Mag ik in de middag piano en trompet spelen i.v.m. burenoverlast ?

Beste,

Sinds kort heb ik mijn oude hobby weer opgepakt namelijk het bespelen van een piano en trompet.
Helaas de buurvrouw stuurt haar man op me af dat het op moet houden.
Zij is erg labiel en kan er niet tegen.
Ik speel in de middag hooguit 2 uurtjes en nooit s 'avonds, s 'nachts en weekenden.
Helaas zitten er op die instrumenten geen volumeknop.
Met de buren hebben wij al jaren geen contact meer vanwege enkele akkefietjes die zij ons hebben geflikt dus en gesprek tussen partijen heeft geen zin en wens ik ook niet.
Buurman mag graag aan zijn huis klussen en maakt zelf nogal veel overlast zeker toen hij onlangs zelf een jaar thuis zat.

Ik heb geen zin in een hoop gezeur maar wil wel opkomen voor mijn rechten.
Wat mag en kan ik wel ?

Graag uw reactie.

Toegevoegd na 3 dagen:
ter verduidelijking:

Met de buren zijn geen afspraken te maken, zij leven hun eigen leventje.
Hij staat bekend hier in de straat als iemand die graag aan zijn huis klust, met alle overlast van dien (boren,timmeren) dan heeft zij waarschijnlijk geen last van labiel zijn. !!!
Ik speel ook niet elke middag, meestal zo'n 3 x in de week tussen 14:00 en 16:00 uur

Toegevoegd na 3 dagen:
Nu heb ik het voordeel dat ik overdags dit kan doen maar wat als een persoon overdags werkt en s'avonds zijn trompet een uurtje pakt voor te oefenen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
19.4K
SimonV
10 jaar geleden
Piano en trompet kunnen nogal wat herrie maken. Het is fijn dat je niet ’s avonds en in het weekend speelt, maar hoe zou jij het vinden als je vijf dagen per week twee uur lang verplicht geluidsoverlast hebt? Ik heb ergens gelezen dat er een regel is dat iemand maximaal een half uur per dag z’n pianoles mag oefenen. Wordt het meer dan wordt het als een professionele activiteit beschouwd en moet een vergunning aan de gemeente worden gevraagd..
Google is your friend, maar ik kan deze regel nu niet zo gauw vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overlast veroorzaken mag nooit. Niet snachts, niet overdag. Nooit. Maar ja....wat voor de een overlast is ....
Ritsuka
10 jaar geleden
Overleg dit van te voren, ik oefen van zo laat tot zo laat en dan houd het weer op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Exacte op dat halve uur oefenen en anders wordt het professioneel: dat lijkt me onzin
Mijn kinderen spelen viool en cello. De oudste is 12 en zij speelt echt dagelijks meer dan een half uur, tot soms wel 1,5 uur aan toe (op dagen dat ze er heel veel zin in heeft). Ze is echt miet professioneel, maar moet ritmische toonladders oefenen (meestal 2, over 3 oktaven, elk 3 keer), 1 of 2 etudes, haar voorspeelsutk, en dan ook nog stukken voor het ensemble waar ze bij speelt. Dat redt ze echt niet binnenweg half uur!
Gelukkig horen de buren het wel, maar hebben ze er geen last van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
exacte=reacrtie
ongewenst eigen initiatief van de iPad
SimonV
10 jaar geleden
Volgens de milieuwet geldt voor bedrijven tussen 07.00-19.00 uur een maximum van 25 dB als het muziek betreft. Dit geeft dus wel enigszins aan hoeveel dB als geluidsoverlast wordt ervaren. http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/milieu/maximale-geluidsoverlast-bedrijf-woonwijk-overdag.331139
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wij hadden hetzelfde probleem. mijn zoon wilde drummen, en wij huurden een drumstel wat bestaat uit van die rubberen rondjes. Echt oefenen deed hij op de muziekschool. Thuis alleen 's-middags tussen 15 en 17 uur. Alles in overleg met de buren.
Maar de buren hielden totaal geen rekening met ons (muziek hard als de kinderen sliepen en vele herrie in de tuin. En omdat ze wisten dat wij wel rekening met hen hielden werden ze steeds veeleisender. Het aquarium moest weg want ze hadden last van de pomp. De kachel (moederhaard moest uit want ze hadden last van de pomp. Iedere dag was er wel wat. Ben heel blij toen ze verhuisd waren.
corzijlstra
10 jaar geleden
Het is een kwestie van leven en laten leven. Als iemand last heeft van muziek van een buur, doet die de televisie maar (wat harder) aan. Overigens is "te" nooit goed. Maar wat is "te"?

Antwoorden (3)

Je kunt een demper gebruiken op de trompet, dat scheelt aardig wat decibellen.

En als je een elektrische piano hebt kan je die met hoofdtelefoon op bespelen.

Verder is het slim om met de buren te overleggen op welke uren zij het minst last van jou zullen hebben, omdat ze dan bijvoorbeeld toch ergens naartoe zijn. Als het jou niet uitmaakt wanneer, dan kan je het beste op hún tijd oefenen.

Je zou de kamer waarin je speelt nog met eierdozen kunnen isoleren, dat maakt ook uit op het doorgeven van geluid.

