Er is een rekening geopend onder mijn adres (bankfraude), hoe kan dit gebeuren?

Ik krijg een brief van de politie dat er bankfraude is gepleegd onder mijn adres. Hoe kan dit, wat zijn de verdere gevolgen voor mij? Ik moet naar de politie en getuigen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
7.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Sam648, als u zeker weet dat het een oproep is om een verklaring af te leggen als getuige houdt er dan rekening mee dat u mag weigeren als u door het afleggen van uw geteuigenverklaring strafbare feiten moet bekennen waarvoor u of iemand uit uw familie kan worden vervolgd.

Antwoorden (3)

Een fraudeur heeft blijkbaar jouw adres al dan niet bewust uigezocht en gebruikt om een rekening te openen. Een bankrekening kan vijvoorbeeld worden gebruikt voor witwassen van geld. Er kan ook sprake zijn van identiteitsfraude. In de bron vind je meer achtergrondinformatie.

De politie kan je nader informeren wat er precies is gebeurd of vastgesteld. Die kan ook uitleggen wat de gevolgen verder kunnen zijn en wat je zelf nog kan doen in deze specifieke situatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor het openen van een bankrekening zijn meer gegevens nodig dan alleen een postadres. Zo moet er een geldig legitimatiebewijs overlegt worden en het BSN (voorheen Sofi) nummer die bij de aanvrager hoort.
Pas als de aspirant rekeninghouder deze gegevens kan overleggen zal een op naam gestelde rekening geopend worden nadat de bank deze gegevens heeft geverifieerd.

Als iemand anders in staat is om zo'n rekening te openen met gegevens die niet bij hem/haar horen gebruikmakend van jouw gegevens dan is er sprake van frauduleus handelen.
Alleen, hoe komt die andere partij aan jouw strikt persoonlijke gegevens.
Het is geen informatie die overal vrij opvraagbaar is, behalve dan je naam en adresgegevens die mogelijk in ieder telefoonboek zijn te vinden.

Een mogelijk is dat jijzelf slordig bent geweest in het beheren van die persoonlijke gegevens óf dat je zelf hebt meegewerkt aan de frauduleuze handeling. Lees dit niet verkeerd, dit is geen beschuldiging! Maar dit is wel wat de politie nu onderzocht wil hebben en moet onderzoeken.

Het kan ook zijn dat je slachtoffer bent geworden van computercriminaliteit (malware) waarbij men op afstand achter die cruciale gegevens is gekomen en daar nu misbruik van heeft kunnen maken. Een reden temeer om ervoor te zorgen dat je computer optimaal beveiligd is tegen dergelijke inbreuken door te zorgen voor afdoende bescherming.

Er vanuit gaande dat jijzelf geen schuld hebt aan deze bankfraude zal de schade voor rekening van de bank komen, voorzover deze niet te verhalen valt op de werkelijke dader(s) als deze niet gevonden worden. Ook de schade die jijzelf eventueel hebt opgelopen.
In het kader van het lopende onderzoek zal justitie misschien je computer willen onderzoeken op mogelijke digi diefstal als niet duidelijk kan worden gemaakt hoe de dader(s) aan jouw persoonlijke gegevens zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is alleen de vraag of er wel gebruik is gemaakt van de persoonlijke gegevens van de vraagsteller, uit de vraag blijkt alleen dat zijn/haar adres gebruikt is en niet dat zijn/haar naam ed. ook gebruikt zijn. Dus het kan ook dat ze doen alsof zij ook op dat adres wonen, net zoals je allerlei huisgenoten kan hebben met hetzelfde adres.
De gevolgen van uw getuigenverklaring kunnen zijn dat u tijdens uw verklaring strafbare feiten moet bekennen die nadelige gevolgen kunnen hebben voor uzelf of voor één van uw familieleden. Als u zeker weet dat u alleen voor een getuigenverklaring opgeroepen wordt, houd hier dan rekening mee.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je zeker weet dat alleen je adres is gebruikt en je er persoonlijk niet bij bent betrokken is er voor jou verder niets aan de hand. Het rekeningnummer kan dan niet op jouw naam staan en jouw identiteit en handtekening kunnen er dus ook niet aan verbonden zijn.