hebben gezeten doordat het zo een zwijnenstal in dat huis was en haar huisgenoten haar schoonmaakrooster compleet negeren. Het zijn van beide kanten lessen die geleerd moeten worden. Oplossing: na gesprek waarin er wordt toegezegd dat de huisgenoten beter gaan schoonmaken, gezamenlijk naar de kringloopwinkel voor nieuwe pannen, die "de dader" dan betaalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geef antwoord op de vraag. Dat er minpunten komen omdat ik het over de ouders heb? Het lijkt me logisch, het zijn namelijk geen zelfstandige volwassenen, maar studenten die samenwonen en ruzie hebben, net als kinderen... De actie van het meisje de spullen weg te gooien is niet slim en veel handiger was inderdaad geweest het vieze zwikkie in het bed van de "eigenaar'' te mikken. Had een veel groter en dramatischer effect opgeleverd dan het weg te gooien, bovendien zou er niets zijn weggegooid... ..................maar dat was NIET DE VRAAG !! Als het zo is, dat er inderdaad grotendeels minnen gegeven worden omdat ik het over de ouders heb, dan zou het een leeftijdskwestie van zeer jeugdige gebruikers van GV kunnen zijn, die zich beledigd voelen.
Een generatiekloof / verschil in gedachten om iets op te lossen.
Iedere tiener/jongere denkt natuurlijk dat hij/zij alles weet en kan en voelt zich wellicht aangevallen.
En dat is dan weer niet zo'n volwassen reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haar vraag was of het helpt om aangifte te doen. Naar mijn mening niet omdat er geen strafbaar feit is gepleegd, plus dat de sfeer niet verbeterd. Naar jouw mening wel, ok. Die min krijg je echt omdat je die huisbaas er bij wilt betrekken. Zoals ik al schreef is dat een veel te zware sanctie en heb je dus geen enkel gevoel voor verhoudingen. Met de botte bijl er op inhakken noem ik dat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn idee was aangifte doen : om het vast te leggen. Dat is iets anders dan er een rechtzaak van maken/laten komen... Ja, de huisbaas was een mogelijkheid.
Bedankt voor je analyse over iemand die je niet kent : IK.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik schreef ter vergelijking met jouw stelling - de huisbaas informeren met misschien als consequentie dat "de dader" het huis wordt uitgezet - dat normaal gesproken iemand pas via een rechter zijn huis uit gezet kan worden na ernstige en langdurige overlast. Niet nadat met etensresten aangekoekte pannen zijn weggegooid! Daar gaat mijn min over. Jouw oplossing is veel te rigoureus. En ik ken je inderdaad niet, maar uit je antwoord blijkt wel hoe je denkt. Ik ben blij dat je geen rechter bent ;-) veeeeeels te streng....

Andere antwoorden (2)

Aangifte doen ,in geen geval,als je in een woongemeenschap leeft ,je daarbij niet aan de regels houdt,daarmee andere tot overlast dient ,je niet het fatsoen hebt om je aan te passen en je vuile vaat was en dergelijke op te ruimen als je dat gevraagd word ,vraag je er zelf om dat iemand anders een beslissing neemt om je rotzooi op te ruimen ,en dat is wat de huisgenoot in kwestie gedaan heeft ,orde op zaken gesteld, en duidelijk gemaakt dat als je vriend en de andere huisgenoten zich niet aan de regels houden ze op moeten komen voor de consequenties die daar uit voortvloeien. De dame in kwestie had schijnbaar je vriend er al eens op aangesproken en hij heeft haar zijn minachting getoont door zijn troep te laten staan of liggen waar hij lag. Nu heeft zij hem getoond dat ze zijn minachting niet verdiend en hem met gelijke munt terug betaald ,door zijn troep op te ruimen waarbij helaas wat zaken verloren gegaan zijn,kan gebeuren als je iemand je troep laat opruimen die niet weet wat voor jou waardevol is ,dus de volgende keer moet je vriend toch zelf zijn troep opruimen.(dit zou ik gebruiken als verdediging bij een civielrechterlijke procedure)
Als je vriend er werkelijk een zaak van wil maken zal hij civielrechterlijk moeten reageren wat een veelvoud zal kosten van de kosten van vervanging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ korte metten
Als je huisgenoot overlast heeft veroorzaakt is dit zijn eigen schuld. Overigens zal de politie deze aangifte niet serieus nemen. Wil jouw huisgenoot de volgende keer voorkomen dat dit nog een keer gebeurt, dan kan hij het beste de vuile vaat op z'n kamer houden.