Toegevoegd na 16 minuten:
Voor geluidsoverlast van buren zijn geen wettelijke geluidsnormen vastgelegd. Je zult echt moeten proberen het in onderling overleg op te lossen. Voor uitgebreide informatie over de aanpak van de kan je terecht bij de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG): http://www.nsg.nl/nl/nsg-servicelijn.html

Toegevoegd na 16 minuten:
van de = van de overlast
Amadea
10 jaar geleden
escape
10 jaar geleden
Eierdozen doen helemaal *niets* met geluid. Dat is een bekend broodje-ei-verhaal.
Amadea
10 jaar geleden
Ze dempen de galm wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Spelen met demper maakt het geluid nauwelijks zachter, vaak zelfs doordringender. En steeds met een demper oefenen is slecht voor je klank.
Het gaat om de vraag of er trompet gespeeld mag worden op aanvaardbare uren. Dat kan per geval verschillen.
Geluidoverlast kan iemands gezondheid en woongenot schaden.
De trompetist heeft rechten en de buurvrouw heeft recht op haar gezondheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste,
Met de buren zijn geen afspraken te maken, zij leven hun eigen leventje.
Hij staat bekend hier in de straat als iemand die graag aan zijn huis klust, met alle overlast van dien (boren,timmeren) dan heeft zij waarschijnlijk geen last van labiel zijn. !!!
Ik speel ook niet elke middag, meestal zo'n 3 x in de week tussen 14:00 en 16:00 uur Met een demper werken is niet te doen op trompet
Amadea
10 jaar geleden
Maar die2, dan is het toch duidelijk wanneer jij kunt gaan oefenen? Zodra buurman aan het klussen slaat!
Tussen 08:00 en 22:00 mag je in principe zoveel "lawaai" maken als je zelf wilt. Het is altijd een goede vraag waaneer is het overlast want dat mag dan weer niet. Tot een 90 db wordt in die periode toegestaan.
Maar zoals je zei buurvrouw is beetje labiel. Dan is een zenuw centrum beetje ontregeld waardoor bewijs van spreken 40db voor haar oor verdovend is.
Je bent met een instrument niet strafbaar. Ik zou het alleen wel goed bespreekbaar houden met de buurvrouw. Anders komen er misschien wel andere problemen bij kijken die overbodig kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag me af hoe je aan die 90 db komt. Staat dat ergens?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.nsg.nl/nl/geluids_is_te_meten_maar_geluidshinder_niet.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Dennis, ik zie wel 90dB in het artikel van de NSG staan maar dat zijn de gemeten decibellen die een passerende trein kan maken.
De oud-minister Eurlings stelde een geluidsnornorm vast van 57dB voor de HSL in een woongebied.
Er staat in het NSG-artikel ook hoe meer decibellen hoe groter de hinder, maar bij hoorbare buurmuziek zijn tijdsduur en tijdstip doorslaggevender voor de mate van hinder. "Ik mag net zoveel lawaai maken als ik wil" is een misverstand. Deze kreet staat volgens mij in het verhaal Tom Poes en de toornviolen van Maarten Toonder. Voor geluidsoverlast bij buren zijn geen wettelijke normen maar dat wiwl niet zeggen dat er geen normen zijn. De gemeente gaat namelijk over geluidsoverlast waar geen wettelijke normen voor zijn, zoals die van buren of evenementen.
Geluidsoverlast en de wet
We wonen in Nederland zo dicht op elkaar dat het vrijwel onmogelijk is de buren niet te horen, ook normale geluiden dringen regelmatig tot de woning door en uiteraard kunt u ook hier last van hebben. U kunt echter pas actie ondernemen tegen het geluid als er een wet of regel wordt overtreden of als de geluidsoverlast voorkomt uit “onrechtmatig handelen”. De wet bepaald over dit soort geluidsoverlast dat de aard, ernst, duur en de omvang van de geluidshinder en de daardoor veroorzaakte schade bepalen of de geluidsoverlast ook daadwerkelijk juridisch kan worden aangepakt.

De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
Deze normen gelden niet voor bijzondere situaties. Als er gemiddeld per etmaal hogere geluidswaarden worden gemeten dan kan de geluidsoverlast die u ondervindt onrechtmatig zijn.

Een tweede regeling is te vinden het wetboek van strafrecht (artikel 431). Dit artikel verbiedt nachtelijk burengerucht. De controle op naleving van deze bepaling berust bij de politie en deze kan dan ook een boete geven aan overtreders van dit artikel. Richtbedrag voor deze boete is € 90,00.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Een piano produceert ca. 90 dB aan geluid
Als de buren kunnen aantonen dat de overlast meer dan 70 dB is, zouden er geluidwerende maatregelen genomen moeten worden.
.
http://www.gehorighuis.nl/begrijpen/geluid-eigenschappen.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat vermoeden had ik ook al SimonV. Dank voor je aanvulling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ @Maria, het enige juiste antwoord. De gemeente kan zelfs lagere waarden handhaven voor burengerucht als daar aanleiding toe is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als een piano 90 dB produceert, komt er geen 90 dB bij de buren binnen. Evengoed kan er natuurlijk sprake zijn van geluidsoverlast.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Burengerucht is altijd strafbaar !! zeker als deze herhaald wordt.