Ben je strafbaar als je bij harde wind je oud papier zo slecht verpakt buiten zet dat het wegwaait voor het is opgehaald?

Ik heb zelf de ervaring dat je voor verkeerd buiten zetten van gewoon afval een boete kunt krijgen, als je een vuilniszak 1 of 2 dagen voor de datum buiten zet (bijv omdat je weg gaat met vakantie), kijken ze in die zak en als ze iets vinden met je naam en adres erop krijg je keurig een boete in de bus.

Geldt dat ook voor dat papier dat nu door de stad zwerft? Door de harde wind uit al die open kartonnen dozen geblazen? Als aantoonbaar is dat het van jou is, omdat je naam/adres er bijv opstaat, kun je dan ook beboet worden en waarvoor precies?

10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

De gemeente mag burgers boetes opleggen op grond van 'gemeentelijke verordeningen' als zij zich daartegen gedragen.
Gemeentelijke verordeningen zijn 'wettig erkende' gedragsregels die iedere burger moet kennen en respecteren. De controle hierop valt onder het bestuursrecht en daarmee onder de bestuursrechter.

Daaronder valt dus ook de verordening inzake het aanbieden van huisvuil.
Als aantoonbaar blijkt dat een burger zich niet gehouden heeft aan de voorwaarden waaraan het aanbieden van huisvuil moet voldoen dan mag de gemeente de betreffende burger daarvoor beboeten.

Een van de voorwaarden van het aanbieden van huisvuil (waar ook papier onder valt) is dat het op een deugdelijke wijze wordt verzameld en aangeboden in daarvoor bestemde bakken en dat het niet op enigerlei andere wijze buiten die aangewezen plaatsen wordt neergezet.

Een door de gemeente aangestelde controleur kan dus bij vaststelling van een overtreding aan de hand van naam/adres gegevens de betreffende burger hierop aanspreken en een boete opleggen. Dus ja, je kan erop aangesproken worden en dan is het ook nog rechtsgeldig.